Beschrijving doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid(tekst uit Begroting 2021)
We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen. Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten. Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Ondanks de gevolgen van Covid-19 en de onzekerheden rondom de financiering door het Rijk kunnen we stellen dat de financiën op orde zijn. De jaarrekening 2021 sluit met een positief resultaat en ook de meerjarenraming zoals vastgesteld bij de begroting 2022 is structureel sluitend. Daarnaast is sprake van positieve uitkomsten op de gemeentefondsuitkering op basis van de ontvangen informatie via de september- en decembercirculaire. Ook het weerstandsvermogen ligt boven de norm van 80%. Bij de lokale heffingen zien we dat de kostendekkendheid van het product afval onder druk staat. Bij de begroting 2021 en 2022 zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld zodat tot en met 2024 de nadelen zijn op te vangen. Het is aan het nieuwe college en de Raad om met structurele oplossingen te komen om de afvalexploitatie op sluitend te maken. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Gemeentefondsuitkeringen Uit het gemeentefonds ontvangen we verschillende uitkeringen:
We mogen zelf bepalen waaraan we de algemene uitkering en integratie-uitkeringen uitgeven. Dat geldt niet voor de decentralisatie-uitkeringen. Die bestaan soms uit diverse andere uitkeringen die gekoppeld zijn aan prestatieafspraken. Zwolle ontvangt een aantal decentralisatie-uitkeringen. Sommige decentralisatie-uitkeringen ontvangen we omdat we centrumgemeente zijn. De inkomsten uit het gemeentefonds zijn in 2021 geraamd op € 304 miljoen. Dit is meer dan de helft (55%) van onze inkomsten. De gemeenteraad is al eerder geïnformeerd over wat de Voorjaarsnota en Miljoenennota voor Zwolle betekenen. De afspraken die toen zijn gemaakt, hebben we in deze begroting verwerkt. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 55. Bij de Perspectiefnota 2020 - 2023 is op basis van landelijke inzet voor klimaat rekening gehouden met een rijksbijdrage van € 1 miljoen als bijdrage in de energietransitie. Echter in de decembercirculaire 2019 van het gemeentefonds bleek dat de rijksbijdrage beduidend lager ligt, namelijk € 286.000. Het meerjarige incidentele nadeel is € 714.000. In de informatienota over de uitkomsten van de decembercirculaire hebben wij de raad begin dit jaar reeds geïnformeerd, verwerking vindt plaats als onderdeel van de Begroting 2021. De ontwikkeling van het gemeentefonds is één van de grootste risico’s binnen onze begroting. Dat komt omdat de omvang van het fonds gekoppeld is aan de rijksuitgaven. Stijgen de rijksuitgaven? Dan krijgen gemeenten meer budget uit het gemeentefonds. Als de rijksuitgaven dalen, ontvangen we minder. Daarnaast zijn we afhankelijk van de ontwikkelingen in andere gemeenten, zoals de verdeelsystematiek en de onderbenutting van het btw-compensatiefonds. Gemeentelijke belastingen Tarievenbeleid Innen en kwijtschelden van lokale belastingen De aanslagen voor onze lokale belastingen baseert GBLT nu nog op kubieke meters inhoud. In 2022 worden de aanslagen berekend aan de hand van vierkante meters oppervlakte. Die omslag kunnen we maken omdat we dan meer bouwvergunningen digitaal beschikbaar hebben. Net als voorgaande jaren gaat GBLT ook in 2021 sociaal incasseren. Dit betekent dat inwoners die hun lokale belastingen niet kunnen betalen ondersteuning krijgen. Trouwe betalers die een keer hun betaling missen, ontvangen van GBLT een herinnering. Vanaf 2021 werkt GBLT met een nieuw belastingpakket. Inwoners merken niets van deze wijziging. Voor organisaties die bij GBLT zijn aangesloten, komt uiteindelijk meer informatie beschikbaar. Woonlastenontwikkeling Winstuitkeringen Renteresultaat en financieringsfunctie Vennootschapsbelasting Post onvoorzien Concern brede stelposten
Reserve verrekeningen Fonds bovenwijks |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Gemeentefondsuitkeringen In 2021 ontvingen we € 224 miljoen via de algemene uitkering, € 84 miljoen via vier integratie-uitkeringen en € 31 miljoen via 31 decentralisatie-uitkeringen. Hoewel de decentralisatie-uitkeringen, evenals de algemene- en integratie-uitkeringen, vrij inzetbaar zijn worden de gelden in de regel ingezet voor het doel waarvoor ze zijn ontvangen. Risico’s algemene uitkering gemeentefonds Tarievenbeleid Dividend WOZ Concernstelposten Vennootschapsbelasting Fonds bovenwijks of gebiedsoverstijgende voorzieningen |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.931.077 | 351.891.504 | 105.478 | 17.639.500 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -528.450 | 31.091.000 | 79.267.673 | 44.882.029 | |
Begroting t/m december | 3.402.627 | 382.982.504 | 79.373.151 | 62.521.529 | |
- Jaarrekening | 2.978.348 | 388.237.967 | 83.154.482 | 63.267.272 | |
Resultaat doelAlgemene dekkingsmiddelen | 424.279 | 5.255.463 | -3.781.331 | 745.743 | |
Saldo | 2.644.154 |
Specificatie
Specificatie | Vastgestelde begroting | Begrotings- mutaties | Begroting tot en met december | Jaarrekening | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Dividend | 1.237.381 | -197.023 | 1.040.358 | 992.640 | -47.718 |
Lokale heffingen | 44.054.945 | 811.000 | 44.865.945 | 45.326.920 | 460.975 |
Algemene uitkeringen | 303.981.000 | 30.360.000 | 334.341.000 | 339.388.997 | 5.047.997 |
Saldo financieringsfunctie | 789.723 | -415.845 | 373.878 | 81.214 | -292.664 |
Reservemutaties | 17.534.022 | -34.385.644 | -16.851.622 | -19.887.210 | -3.035.588 |
Heffing vennootschapsbelasting | -154.990 | 0 | -154.990 | -622.322 | -467.332 |
Onvoorzien | -500.000 | 106.722 | -393.278 | 0 | 393.278 |
Overige baten en lasten | -1.447.632 | 954.596 | -493.036 | 92.170 | 585.206 |
Saldo | 365.494.449 | -2.766.194 | 362.728.255 | 365.372.409 | 2.644.154 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 424.279 en € 5.255.463. Omdat er echter € 3.781.331 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 745.743 meer onttrokken wordt uit de reserves ontstaat een voordelig resultaat van € 2.644.154. Nadelig saldo dividend (nadeel baten €47.718) Voordelig saldo Lokale heffingen van € 460.975 (voordeel lasten € 205.373 / voordeel baten € 255.602)
Voordelig saldo algemene uitkeringen (voordeel baten € 5.047.997)
Gereserveerd in 2021 voor uitvoering in 2022:
Na verrekening met de diverse doelen geeft de decembercirculaire een voordelig resultaat op de algemene middelen van € 641.500. Voor nadere informatie over de uitkomsten decembercirculaire gemeentefonds 2021 wordt verwezen naar de beslisnota hierover aan de raad. Het resultaat van de beslisnota, zijnde € 890.000 voordeel is gecorrigeerd met de werkelijke meerkosten van € 248.500 voor Wmo en Jeugd. Nadelig resultaat saldo financieringsfunctie van € 292.664 (nadeel lasten € 281.664 / nadeel baten € 11.000)
Nadelig resultaat heffing vennootschapsbelasting van € 467.332 Voordelig saldo Onvoorzien van € 393.278 Voordelig saldo op Overige baten en lasten van € 585.000 (voordeel lasten € 575.000 / voordeel baten € 10.000)
Daarnaast is er een voordelig resultaat van € 3.500 op de startersleningen Nadelig resultaat door reservemutaties € 3.035.588
De onttrekkingen uit de reserves zijn € 745.743 hoger:
|
---|