Home

Paragrafen

Wegen

Beleidskader
Het beheerplan verhardingen is eind 2021 geactualiseerd. Dit is de leidraad voor de komende jaren, waarin de ontwikkelagenda en de risico’s expliciet benoemd zijn. De basis is de Visie openbare Ruimte 2015.

Uitvoering
De inspectie 2021 wijst uit dat de kwaliteit van de elementenverhardingen (tegels, klinkers) achterblijft ten opzichte van de ambitie van de Visie Openbare Ruimte (2015) en de landelijke richtlijnen van CROW.Er is sprake van onderhoudsachterstand. Door het uitvoeren van klein onderhoud borgen we op korte termijn de veiligheid voor de weggebruiker en bij elementenverhardingen is geen sprake van kapitaalvernietiging. 
De kwaliteit van de asfaltverhardingen loopt wel in de pas met de ambitie. We liften zoveel mogelijk mee met andere projecten zoals bijvoorbeeld het aanleggen van het warmtenet. We prioriteren het onderhoud binnen de budgetruimte, rekening houdend met koppelkansen vanuit andere opgaven / clusters, maar ook door onderhoud uit te stellen.
We verwachten dat we op korte termijn de huidige strategie moeten aanpassen om te voldoen aan de gestelde ambities van de Visie. In 2021 hebben we de consequenties en oplossingsrichtingen nader uitgewerkt en in de nota kapitaalgoederen opgenomen. Deze geeft inzicht in de benodigde middelen voor het onderhoud en vervangingen en de financiële strategie voor de komende jaren. Deze nota kapitaalgoederen leggen we ter besluitvorming voor in 2022.

Relevante ontwikkelingen
Zie onder Risico's

Risico’s

  • In de situatie dat de stedelijke vernieuwing / uitbreiding afneemt, worden we kwetsbaarder en neemt de veroudering van het areaal toe. Veroudering leidt tot het sneller ontstaan van schades, onder andere door vorst en zware belasting. Dit kan daarmee leiden tot een hogere onderhoudslast en zelfs kapitaalvernietiging (en daarmee een toenemende vervangingsopgave).
  • Onvoldoende inzicht in de technische ouderdom en daarmee de toekomstige vervangingsopgaven.Leverings- en capaciteitsproblemen leiden tot vertraging in het uitvoeren van de werkzaamheden, mogelijk ook tot hogere kosten.
  • Leverings- en capaciteitsproblemen leiden tot vertraging in het uitvoeren van de werkzaamheden, mogelijk ook tot hogere kosten.
  • Als wegbeheerder zijn wij aansprakelijk voor materiële –en letselschade die ontstaat als gevolg van gebreken aan de wegen, fiets- en voetpaden. Door de risicogestuurde benadering van ons beheer en toereikende meld- en beheersystemen is de veiligheid van de weggebruikers (in principe) niet in het geding. Er is een klein risico met betrekking tot het niet voldoen aan de veiligheidseisen, omdat onveilige situaties ons niet altijd direct bekend zijn. Zodra we dit weten wordt het direct verholpen (veiliggesteld). Dit uit zich vooral bij de elementenverhardingen.

Financiën
In 2021 is € 8,1 miljoen uitgegeven aan de verhardingen, waarvan € 5,6 miljoen voor het onderhoud en de rest voor straatreiniging, onkruidbeheer en gladheidsbestrijding. In 2021 is € 0,3 miljoen exclusief btw uitgegeven aan vervangingsinvesteringen.  

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53