Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 9.1.3 We bouwen aan een moderne informatievoorziening (tekst uit Begroting 2021)

De informatiemaatschappij kenmerkt zich door snelle verandering op technologisch, economisch, beroeps-, ruimtelijk en cultureel gebied en wordt gezien als de opvolger van de industriële samenleving. Een (visie op) moderne informatievoorziening ondersteunt de stad en het bestuur om deze veranderingen van de digitale transitie te duiden en richting aan te geven. Hiervoor zal in 2021 een bestuurlijke strategie worden opgesteld. Daarnaast benut de informatievoorziening moderne techniek en ICT om onze dienstverlening te verbeteren en te werken aan onze maatschappelijke opgaven. Waarbij zij de randvoorwaarden borgt waarbinnen dat plaatsvindt, zoals informatiebeveiliging en het gebruik van landelijke standaarden.

In Zwolle doen we dat natuurlijk niet alleen. Regionaal en landelijk zijn ONS-ICT, Dimpact en Samen Organiseren (VNG) belangrijke samenwerkingspartners. Met name Samen Organiseren en daarbinnen de Common Ground zijn bepalend voor de ontwikkeling van onze ICT en dienstverlening. Binnen Dimpact innoveren we onze dienstverlening, waarvan I4 sociaal een mooi voorbeeld is. Met onze buursteden Enschede, Deventer en Apeldoorn werken we samen aan specialistische thema’s zoals informatiebeveiliging en ethiek. Binnen Zwolle werken we met diverse partners in de SMART Zwolle Alliantie aan een Slimme Stad.
Onder invloed van de Wet Open Overheid (WOO) zal het beheer van data en informatie drastisch transformeren. Ook technieken als blockchain, kunstmatige intelligentie en robotica zullen de gemeentelijke organisatie de komende jaren ingrijpend veranderen. Op het gebied van bedrijfsvoering, bijvoorbeeld robotisering bij financiën. Maar ook in de andere domeinen, zoals een i-centrale voor diverse toepassingen in het beheer en de dienstverlening in de openbare ruimte.

Het toenemend gebruik en toenemende mogelijkheden van data en data genererende techniek biedt diverse kansen voor onze stad en gemeentelijke organisatie. Via het programma datagedreven werken faciliteren we de organisatie middels kennis, kunde en techniek om het gebruik van data te borgen in de beleidsontwikkeling en de uitvoering.
Met het programma Slimme Samenleving ondersteunen we de stad om techniek en data in te zetten in participatieve samenwerkingen aan maatschappelijke opgaven. Denk aan hierbij aan Senshagen. Daarbij bouwen we ook aan de ruggengraat van een intelligent zenuwstelsel van techniek en data voor en door de stad.

Toelichting op realisatie doel

In 2021 is de eerste bestuurlijke digitale strategie vastgesteld. Deze geeft focus aan de kansen en bedreigingen van de informatiesamenleving. Verder hebben we in 2021 de aanbesteding voor ons open inwonersplatform afgerond, is de subsidieverstrekking verder gedigitaliseerd en draagt de i-centrale bij aan de bereikbaarheid van Zwolle.
Het programma 'Verbeteren Digitale Weerbaarheid' heeft verschillende technische maatregelen getroffen om de informatieveiligheidspositie van de gemeente te verbeteren. En de eerste robot collega is bij de afdeling financiën van start gegaan.
Binnen het programma datagedreven werken hebben een achttal afdelingen hun digitaal leiderschap versterkt en gewerkt aan 'rocket projects'. Dat zijn data-oplossingen ten behoeve van de betreffende dienstverlening of opgave. Deze projecten hebben een 'proof of concept' ontwikkeld en worden daar waar succesvol gebleken geïmplementeerd. Resultaten van het programma Slimme Samenleving zijn o.a. de borging van Senshagen, het project Eye-bike en de basis van de digitale tweelingstad.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We bouwen aan een moderne informatievoorziening, zodanig dat:

  • We onze dienstverlening moderniseren naar landelijke standaarden
  • We privacy en informatieveiligheid waarborgen conform de wettelijke kaders.
  • We de regie van inwoners en ondernemers op eigen gegevens verbeteren
  • We meer datagedreven sturen en werken om een bijdragen te leveren aan de opgaven in de stad
  • We beschikken over een  robuuste technische infrastructuur die nieuwe ontwikkelingen ondersteunt.
  • We zoveel mogelijk samen (met andere gemeenten) organiseren.
  • We de regie op de relatie met ICT-leveranciers versterken.
  • De digitale transitie gestructureerd wordt doorgevoerd middels een breed gedragen (en transparante) strategie.

Kaderstellende nota('s)

Visie en Strategie Informatievoorziening Zwolle Digitaal 2019-2022

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

We geven uitvoering aan het thema:

  • Informatiemaatschappij door de programma's Slimme samenleving en Datagedreven werken.
  • Samen (organiseren) door de programma's Omgevingswet en Common Ground.
  • Digitale bedrijfsvoering door de programma's Basis op orde: de digitale ontsluiting en Generiek Digitale infrastructuur.
  • Digitale veiligheid door de programma's Informatiebeveiliging & AVG en Generieke Gemeenschappelijke infrastructuur.

Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 50 (informatiesamenleving). Onder invloed van digitalisering en slimme technologieën verandert onze maatschappij. Deze transitie naar een informatiesamenleving brengt nieuwe opgaven en nieuwe kansen met zich mee. Niet alle nieuwe ontwikkelingen kunnen tegelijk worden aangepakt en hierom geven we prioriteit aan de thema’s Informatiesamenleving, Samen Organiseren, Digitale Bedrijfsvoering en Digitale Veiligheid. Zoveel mogelijk wordt de invulling van deze thema’s door herverdelingen van budgetten vormgeven. Echter de informatiesamenleving en het daarbij behorende datagedreven werken in organisatie en stad brengen opgaven met zich mee die vragen om aanvullende investeringen. Een eerste stap is €250.000 in 2021, de latere jaren agenderen wij als onderdeel van het Voorjaarsmoment 2021.

Daarnaast wordt via bestedingsvoorstel 51 budget beschikbaar gesteld voor uitvoering windows 10. Samen met de provincie Overijssel hebben we in 2018 het SSC-ONS opdracht gegeven om te starten met de vervanging van Windows 7 door Windows 10. De reden voor vervanging is dat Microsoft het besturingssysteem Windows 7 niet meer onderhoudt, waardoor er beveiligingsrisico’s ontstaan. Implementatie van Windows 10 is complex omdat het invloed heeft op het hele applicatielandschap van gemeente Zwolle. Ondanks een aantal interventies heeft dit project vertraging opgelopen.

Toelichting realisatie activiteiten

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

18.184.983

100.000

0

1.902.848

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-575.949

0

0

-666.909

Begroting t/m december

17.609.034

100.000

0

1.235.939

- Jaarrekening

18.393.693

179.232

100.941

1.235.939

Resultaat doel Informatievoorziening

-784.659

79.232

-100.941

0

Saldo

-806.368

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een negatief saldo zien van € 784.660 en en wordt € 100.941 meer toegevoegd aan de reserves. Omdat de baten een positief saldo van € 79.232 hebben wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 806.369. Dit resultaat is als volgt ontstaan:

Een nadelig resultaat op de lasten van € 784.659
Deze overschrijding is grotendeels toe te schrijven aan de extra kosten die zijn gemaakt door ONS-SSC:

  • De overgang naar Microsoft -en Office 365 en Exchange Online genereert op diverse vlakken extra kosten in de ondersteunende personele sfeer (programmamanager, Projectmedewerker, etc.). In totaliteit gaat het om € 283.000.
  • Het afronden van het Windows 10 project heeft uiteindelijk geleidt tot een extra kostenpost van € 170.000.
  • Gedurende het jaar zijn er diverse meerwerkopdrachten ONS uitgevoerd die hebben geleid tot extra kosten, waaronder:
    • Extra security € 80.000
    • Vervanging Lifecycle € 150.000
    • Afkoop contract KPN-verbindingen € 35.000
    • Aanbesteding Werkplek € 26.000
  • Naast de ONS-kosten blijft het lastig grip houden op de ‘eigen’ Softwarekosten. Dit wordt met name veroorzaakt door indexatie die niet overeenkomt met de prijsindex die binnen Zwolle wordt gehanteerd waardoor de kosten € 120.000 hoger zijn.  
  • Diverse kleine afwijkingen € 20.000

Naast extra kosten zijn de kosten voor de programma's Slimme Samenleving en Datagedreven Werken € 43.960 en € 56.981 lager. Deze activiteiten zijn in 2021 wel gestart met nog niet tot volle wasdom gekomen. Aangezien het hier (meerjarige) incidentele budgetten betreft, leidt dit tot een hogere storting in de Reserve nutvw van € 100.941.

Een voordelig resultaat op de baten van € 79.232

  • Er is een bijdrage ontvangen van RNI (Rijksdienst voor Identiteitsgegevens) voor de aanschaf van gezichtscanners € 24.000.
  • Het gebruik van ICT-werkplekken door RSJ heeft geleid tot een extra inkomst van € 45.000.
  • Daarnaast zijn er diverse kleinere hogere inkomsten van € 10.232

Toelichting realisatie kredieten

MPI - kredieten

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Meerjaren Prognose ICT 2019

4.418.031

3.137.870

-233.909

1.201.653

Meerjaren Prognose ICT 2020

1.982.655

710.062

584.966

657.408

Meerjaren Prognose ICT 2021

243.993

-

29.818

214.175

Totaal

6.644.679

3.847.932

380.875

2.073.236

Financiële toelichting kredieten

De projecten Meerjaren Prognose ICT t/m 2019 zijn allen in 2021 afgerond. Het saldo van de vrijvallende kredieten vloeit in 2022 terug in de reserve ICT, waarna de kredieten in 2022 definitief worden afgesloten.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53