Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 8.1.1 De raad geeft als vertegenwoordiging van de inwoners richting aan het gemeentelijk beleid middels een transparant democratisch besluitvormingsproces en controleert de uitvoering van dat beleid (tekst uit Begroting 2021)

Samen met het college van burgemeester en wethouders vormt de raad het gemeentebestuur. De raad vormt de vertegenwoordiging van de inwoners van Zwolle. De gemeenteraad bestaat uit 39 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan.

De raad vergadert op maandagavond tijdens de zogenaamde 'raadspleinen'. Tijdens de vergaderingen van de raad worden voorstellen besproken en worden besluiten genomen. Het raadsplein kent het zogenaamde BOB-model: beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming; in Zwolle de informatieronde, de debatronde en de besluitvormingsronde.
Naast de raadspleinen vinden er voor de raadsleden themabijeenkomsten plaats, waarbij de raad door het college of door andere organisaties worden bijgepraat over bepaalde thema's. Ook leggen de raadsfracties geregeld (al dan niet gezamenlijk) bezoeken aan bedrijven en organisaties af en vinden er zo nu en dan excursies binnen de gemeente plaats.

Toelichting op realisatie doel

Criteria (tekst uit begroting 2021)

Niet van toepassing.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Presidium

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • 2021 is het laatste volledige jaar uit deze raadsperiode. Dat betekent dat we in 2021 starten met de voorbereidingen op de verkiezingen die in maart 2022 zullen plaatsvinden.
  • Integriteit is van groot belang bij volksvertegenwoordigers. Dit zal extra aandacht krijgen bij de samenstelling van de kieslijsten van de verschillende fracties.
  • Ter voorbereiding op de verkiezingen wordt in 2021 een cursus Politiek Actief georganiseerd. Daarbij wordt onder andere ingezet op diversiteitsbevordering in de raad.
  • In mei 2021 gaat de zittende raadsgriffier met pensioen. Er zal daarom een nieuwe raadsgriffier worden geworven.
  • De raad heeft in 2020 de quick scan lokale democratie laten uitvoeren. Dit is begeleid door de raadswerkgroep Inwonerbetrokkenheid en heeft een beeld opgeleverd van hoe het staat met de lokale democratie in onze gemeente. De uitkomsten worden in 2021 ter hand genomen in de vorm van enkele verbeteracties.
  • De raadswerkgroep Inwonerbetrokkenheid houdt zich ook bezig met de organisatie van een buitenraad en de installatie van een kinderraad. Aanvankelijk zou dit in 2020 opgepakt worden. Vanwege de coronacrisis wordt dit doorgeschoven naar 2021.
  • De coronacrisis heeft ook invloed op de wijze waarop de raad in contact staat met de stad. Van de raad en in bijzonder de raadswerkgroep Inwonerbetrokkenheid, vraagt dit in 2021 extra aandacht om zo goed invulling te kunnen geven aan de volksvertegenwoordigende rol. Dit geldt ook voor de organisatie van raadspleinvergaderingen, als die deels in digitale vorm blijven plaatsvinden.
  • In oktober 2019 is de Raadswerkgroep Omgevingswet ingesteld. Deze raadswerkgroep heeft geen inhoudelijke rol, maar houdt zich bezig met regie en proces. De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 1 januari 2022. Dat betekent dat de raadswerkgroep zich ook in 2021 blijft bezig houden met de voorbereiding hiervan.
  • Eind 2020 worden er een nieuwe externe voorzitter en een nieuw lid van de Rekenkamercommissie benoemd. In de nieuwe samenstelling (twee externe leden, vier raadsleden) zal de Rkc zich buigen over één of twee nieuwe onderzoeksonderwerpen. Ook de wet ‘versterking decentrale rekenkamers’, die naar verwachting in 2022 in werking treedt, zal in 2021 zijn aandacht vragen. Deze wet verplicht gemeenten ertoe om een zelfstandige rekenkamer in te stellen, waarmee de mogelijkheid vervalt om hierin raadsleden te benoemen.
  • De auditcommissie heeft in 2020 de aanbestedingsprocedure accountantsdiensten begeleid. Dit heeft geleid tot de benoeming van een nieuwe accountant met ingang van 1 januari 2021. Het komend jaar staat dus in het teken van de kennismaking en het maken van werkafspraken met de accountant, om zo de raad optimaal te kunnen bijstaan in het kunnen vervullen van haar toezichthoudende en controlerende bevoegdheid.
  • Om bij regionale samenwerking betere betrokkenheid te creëren, zijn in 2018 raadsleden benoemd tot rapporteur regionale samenwerking. Ook in 2021 zullen de rapporteurs als vooruitgeschoven posten op het gebied van regionale samenwerking fungeren en zal o.a. ingezet worden op meer inzicht in een aantal (grote) gemeenschappelijke regelingen/samenwerkingsverbanden. Daarbij kunnen de rapporteurs een agenderende rol nemen en kan waar nodig en mogelijk contact gezocht worden met andere gemeenteraden. Verder vervult de griffie een stimulerende en faciliterende rol op het thema regionale samenwerking, waaronder binnen het netwerk van griffie(r)s in de regio. Sinds medio 2020 wordt bij de debatrondes van het raadsplein gewerkt met spreektijden. Deze spreektijden worden nu nog handmatig bijgehouden. Mogelijk wordt hier in 2021 structureel invulling aan gegeven, waarop de techniek dan ook aangepast dient te worden.

Toelichting realisatie activiteiten

  • Vanwege corona vonden de meeste vergaderingen van het raadsplein in 2021 digitaal plaats. Slechts zes besluitvormingsrondes vonden fysiek plaats, waarvan vier in de Statenzaal van het Provinciehuis.
  • De debatrondes van het raadsplein vonden wel overwegend fysiek plaats. Slechts de woordvoerders van de fracties waren aanwezig bij deze debatrondes.
  • 2021 was het laatste volledige jaar uit de raadsperiode 2018-2022. In de tweede helft is dan ook gestart met de voorbereidingen op de verkiezingen.
  • In dit kader werd een cursus Politiek Actief georganiseerd voor mensen die er over nadenken politiek actief te worden, bijvoorbeeld als lid van een lokale politieke partij. Daarbij is extra ingezet op diversiteitsbevordering in de raad.
  • In mei 2021 ging de raadsgriffier, Arthur ten Have, met pensioen. In augustus 2021 werd hij opgevolgd door Eric Meurs, die hiervoor statengriffier was bij de provincie Zuid-Holland.
  • De raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid stelde in 2021 – als vervolg op de quick scan lokale democratie die in 2020 werd uitgevoerd – een verbeteragenda lokale democratie op. De raad stelde deze verbeteragenda vast op 4 oktober 2021.
  • De raadswerkgroep inwonerbetrokkenheid organiseerde ook een digitale ideeënmarkt. Tijdens deze ideeënmarkt ‘pitchten’ 29 inwoners hun ideeën voor het verbeteren van de leefbaarheid van hun stad, wijk of straat.
  • Begin 2021 werd één nieuwe externe voorzitter en een nieuw extern lid van de Rekenkamercommissie (Rkc) benoemd. In de nieuwe samenstelling werkte de Rkc aan een nieuw ambitiedocument. De raad stemde in november 2021 in met dit ambitiedocument. Op basis van het ambitiedocument kan de Rkc komen tot een doorontwikkeling en een hogere onderzoeksfrequentie.
  • In mei 2021 leverde de Rkc een rapport op over Toezicht en Handhaving op het gebied van Openbare Orde & Veiligheid. Dit betrof een zogenaamd DoeMee-onderzoek dat ook in andere gemeenten was uitgevoerd.
  • De nieuwe accountant Deloitte is in 2021 van start gegaan. Zij organiseerden onder andere een bijeenkomst over de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording voor de raad.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.184.416

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

0

0

0

0

Begroting t/m december

2.184.416

0

0

0

- Jaarrekening

2.149.999

0

24.420

0

Resultaat doel Raad

34.417

0

-24.420

0

Saldo

9.997

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 34.417. Omdat er € 24.420 meer wordt toegevoegd aan de reserves, wordt een positief resultaat gerealiseerd van € 9.997.

De lasten zijn lager doordat een opdracht van €24.420 overloopt naar 2022. Dit bedrag is gestort in de bedrijfsvoeringsreserve raad en zal in 2022 worden aangewend.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53