Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.3.2 We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn (tekst uit Begroting 2021)

Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De eerste levensjaren zijn van groot belang voor de ontwikkeling van alle kinderen, daarom zetten we ook in op voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Op basis van de wetswijzigingen en landelijke ontwikkelingen hebben we ons beleid aangepast dat beschreven staat in het vastgestelde Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 – 2021. Gezamenlijk zetten we in op een soepele overgang tussen voorschool en school om een doorgaande leerlijn te verstevigen. We hebben hierbij ook aandacht voor de samenwerking tussen alle partners op het terrein van VVE. We hebben een brede peuteropvang in Zwolle: voorschoolse voorzieningen kunnen gesubsidieerde peuteropvang bieden.
Komend jaar zetten we in op de verbreding van de aanpak van een krachtige doorgaande leerlijn. We geven een verdere impuls aan de aanpak van onderwijsachterstanden (OAB) waar VVE onderdeel van uitmaakt. Dit doen wij in nauwe samenwerking met onze partners. Zo zetten wij bijvoorbeeld het programma Alle Zwolse Kinderen Lezen van de Stadkamer volgend jaar voort.

Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Op deze manier kunnen talenten tot bloei komen vanuit het uitgangspunt dat ieder kind een talent heeft dat we willen aanspreken en stimuleren. Samen met scholen willen we blijven voorkomen dat leerlingen uitvallen en/of door schooluitval geen startkwalificatie voor de arbeidsmarkt behalen. Op deze manier start men met een achterstand die door het inzetten van een krachtige doorgaande leerlijn te voorkomen is. We willen dat kinderen goed mee kunnen komen in het onderwijs om zo goed voorbereid deel te nemen aan de arbeidsmarkt.

Toelichting op realisatie doel

We hebben een verdere impuls gegeven aan het onderwijsachterstandenbeleid. In samenwerking met partners hebben we besloten te spreken over onderwijskansenbeleid in plaats van over onderwijsachterstandenbeleid. We zetten in op het verbeteren van de onderwijskansen van kinderen met een (risico op een) onderwijsachterstand. Onze (sub)doelen en bijbehorende acties hebben opgenomen in de Notitie Onderwijskansenbeleid 2021 – 2024 en 2021 een start gemaakt met de uitvoering ervan.

Ook in 2021 zijn de corona maatregelen en de effecten hiervan veelvuldig afgestemd en besproken met de kinderopvang en het onderwijs. We hebben maximaal ingezet op de opvang en ondersteuning van kinderen in een kwetsbare situatie om de doorgaande leerlijn optimaal te laten verlopen.

Samen met scholen is ingezet op het voorkomen van schoolafwezigheid en voortijdig schoolverlaten. We hebben nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt en vastgelegd in een protocol schoolafwezigheid en verzuimkaart 18+. Daarnaast hebben meer verbinding gezocht met het regionaal actieteam werk van het Werkbedrijf Zwolle. Hierdoor hebben we ingezet op een krachtige doorgaande leerlijn met de ambitie dat iedere jongere op school is, een baan heeft of een traject volgt van leren en werken. Het doel blijft het behalen van een startkwalificatie. Op deze manier willen we onze jongeren de best mogelijke kansen bieden om hun volwassen leven goed te kunnen starten en hun plek in de maatschappij te vinden.

Door de corona maatregelen heeft het leerlingenvervoer meer bescheiden omvang gehad in 2021. We verwachten voor het leerlingenvervoer geen structurele consequenties als gevolg van de corona maatregelen. In het laatste kwartaal 2021 tekende zich een structureel chauffeurstekort af. De vervoerder heeft hierdoor problemen bij het plannen en uitvoeren van de ritten. Het "sectorprotocol veilig zorgvervoer kinderen en jongeren" maximeerde op sommige momenten onder andere hoeveel kinderen mee konden in een voertuig. De vervoerder en de taxibranche bezinnen zich op effectieve maatregelen ter bevordering van de aantrekkelijkheid van het taxibedrijf. De gemeente beraadt zich op de mogelijkheden ter ontlasting van het leerlingenvervoer.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:

  • Het voor- en vroegschoolse educatie aanbod breed toegankelijk is.
  • Er een toename is van de tevredenheid over peuteropvang.
  • Uitval in het onderwijs geminimaliseerd wordt.

Kaderstellende nota('s)

Strategische onderwijsagenda 2022 - 2026

Meerjarenbeleidsplan Voortijdig Schoolverlaten 2017-2021

Notitie Onderwijskansenbeleid 2021 - 2024

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • We hebben een breed toegankelijke (gesubsidieerde) peuteropvang en voor- en vroegschoolse educatie aanbod.
  • We werken samen met onze partners aan de doorontwikkeling van voor- en vroegschoolse educatie aanbod op kwaliteit, overdracht van voorschool naar school en ouderbetrokkenheid.
  • We bieden preventieve activiteiten aan voor kinderen en hun ouders die moeite hebben met taal en sociale vaardigheden door middel van diverse subsidies. Samen met het onderwijs en Stadkamer bekijken we welke activiteiten in de toekomst het best passend zijn.
  • We geven uitvoering aan de maatregelen om voortijdig schoolverlaten te voorkomen, conform het meerjarenbeleidsplan Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 5 (formatie team leerplicht-RMC). Met het in lijn brengen van de formatie met de daadwerkelijke werklast kan het team voldoen we aan de uitvoering van de wettelijke taken en kan (verder) worden ingezet op de ontwikkelingen. Daarom breiden wij de formatie in 2020 incidenteel uit met € 50.000 (zie Berap 2020-2). Daarnaast laten wij een extern onderzoek uitvoeren naar de benodigde structurele formatie. In afwachting van de uitkomsten van het onderzoek, breiden wij als onderdeel van de Begroting 2021 de formatie incidenteel uit met 3,7 fte.
  • We participeren in initiatieven uit de stad en van de partners die helpen onze ambities en doelen te realiseren, waaronder deelname aan Centra voor Innovatief Vakmanschap en 100 talentenplan.
  • We ondersteunen ouders en leerlingen in geval van vervoersproblemen van en naar school. We streven hierbij naar herstel of vergroting van de zelfstandigheid in het vervoer. We gebruiken het leerlingenvervoer tevens voor jeugdproblematiek. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 6 (leerlingenvervoer) en bestedingsvoorstel 7 (overheveling budget gymvervoer).
  • We zetten een kinderindex op en implementeren deze.

Toelichting realisatie activiteiten

  • Meer peuteropvanglocaties hebben een registratie voor het aanbieden van voorschoolse educatie, wat maakt dat het aanbod voorschoolse educatie is verbreed in de stad.
  • Met het Onderwijskansenbeleid 2021 – 2024 werken we aan meerdere acties. Zo is er gestart met het verbeteren van de overdracht van voorschoolse voorzieningen naar het basisonderwijs. En is besloten om concrete resultaten van voor- en vroegschoolse educatie af te spreken en hierop te gaan monitoren.
  • Travers Welzijn heeft net als in voorgaande jaren kinderen, hun ouders en professionals ondersteuning geboden met hun aanbod: VVE platform en ondersteuning, VVE Taal & Gezin, en Kinderopvang Plus.
  • Stadkamer heeft in 2021 een plan ontwikkeld voor vanaf 2022 waarin Alle Zwolse Kinderen Lezen, Boekstart en Voorleesexpres integraal zijn opgenomen. Deze ondersteuning van Stadkamer sluit nu aan bij de (sub)doelen in het Onderwijskansenbeleid 2021 – 2024.
  • Er zijn meer leerplichtige jongeren die niet ingeschreven stonden naar het onderwijs toegeleid (62% in 20219-2020 en 70% in 2020-2021).
  • Minder leerplichtige jongeren hebben een vrijstelling, ongeveer een daling van 6 leerlingen.
  • Het externe onderzoek naar de benodigde formatie is uitgevoerd en de formatie is structureel verhoogd.
  • Met het 100 talentenplan zijn inmiddels nu sinds 2018 ruim 250 talentenfluisteraars opgeleid door Stadkamer.
  • Door nieuwe inzichten rondom het verzamelen van data van landelijke organisaties, en de afspraken die daarvoor nodig zijn, herzien we de invulling van de kinderindex. Daarbij blijft de behoefte om lokaal, op basis van goede data, ons jeugdbeleid en de uitvoering te verbeteren onverminderd. In 2022 wordt gekeken welke type informatieproduct hiervoor het meest passend is en werken we verder aan de ontwikkeling en implementatie.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

7.003.881

3.388.660

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

246.233

172.898

0

73.335

Begroting t/m december

7.250.114

3.561.558

0

73.335

- Jaarrekening

6.955.775

3.307.384

0

44.235

Resultaat doel Doorgaande leerlijnen

294.339

-254.174

0

-29.100

Saldo

11.065

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 294.339 en de baten een nadelig saldo van € 254.174. Omdat er € 29.100 minder is onttrokken uit de reserves wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 11.066.

Dit voordelig resultaat bestaat uit:

  • Lagere lasten Onderwijsachterstandenbeleid van € 330.000 door lagere verstrekte subsidies. Hier tegenover staan eveneens lagere baten van € 330.000 door een lagere verrekening met de geoormerkte rijksbijdrage. Het huidige tijdvak van de rijksregeling Onderwijsachterstandenbeleid loopt t/m 2022. Vanaf 2023 volgt een nieuw vierjarig tijdvak met bijbehorende bedragen. De helft van de rijksbijdrage in 2022 mag meegenomen worden naar 2023.
  • De lasten voor Peuterwerk zijn € 54.000 lager, voornamelijk vanwege nog lopende verplichtingen. Hierdoor is er € 29.100 minder onttrokken aan de reserve nutvw-sociaal. Deze werkzaamheden worden in 2022 uitgevoerd.
  • Hogere lasten Leerplicht RMC van € 142.000, waar tegenover eveneens hogere baten staan van € 142.000 door met name een hogere verrekening met de rijksbijdrage.
  • Lagere lasten Regionale aanpak VSV van € 79.000, waar tegenover eveneens lagere baten staan van € 79.000 door een lagere verrekening met de rijksbijdrage.
  • Hogere lasten Gym-/leerlingenvervoer van € 26.000. Het leerlingenvervoer wordt in de (regio) Zwolle uitgevoerd door een derde partij. Declaraties vinden plaats op basis van het aantal ritten. In 2021 was het aantal ritten, ondanks corona, weer op niveau. De uitgaven waren (licht) hoger dan de begroting. Tegenover de hogere lasten stonden hogere baten Gym-/leerlingenvervoer van € 12.000. Dit betreft de inkomensafhankelijke eigen bijdragen die zijn ontvangen maar niet zijn opgenomen in de begroting.
Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53