Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 8.1.2 Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen (tekst uit Begroting 2021)

We zitten middenin een wereldwijde pandemie, die we ook in Zwolle dagelijks voelen. Wat daarvan de economische en financiële consequenties zijn voor Zwolle en voor de Zwolse inwoners, bedrijven en instellingen, is nog niet duidelijk. De wereld staat echter niet stil en de beweging van Zwolle en de regio gaan door. Zwolle groeit, is volop in ontwikkeling en heeft hoge ambities. De coronacrisis heeft dit niet veranderd. Het lange termijn perspectief van duurzame en kwalitatieve groei blijft. Er spelen verschillende grote dossiers, zoals de economische ontwikkeling en omgevingsvisie, de energietransitie, klimaatadapatie, de woonopgave, verstedelijking (MIRT), behoud en ontwikkeling van menselijk kapitaal, ontwikkelingen rond de Spoorzone en het centrumgebied en de hervormingsagenda van het sociaal domein. Het college wil in 2021 aan de slag met de verdere uitwerking hiervan, samen met de gemeenteraad, de inwoners en partners in de stad en de regio. De huidige tijd dwingt ons na te denken over andere manieren van participatie bij belangrijke onderwerpen in de stad. Ook blijven we ons inzetten om te voorkomen dat inwoners en bedrijven verdwalen in onze bureaucratie. Dit doen we met behulp van het versimpelteam.

Regio Zwolle wil blijven groeien als onderdeel van de economische hoofdstructuur en het stedelijk netwerk van Nederland en kansen in Den Haag en Brussel effectiever benutten om haar ambities te realiseren. Dit vraagt goede contacten met de regiogemeenten, elkaar blijven ontmoeten en samen kijken wat het beste voor deze regio is.  En dit betekent het voortzetten en uitbreiden van de samenwerking met Regio, Provincies en Ministeries. Rijk en Regio hebben in de zomer van 2020 overeenstemming bereikt over de Regio Deal Regio Zwolle 2020 – 2023. Met deze deal gaan Rijk en regio een uniek, meerjarig partnerschap aan. Het jaar 2021 staat in het teken van het gezamenlijk oppakken van de opgaven door onder anderen gemeenten, provincies, kennis- en onderwijsinstellingen, het regionaal bedrijfsleven en waterschappen.  Deze goede regionale samenwerking zorgt soms voor massa die noodzakelijk is voor lobby en het verkrijgen van middelen van Rijk en Europa. De ontwikkeling van onze stad en onze eigen organisatie hebben een directe relatie met het “lobby en netwerken”. Dit vraagt om een versterking van de Public Affairs aanpak. In 2021 zullen we komen met een plan van aanpak hoe we onze lobby gaan versterken richting Rijk en ook Europa. Ook blijven we inzetten op de twee essentiële netwerken op landelijk niveau: de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het G40 Stedennetwerk (G40).

Toelichting op realisatie doel

Ook het jaar 2021 stond in het teken van een wereldwijde pandemie. Veel Zwollenaren zijn geraakt, op verschillende vlakken, in hun gezondheid, vrijheid, privéleven, werk, opleiding en inkomsten. De impact daarvan is opnieuw overweldigend en heeft ook van het college van B&W flexibiliteit gevraagd. Het college vergaderde regelmatig digitaal, maar probeerde ook meer dan nog in het jaar 2020 in verbinding te blijven met de stad, regio en Rijk.  De beperking van fysieke bijeenkomen werd met name gevoeld bij participatietrajecten en het bezoeken van bijvoorbeeld jubilea. Toch ziet het college ook dat bij digitale participatietrajecten een andere doelgroep juist actief wordt. Om die reden zijn we samen met de gemeenteraad gestart met het opstellen van een nieuwe participatieaanpak voor Zwolle. Hier worden Zwollenaren in de vorm van de zogenoemde DoeTank nauw betrokken. Ook hebben we als college opnieuw zoveel mogelijk ondersteuning geboden aan getroffen sectoren in de stad. Als college zijn we trots dat we ondanks de pandemie samen met de organisatie en de gemeenteraad zijn blijven werken aan de ontwikkeling van de stad: de omgevingsvisie is vastgesteld, over diverse woningbouwontwikkelingen zijn besluiten genomen. Dit laatste draagt ook bij aan de woningcrisis in onze stad Zwolle.

Regio Zwolle, Europa en Public Affairs
In regionaal verband hebben we samen met 21 gemeenten, 4 provincies, onderwijsinstellingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties gewerkt aan grote opgaven. In regionaal verband is een Public Affairs agenda bepaald waarin we de samenwerking met het Rijk en Den Haag hebben versterkt. Op de verschillende opgaven is voortgang geboekt. Door het samenbrengen van economische ontwikkeling/dienstverlening en de inzet van menselijk kapitaal is een gezamenlijke crisis- en herstelaanpak doorgevoerd, om de effecten van de corona-crisis te lijf te gaan. De RegioDeal actielijnen zijn geïmplementeerd en brede welvaart wordt meetbaar gemaakt in regionaal verband. In de Verstedelijkingsstrategie/MIRT onderzoeken zijn we een nieuwe fase ingegaan die leidt tot ontwikkelperspectieven om onze regio klimaatbestendig te laten groeien. Ook heeft Regio Zwolle de status van NOVI-gebied gekregen.

In Oost-Nederland wordt onder de vlag van NL Slim benutten samengewerkt aan de ontwikkeling van investeringsagenda’s. In regionaal verband is eveneens een investeringsagenda op hoofdlijnen bepaald waarin icoonprogramma’s zoals de Spoorzone en Port of Zwolle een plaats hebben. Deze agendavorming heeft tot doel om financieringskansen op Rijks- en Europees niveau te kunnen benutten.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

Het college versterkt de samenwerking op verschillende schalen om tot toekomstbestendige oplossingen voor maatschappelijke opgaven te komen, zodanig dat:

  • De economische en sociale innovatiekracht van stad en regio zich verder ontwikkelt.
  • Samenwerking in de Regio Zwolle vanzelfsprekend is.
  • De landelijke positie van Zwolle voordelen oplevert.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • We voorkomen dat inwoners en bedrijven verdwalen in de bureaucratie van de overheid. Dat doen we onder andere door de inzet van het Versimpelteam en de uitvoering van het project Klinkende Taal.
  • We zetten in op de verdere uitwerking van de Human Capital en maken hierover afspraken met het Rijk.
  • We onderzoeken hoe we onze Zwolse lobby- en netwerkactiviteiten kunnen professionaliseren. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 46.
  • We verkennen samen met de provincie Overijssel hoe samenwerking –provinciaal, regionaal- kan bijdragen aan lobbytrajecten.
  • We doen voorstellen over deelname aan en investeringen in coalitions of the willing op voor Zwolle belangrijke onderwerpen als mobiliteit, energie en woonopgaven.
  • We intensiveren onze deelname aan G40 en VNG activiteiten.
  • We onderzoeken aan welke Platform 31 projecten we actief kunnen deelnemen.
  • We zetten blijvend in en nemen initiatief om ook bovenregionaal kansen te benutten die een positief effect hebben voor de hele regio.
  • We werken aan praktische kansen op landsdeel Oost niveau en zetten in op bovenregionale samenwerking onder andere met Deventer en Apeldoorn.
  • We kennen steeds meer een alzijdige oriëntatie en werken samen op verschillende schalen. We blijven inzetten op westelijke oriëntatie richting Flevoland en Metropoolregio Amsterdam.
  • We gaan in gesprek met inwoners, ondernemers en organisaties in de stad om te horen wat zij belangrijk vinden waardoor we zichtbaar en aanwezig zijn in de stad Zwolle.
  • We werken, samen met onze regiopartners, actief aan een regio met een krachtig, positief imago, professionele marketing en lobby in Den Haag (voor Nederland) en Brussel (voor Europa)
  • Wij dragen bij aan een sociale infrastructuur die ondersteunend is aan regionale ontwikkelingen en flexibel kan inspelen op kansen (o.a. cofinanciering).
  • Gemeente Zwolle verzorgt het gastheerschap voor de regio Zwolle en daarom is vanaf 2019 de begroting van Regio Zwolle onderdeel van dit doel binnen de begroting van de gemeente Zwolle. Binnen deze begroting is op dit moment alleen de bijdrage van de gemeente Zwolle aan de regio opgenomen. In november/decemeber zal de regio-begroting 2021 worden vastgesteld door de stuurgroep. Op basis daarvan zal bij Berap 2021-1 het budget en de bijdragen van de andere regiogemeenten worden geraamd.

Toelichting realisatie activiteiten

We hebben diverse bijeenkomsten georganiseerd rondom de verstedelijkingsopgave. Dit blijft ook voor 2022 een belangrijk aandachtspunt om inwoners en ook omliggende gemeenten mee te nemen in deze ontwikkeling.
In G40  en VNG verband zijn we als college actief in diverse werkgroepen en commissies: werkgroep G40 digitalisering, G40 Sterke Keten: human capital en VNG Taskforce economisch herstel, VNG commissies informatiesamenleving en Ruimte, Wonen en Mobiliteit. In de laatste commissie voeren we inmiddels het voorzitterschap, hetgeen ons als Zwolle een belangrijke positie geeft in het VNG bestuur. Ten tijde van het schrijven van deze tekst voeren we ook het voorzitterschap van de VNG commissie Informatiesamenleving.

We hebben een Public Affairs agenda opgesteld en prioritaire lobbydossiers bepaald. In dat kader zijn vele contacten gelegd op Rijksniveau, in Europa en met Tweede Kamerleden. We werken daarbij samen in regio Zwolle verband met vier provincies. Op specifieke gebieden is eveneens de samenwerking versterkt met omliggende steden, zoals Kampen (stedelijk netwerk NL) en Apeldoorn en Deventer (proces om te komen tot een Woondeal).
De samenwerking in de regio heeft ertoe geleid dat honderden mensen zich hebben kunnen ontwikkelen in hun werk onder de human capital agenda. Daarmee is de economische ontwikkeling van de regio eveneens bevorderd.

Het versimpelteam heeft zich ook in 2021 ingezet op het voorkomen van onnodige bureaucratie, een verdiepingsslag zit in het versimpelen van de bestuurlijke stukken.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.725.817

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

3.031.018

2.866.245

0

131.250

Begroting t/m december

6.756.835

2.866.245

0

131.250

- Jaarrekening

5.472.582

1.898.207

0

100.650

Resultaat doel College

1.284.253

-968.038

0

-30.600

Saldo

285.615

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 1.284.253 lager dan geraamd. Omdat de baten echter eveneens € 968.038 lager zijn en er een bedrag van € 30.600 minder wordt onttrokken aan de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van €285.615. Dit voordelig resultaat is als volgt te verklaren:   

Regio Zwolle
Gemeente Zwolle is gastheer-gemeente voor de Regio Zwolle. In 2019 is de administratie voor Regio Zwolle geïntegreerd in de gemeentelijke administratie en is de begroting van Regio Zwolle onderdeel geworden van doel 8.1.2. Per saldo is het jaarresultaat voor Regio Zwolle altijd 0, indien de kosten lager zijn dan de ontvangen bijdragen van de regio-gemeenten en provincie wordt het resultaat overgeheveld naar het volgende jaar.  De lasten 2021 waren € 969.560 lager, dit restantbudget is overgeheveld naar 2022. Omdat dit restantbudget in feite vooruitontvangen is in 2021 wordt dit gecorrigeerd op de inkomsten waardoor de inkomsten per saldo eveneens € 969.560 lager zijn.  
De begroting 2022 is door de regiegroep in november 2021 vastgesteld. Het restantbudget 2021 zal worden opgenomen in de bijgestelde regio-begroting 2022 op basis van de vaststelling van het jaarverslag door de Regiegroep. Het restantbudget betreft deels middelen waarop reeds verplichtingen zijn aangegaan en deels vrij besteedbare middelen die worden ingezet binnen de begroting 2022 of worden gereserveerd voor komende jaren.  

Bestuur
Voor de begroting Bestuur zijn de lasten € 314.693 lager en de baten € 1.522 hoger. Omdat er een lagere onttrekking uit de reserves heeft plaatsgevonden, wordt een voordelige resultaat van € 285.615 gerealiseerd.
De lagere lasten worden gerealiseerd door:

  • Lagere bijdrage van € 50.000 aan Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering dan begroot. De financiering voor het werk dat VNG Realisatie samen met gemeenten uitvoert, komt voor een groot deel uit het Fonds Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU). Het fonds, waaraan alle gemeenten bijdragen, is een belangrijk instrument om de beweging samen organiseren kracht te geven en gezamenlijk innoveren mogelijk te maken.
  • Lagere bezoldiging burgemeester en wethouder van € 30.000. In de begroting was met een te hoog stijgingspercentage van de bezoldiging rekening gehouden.
  • Lagere bijkomende kosten van € 33.000 zoals catering. Als gevolg van de coronamaatregelen is hier minder gebruik van gemaakt.
  • Lagere kosten voor taxivervoer college van € 52.000. In 2021 is er door het college minder gebruik gemaakt van taxivervoer als gevolg van de coronamaatregelen waardoor minder fysieke bijeenkomsten hebben plaatsgevonden.
  • Lagere kosten van circa € 235.000 door minder beroep op wachtgeld en trajectkosten door oud wethouders.
  • Hogere kosten door een hogere dotatie van € 224.000 aan de voorziening APPA om te kunnen voldoen aan toekomstige pensioenverplichtingen voor de (oud) wethouders.
  • Lagere betaalde contributie/ partnerbijdrage van € 28.000 voor Stedennetwerk G40 en Platform31.
  • Lagere kosten van € 32.000 doordat in 2021 weinig zaken met een (uitgebreide) behandeling bij de Overijsselse Ombudsman waren. Ook het aantal vergaderingen van de Adviescommissie bezwaarschriften was beperkt in 2021.
  • Lagere kosten van € 30.600 voor 75 jaar vrijheid. Dit leidt eveneens tot een lagere onttrekking van € 30.600 aan de reserve nutvw-bestuur en organisatie.
  • Lagere lasten van € 32.000 voor Beeldvorming en Samenwerking. Als gevolg van corona zijn diverse zaken (bijeenkomst nieuwe inwoners en communicatie onderzoek) uitgesteld of helemaal niet meer doorgegaan.
  • Lagere lasten van € 13.000 voor algemene internationale contacten die als gevolg van corona op een laag pitje hebben gestaan.
  • Lagere bijdrage gemeente Zwolle aan Regio Zwolle van € 1.490 als gevolg van lagere vaststelling aantal werkelijke inwoners per 1-1-2021.
  • Resterende lagere kosten van € 1.603 betreft diverse kleine verschillen.

De hogere ontvangen baten van € 1.522 betreft de interne doorbelasting van ingekochte relatiegeschenken.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Regiodeal kosten

100.000

100.000

-

-

Totaal

100.000

100.000

-

-

Financiële toelichting kredieten

Voorbereidingskosten regiodeal
Voor de begeleidingskosten van de regiodeal is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van €100.000. De voorbereidingskosten zijn in 2020 door de gemeente voorgefinancieerd omdat de beschikkkingen niet meer in 2020 konden worden verstrekt. Deze kosten zouden in 2021 ten laste van de subsidie Regiodeal worden gebracht. In 2021 is echter besloten het onderdeel VAT-kosten binnen de Regiodeal onder te brengen bij de Provincie Overijssel en niet als subsidie door te verstrekken aan de gemeente Zwolle. De gemeentelijke kosten van 2020 en 2021 zullen dus in rekening worden gebracht bij de Provincie.  Hierover worden op dit moment afspraken gemaakt.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53