Home

Paragrafen

Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland

Relatie met programma

Programma 2 Inwonersondersteuning
Doel 2.3.2 We bieden een kwalitatief passend aanbod aan jeugdhulp (niet vrij toegankelijk) bij problemen met opvoeden en opgroeien, geestelijke problematiek, stoornissen en beperkingen.

Oorsprong verbonden partij

Het Regionaal Serviceteam Jeugd IJsselland is opgericht door 11 gemeenten (Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle). De samenwerking op het terrein van de inkoop van (specialistische) jeugdzorg is tot stand gekomen om  continuïteit van zorg, efficiency, kwaliteit en doelmatigheid te bieden en vanwege het feit dat dit (deels) door de nieuwe Jeugdwet wordt voorgeschreven.

Openbaar belang

De BVO heeft als missie om zich te ontwikkelen tot een stabiele, effectieve en efficiënte organisatie die  in opdracht van de 11 samenwerkende gemeenten verantwoordelijk is voor de  inkoop, contractbeheer, facturatie en financiële monitoring van de jeugdhulp. Per 1 juni 2019 is de facturatie overgegaan naar de deelnemende gemeenten

Beleidsvoornemens

  1. Per 1 april 2021 is het RJS gestart met de aanbestedingsprocedure voor de inkoop van specialistische jeugdhulp. Op 30 juni 2021 heeft het regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd echter besloten de aanbesteding vanwege inhoudelijke bezwaren van de aanbieders en actuele landelijke rapporten over tariefdifferentiatie, af te breken om op een later moment te kunnen vervolgen.
  2. Gelet op het voorgaande is een intensief traject gestart om in samenspraak met de aanbieders een nieuwe aanbesteding voor te bereiden voor nieuwe contracten per 2023. Tevens is de lopende raamovereenkomst met een jaar verlengd en op noodzakelijke punten aangepast.
  3. De regionale visie jeugdhulp 2021-2025 is na een grondig en interactief proces met jeugdigen, ouders, professionals, gemeenteraden en bestuurders opgesteld en vervolgens vastgesteld door de gemeenteraden van de 11 gemeenten in de jeugdregio IJsselland.
  4. Na een ‘pilot integrale spoedhulp’ is met zeven specialistische jeugdhulpaanbieders een overeenkomst gesloten voor een brede crisisroute met ingang van 1 januari 2022. In 2022 wordt dit doorontwikkeld om te komen tot een werkwijze met één toegang met één telefoonnummer.
  5. Het RSJ IJsselland is per 1 november 2021 formeel omgevormd tot een zelfstandige organisatie. Hiermee zijn continuïteit en kwaliteit structureel beter gewaarborgd.
  6. In het regionaal BO Jeugd is een kader vastgesteld voor bovenregionale samenwerking met andere jeugdregio’s. Dit kader is leidend bij de samenwerking inzake drie Specifieke Uitkeringen waarvoor gemeenten in andere regio’s penvoerder zijn: afbouw gesloten jeugdhulp, gezinsgerichte kleinschalige driemilieusvoorzieningen en acute GGZ.
  7. De regionale expertteams (voor complexe hulpvragen) van Twente en IJsselland zijn samengevoegd onder het provinciebrede Expertisenetwerk. Het Instituut voor Publieke Waarden fungeert als onafhankelijk voorzitter van dit Expertisenetwerk.
  8. Vanuit het contractmanagement is onder meer inzet gepleegd om bij faillissement van enkele jeugdhulpaanbieders de continuïteit en kwaliteit van de jeugdhulp te borgen en de financiële risico’s te beheersen.
  9. Er is een nieuwe werkwijze afgesproken met de partijen in het gedwongen kader: jeugdigen, ouders, toegangen, Veilig Thuis, jeugdbescherming, raad voor de kinderbescherming.
  10. In september 2021 is het traject Traineeship Gedwongen Kader Jeugd gestart. Drie jonge professionals gaan in twee jaar in blokken van acht maanden werken bij drie verschillende partners in het gedwongen kader.
  11. Vanwege de wijziging van het woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet, zijn met diverse aanbieders tijdelijke maatwerkcontracten gesloten voor jeugdigen die ‘administratief verhuisden’ naar een gemeente in onze regio.

Bestuurlijk belang

De gemeente Zwolle is met de portefeuillehouder Jeugd vertegenwoordigd, ook als voorzitter, in het bestuur van de RSJ.

Financieel belang

1-1-2021

437.993

Bijdrage aan apparaatskosten

31-12-2021

467.902

Bijdrage aan apparaatskosten

Toelichting

Eigen vermogen

1-1-2021

Voorlopige jaarrekening

31-12-2021

Voorlopige jaarrekening

Vreemd vermogen

1-1-2021

2.713.042

Voorlopige jaarrekening

31-12-2021

2.064.733

Voorlopige jaarrekening

Financieel resultaat

0

Risico's

De financiële risico's betreffen de beheersing van de loonsom en bedrijfsvoering. Dit betreft het aandeel van de gemeente Zwolle in de apparaatskosten van het RSJ.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53