Home

Paragrafen

Straatmeubilair

Beleidskader
Het gaat hier om openbare verlichting, verkeersregelinstallaties (VRI’s), bebording en wegmarkering. De beheerplannen openbare verlichting2022 en VRI2022 zijn eind 2021 opgeleverd. Hierin zijn ook de kaders geactualiseerd. Dit is de leidraad voor de komende jaren, waarin de ontwikkelagenda en de risico’s expliciet benoemd zijn.

Uitvoering
De gemeente streeft naar een zo duurzaam mogelijke openbare verlichting. Het beoogde doel is het openbare leven bij duisternis zo veilig en leefbaar mogelijk te maken, door het hebben en onderhouden van een veilige, energiezuinige en duurzame openbare verlichting, waarbij de (visuele) neveneffecten voor mens, dier en plant tot een minimum beperkt blijven. Bij de vervanging wordt - op een kosteneffectieve wijze - rekening gehouden met de landelijke en Europese richtlijnen voor openbare verlichting en met de lokale omstandigheden met een goede verhouding tussen licht en donker, met oog voor fauna. In 2019 is een financiële onderbouwing voor het vervangen van de verlichting opgesteld en aangenomen, waardoor de verduurzaming uitgevoerd kan worden in de periode 2020 – 2023 (en na evaluatie in 2023 de 3e fase ombouw t/m 2030 concreet te maken). Dit is in 2021 grotendeels conform planning uitgevoerd. Wel heeft corona deze planning beïnvloed, waardoor enkele werkzaamheden naar 2022 zijn geschoven. De beoogde aantallen ombouw naar LED armaturen zijn in wel 2021 gerealiseerd.

De verkeersregelinstallaties inspecteren we 1x per jaar technisch (conform landelijke normering) en 2x per jaar visueel (beeld). In 2019/2020 zijn we begonnen met het ombouwen van VRI’s naar volledige I-VRI’s (intelligente verkeerslichten) volgens de landelijke standaard. In 2021 zijn 7 VRI’s omgebouwd tot I-Vri en zijn de automaten voor de vervanging aan de IJsselalles besteld, maar nog niet geplaatst. Dit gebeurt in 2022. Bij de vervanging en ombouw installeren we de nieuwste landelijke softwarestandaard. Vervanging voeren we uit op basis van leeftijd, functioneren, betrouwbaarheid en eventuele (geplande) reconstructies. In dit kader wordt maximaal ingezet op koppelkansen met ITS / mobiliteitsprogramma’s (onder andere Beter Benutten / Slim en Duurzaam).
Voor het overige meubilair kijken we naar kwaliteit en zinvolle functie. Wat overbodig is, halen we weg en waar mogelijk herbruiken we het elders. Wat noodzakelijk is, stuk gaat of verdwenen is, repareren we of plaatsen we terug.  

Relevante ontwikkelingen
Zie onder Risico's.

Risico’s

  • Leverings- en capaciteitsproblemen leiden tot vertraging in het uitvoeren van de werkzaamheden, mogelijk ook tot hogere kosten.
  • Stijgende energieprijzen leiden tot structureel hogere kosten.

Financiën
Voor het beheer en onderhoud van straatmeubilair is in 2021 circa € 2,7 miljoen uitgegeven (inclusief kapitaallasten). Aan vervangingsinvesteringen is voor straatmeubilair € 389.000 uitgegeven en voor de ombouw van openbare verlichting naar LED is € 1.166.000 uitgegeven.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53