Beschrijving doel 2.2.1 Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt (tekst uit Begroting 2021)
Inclusieve arbeidsmarkt Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context (Werkbedrijf Regio Zwolle) samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij vormt een regionale arbeidsmarktagenda met bijbehorend werkplan, opgesteld door de arbeidsmarktregio Zwolle in samenwerking met alle partners. Flankerend beleid wordt vormgegeven vanuit de Human Capital Agenda (HCA). Dit is gericht op het mogelijk maken van ontwikkeling en scholing van werknemers en werkzoekenden. Hierbij gaat het om ontwikkeling en scholingstrajecten die zich richten op het versterken van de arbeidsmarktpositie van een individu bij een van de erkende opleiders. In 2021 wordt continue vinger aan de pols gehouden, en op basis daarvan gerichte acties op lokaal en regionaal niveau met partners. Zo kunnen we de nadelige gevolgen voor onze inwoners en arbeidsmarkt zoveel als mogelijk beperken. Aanpak statushouders, voorbereiding nieuwe inburgeringswet Ketensamenwerking
Tiem is onze partner voor arbeidsontwikkeling en arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2021 was sprake van personeelskrapte op de arbeidsmarkt. Dat was terug te zien in een daling van het bijstandsvolume. Terwijl in 2020 sprake was van een stijging van het aantal mensen in de bijstand. Concreet zijn acties geformuleerd in het actieplan werk en participatie in en na Coronatijd (vastgesteld februari 2021) en een tweede bestedingsvoorstel van rijksgelden voor een impuls op re-integratie (vastgesteld op 5 juli 2021). In 2021 zijn 891 mensen uit de bijstand gestroomd: 321 naar werk, 63 naar opleiding en 41 naar ondernemerschap. Daarbovenop is een klein aantal mensen uit een traject gestroomd naar werk of ondernemerschap, maar zonder daarmee bijstandsafhankelijk te worden. Doelstelling was om de uitstroom uit de bijstand tov 2020 te verhogen en zo het bijstandsvolume te beperken. Het bijstandsvolume is met 34 afgenomen (Van 3653 in januari naar 3619 in december). Bij de instroom in de bijstand en bij de uitstroom uit de bijstand zien we in 2021 ten opzichte van 2020 een daling. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
We zetten in op uitstroom uit de bijstand via onze uitvoeringsorganisatie Tiem, als onderdeel van de bijstandsketen
We verbeteren de ketensamenwerking
We intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Voorbereiding nieuwe inburgeringswet
Doorontwikkeling aanpak statushouders Ketensamenwerking
In 2021 heeft een extern bureau een adviesrapport uitgebracht over ‘evaluatie en opdracht-scenario’s Tiem’. Na het verschijnen van dit rapport heeft het college van Burgemeester en Wethouders opdracht gegeven de volgende verkenningen uit te voeren:
Een aantal concrete activiteiten verricht door Tiem
Tiem en onderwijs
Uitkering inzetten als loon |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 24.497.792 | 3.645.396 | 250.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 3.584.191 | 2.502.341 | 0 | 1.081.849 | |
+ begrotingswijzigingen | 2.057.300 | 320.000 | 1.446.000 | 482.011 | |
Begroting t/m december | 30.139.283 | 6.467.737 | 1.696.000 | 1.563.860 | |
- Jaarrekening | 28.924.423 | 6.504.246 | 3.187.000 | 1.563.860 | |
Resultaat doel Arbeidsparticipatie | 1.214.860 | 36.509 | -1.491.000 | 0 | |
Saldo | -239.631 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.214.860 en de baten een voordelig saldo van € 36.509. Omdat er € 1.491.000 meer is toegevoegd aan de reserves wordt er per saldo een nadelig resultaat van € 239.631 gerealiseerd. De lagere lasten worden gerealiseerd door:
De hogere baten van € 36.509 worden gerealiseerd door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Businesscase naar werk Perspectief op werk/Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren/Expertisepunt SROI Zwolle ESR Project Perspectief op werk loopt door in 2022, de andere twee projecten zijn afgerond. Voor project Perspectief op werk zijn middelen beschikbaar gesteld door het Rijk en door de 13 regiogemeenten. Zwolle fungeert als centrumgemeente. Iedereen doet mee ESF React-EU AMR Actie werk in Zwolle |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
ESF Aan werk IJsselvecht 2017 2019 | 3.124.203 | 619.927 | 1.494.176 | afgesloten |
Businesscase "Naar werk" | 1.000.000 | 471.266 | 173.853 | 354.881 |
Frictiekosten WRA-Wezo | 783.851 | 597.251 | - | afgesloten |
Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren | 167.190 | 146.209 | 21.715 | afgesloten |
De nieuwe toekomst | 158.790 | 102.894 | -7.620 | 63.516 |
Expertisepunt SROI Zwolle ESR | 99.700 | 82.526 | 27.377 | -10.203 |
AMIF (ESF) traject statushouder | 794.000 | 158.547 | 635.453 | afgesloten |
Perspectief op werk | 2.463.000 | 702.258 | 853.788 | 906.954 |
Iedereen doet mee | 200.000 | 200.000 | afgesloten | |
ESF React-EU AMR | 3.854.200 | - | - | 3.854.200 |
Actie Werk in Zwolle | 1.309.000 | - | 220.651 | 1.088.349 |
Totaal | 13.953.934 | 2.880.878 | 3.619.393 | 6.257.697 |
Financiële toelichting kredieten
Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten". ESF Aan het werk IJsselvecht 2017-2019 Frictiekosten WRA-Wezo Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren De Nieuwe Toekomst Expertisepunt SROI Zwolle AMIF (ESF) Traject statushouders Iedereen doet mee |
---|