Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 2.2.1 Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt (tekst uit Begroting 2021)

Inclusieve arbeidsmarkt
We blijven werken aan een inclusieve arbeidsmarkt: goede aansluiting tussen opleidings- en arbeidsaanbod in de veranderende arbeidsmarkt vraagt om een gerichte aanpak, waarbij wordt geïnvesteerd in mensen. We willen dat iedere Zwollenaar met arbeidspotentieel participeert naar vermogen op de arbeidsmarkt. Dit kan in een betaalde baan / zelfstandigheid (en eventueel met ondersteuning / subsidie wanneer sprake is van een arbeidsbeperking) of door werkervaring op te doen vanuit een bijstands- of ondersteuningssituatie. Bij het bevorderen van participatie en uitstroom uit de bijstand gaan we uit van de mogelijkheden van de inwoner. De afspraken die we maken, zijn erop gericht om, met niet-vrijblijvende inzet van beide kanten, passend werk te vinden. Om de nadelige gevolgen van de coronacrisis op de arbeidsmarkt te beperken, moeten we overwegen op korte en middellange termijn andersoortige maatregelen te nemen, aanvullend op wat we nu al doen. We willen met onze ketenpartner UWV samenwerken om de instroom vanuit de WW te voorkomen. Bijvoorbeeld door personen in de laatste fase van hun WW alvast te bemiddelen. We halen onze dienstverlening dus naar voren en wachten niet af totdat zij afhankelijk worden van een bijstandsuitkering.  We zien verder dat de vraag naar personeel binnen bepaalde sectoren afneemt terwijl in andere sectoren de vraag juist toeneemt. We willen inwoners ondersteunen die via (om)scholing snel begeleid kunnen worden naar ander werk. Tegelijkertijd vragen wij van Tiem aanvullende maatregelen te treffen om het aantal personen dat uitstroomt uit de bijstand, positief te beïnvloeden. We zien namelijk dat de uitstroom uit de bijstand stagneert.  Voor personen met een grote afstand continueren wij onze dienstverlening gericht op maatschappelijke participatie.. Zoals vrijwilligerswerk in het voorveld en dagbesteding, waarmee iemand arbeidsvaardigheden kan ontwikkelen en werkervaring op kan doen. Dit wordt in samenhang tussen spoor 1 en spoor 4 van de lokale hervormingsagenda Sociaal Domein (door)ontwikkeld.

Om te anticiperen op de arbeidsmarkt en matching van kwetsbaren mogelijk te maken, werken we in een regionale context (Werkbedrijf Regio Zwolle)  samen met partners, zoals werkgevers, werknemers, onderwijs en UWV aan een inclusieve arbeidsmarkt. Hierbij vormt een regionale arbeidsmarktagenda met bijbehorend werkplan, opgesteld door de arbeidsmarktregio Zwolle in samenwerking met alle partners. Flankerend beleid wordt vormgegeven vanuit de Human Capital Agenda (HCA). Dit is gericht op het mogelijk maken van ontwikkeling en scholing van werknemers en werkzoekenden. Hierbij gaat het om ontwikkeling en scholingstrajecten die zich richten op het versterken van de arbeidsmarktpositie van een individu bij een van de erkende opleiders. In 2021 wordt continue vinger aan de pols gehouden, en op basis daarvan gerichte acties op lokaal en regionaal niveau met partners. Zo kunnen we de nadelige gevolgen voor onze inwoners en arbeidsmarkt zoveel als mogelijk beperken.

Aanpak statushouders, voorbereiding nieuwe inburgeringswet
Per 1 juli 2021 wordt de nieuwe inburgeringswet ingevoerd. Belangrijkste onderdeel van deze wet is dat de gemeente de regie neemt over het inburgeringsproces van de statushouder. Samen met de statushouder worden afspraken gemaakt over hoe te komen tot optimale participatie, waarbij arbeidsparticipatie en uitstroom uit de bijstand voorop staat. Alhoewel de nieuwe inburgeringswet nog niet zo lang is vastgesteld door de 2e kamer treffen we sinds begin 2019 de nodige voorbereidingen. Begin 2021 zijn onze plannen ten behoeve van de invoering gereed.

Ketensamenwerking
In 2021 zetten we extra in op het verbeteren van de ketensamenwerking. Voor het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt zijn verschillende ketens te onderscheiden en randvoorwaardelijk.

  • De gemeentelijke uitvoeringsorganisaties, afdeling Inkomensondersteuning en Regionaal Bureau Zelfstandigen, Sociaal Wijkteam en RMC en Tiem vormen samen de bijstandsketen.
  • De keten die wordt gevormd met private partners en werkgevers.
  • De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ.

Tiem is onze partner voor arbeidsontwikkeling en arbeidstoeleiding. Deze organisatie heeft de opdracht om arbeidstoeleiding samen met werkgevers en waar mogelijk in publiek-private samenwerking vorm te geven. De dienstverlening naar werkgevers om mensen met beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt naar werk te leiden is in regionaal verband georganiseerd in het Werkgeversservicepunt Regio Zwolle. Tiem is één van de belangrijke uitvoeringsorganisaties die onderdeel is van dit netwerk en dé link is naar een groot deel van het (onbenut) arbeidspotentieel in de regio.
De opgave is om de lijn van (arbeids-)ontwikkeling van mensen met een beperkte arbeidsmarktaansluiting naar arbeid in partnerschap vorm te geven. Tiem is hierin een belangrijke schakel. Partnerschap in regionaal verband met gemeenten / UWV en in de keten ‘vanuit de wijk naar werk’ met maatschappelijke partners verbonden aan de gemeentelijke organisatie.

Toelichting op realisatie doel

In 2021 was sprake van personeelskrapte op de arbeidsmarkt. Dat was terug te zien in een daling van het bijstandsvolume. Terwijl in 2020 sprake was van een stijging van het aantal mensen in de bijstand. Concreet zijn acties geformuleerd in het actieplan werk en participatie in en na Coronatijd (vastgesteld februari 2021) en een tweede bestedingsvoorstel van rijksgelden voor een impuls op re-integratie (vastgesteld op 5 juli 2021).     

In 2021 zijn 891 mensen uit de bijstand gestroomd: 321 naar werk, 63 naar opleiding en 41 naar ondernemerschap. Daarbovenop is een klein aantal mensen uit een traject gestroomd naar werk of ondernemerschap, maar zonder daarmee bijstandsafhankelijk te worden. Doelstelling was om de uitstroom uit de bijstand tov 2020 te verhogen en zo het bijstandsvolume te beperken. Het bijstandsvolume is met 34 afgenomen (Van 3653 in januari naar 3619 in december). Bij de instroom in de bijstand en bij de uitstroom uit de bijstand zien we in 2021 ten opzichte van 2020 een daling.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

Samen met werkgevers ondersteunen we inwoners met arbeidspotentieel, vallend onder de Participatiewet, om deel te nemen aan de arbeidsmarkt, zodanig dat:

  • Alle inwoners met een arbeidsbeperking en / of beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt in beeld zijn en worden ondersteund voor wat betreft hun arbeids- / participatiemogelijkheden.
  • Alle jongeren onder de 27 jaar en met een beperkte aansluiting op de arbeidsmarkt toekomstperspectief hebben en in een actief traject zitten met een actieplan richting opleiding / werk / zorg.
  • Specifieke aandachtsgroepen, zoals 50-plussers, statushouders en kwetsbare jongeren, hun talenten en ervaring kunnen blijven inzetten op de arbeidsmarkt.
  • Er voor mensen die aangewezen zijn op een beschutte werkomgeving beschutte werkplekken worden gecreëerd.
  • Mensen die binnen afzienbare tijd aan het werk kunnen, actief naar werk worden begeleid.
  • De regionale doelstelling voor de landelijke banenafspraak voor mensen met een arbeidsbeperking wordt gehaald.
  • De uitstroom uit de bijstand naar werk (loondienst en ondernemerschap) is in 2020 als gevolg van de coronacrisis gestagneerd. Ondanks alle onzekerheden rondom de gezondheidscrisis en de uitwerking op de economie en arbeidsmarkt de komende jaren streven we ernaar om het uitstroompercentage in 2021 tov van 2020 te verhogen. Op deze manier proberen we het bijstandsvolume te beperken.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

We zetten in op uitstroom uit de bijstand via onze uitvoeringsorganisatie Tiem, als onderdeel van de bijstandsketen

  • Aanpak richting werk: focus op matchen en functiecreatie, organiseren structurele momenten voor persoonlijke ontmoeting werkgevers en werkzoekenden.
  • Ontwikkelen leerwerktrajecten met werkgevers voor vijf kansrijke branches (bijvoorbeeld de zorg), specifiek aandacht voor statushouders.
  • Detecteren van passend werk en laagdrempelige werkplekken (Hervormingsagenda sociaal domein) o.a. voor kwetsbare inwoners die na langere tijd van inactiviteit deel gaan nemen aan het arbeidsproces met focus op ontwikkeling (aanpak: uitkering omzetten in loon)
  • Personen met een Wsw- dienstverband verrichten werkzaamheden in het bedrijfsleven. Dit kan via detachering en of begeleid werken. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 12.
  • We sturen op het vormgeven en intensiveren van partnerschap door Tiem en Regionaal Bureau Zelfstandigen met partners uit stad en regio om mensen te ontwikkelen en begeleiden naar werk. (aanvraag alternatief vervolg op de brede lokale raamovereenkomst met private partners zetten we voort binnen verruimde kaders.  

We verbeteren de ketensamenwerking

  • We maken afspraken over ketensamenwerking tussen gemeentelijke uitvoeringsorganisaties (inclusief Tiem) en partners. Onder andere voor de aanpak Statushouders.
  • We verbeteren de samenwerking tussen de gemeentelijke uitvoeringsorganisaties bijstandsketen vanuit de bewegingen van de hervormingsagenda sociaal domein. Zij hebben het streven om zoveel mogelijk mensen deel te laten nemen aan het arbeidsproces. Mocht dat (nog) niet haalbaar zijn, dan op een andere manier een zinvolle daginvulling te hebben en zicht te ontwikkelen.  
  • De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen, zoals Goede dagen & Perspectief, Thuisondersteuning (hervormingsagenda sociaal domein), maar ook GGZ wordt verbeterd. De overgangen voor inwoners moeten versoepelen. Potentieel van mensen moet gezien worden, helder moet zijn wat consequenties zijn van een ontwikkelstap en de mogelijkheid moet blijven bestaan om (tijdelijk) een stap terug te zetten.  

We  intensiveren de regionale samenwerking. We geven met partners vorm aan een verbeterde verbinding van onderwijs-arbeidsmarkt en economie (en economische regio)

  • We geven de werkgeversdienstverlening vorm in regionaal verband en werken samen met de meest effectieve re-integratiepartners en onderwijs (onder andere stagebegeleiders). Als partner in het Werkbedrijf Regio Zwolle realiseren we meer inclusieve arbeidsmogelijkheden door uitvoering te geven aan de inclusiviteitsagenda Perspectief op Werk en de Regiodeal.
  • We benutten de ruimte om onze regie op inburgering en participatie voor statushouders te pakken (WEB en nieuwe inburgeringswet). De pilots die in 2020 zijn gestart worden voortgezet: a. ‘Brede intake’ tbv samenwerking en gegevensuitwisseling tussen COA en gemeente; b. Ervaring opdoen met leerwerktrajecten, waarbij combinaties worden gemaakt tussen formeel en non-formeel taalonderwijs.

Toelichting realisatie activiteiten

Voorbereiding nieuwe inburgeringswet
In 2021 is er, ondanks de COVID-Pandemie, veel gedaan in voorbereiding op de nieuwe wet:

  • Met de afdeling huisvesting, budgetbeheer en uitkeringen (IO), is het gehele werkproces, brede intake, huisvesting en ontzorgen uitgewerkt. Hierdoor is duidelijk geworden hoe een statushouder vanuit het AZC naar Zwolle komt, wie hem ondersteunt en begeleid.
  • De uitvoering van de maatschappelijke begeleiding is uitgewerkt.
  • Het registratiesysteem is opnieuw ingericht om de trajecten van de statushouders te kunnen volgen. Werkprocessen zijn uitgewerkt en standaard documenten toegevoegd.
  • Aanbestedingen zijn begin 2021 gestart. Wegens de nodige spanningen en onduidelijkheden binnen en tussen ministeries en de MBO raad verwachten we pas medio april 2022 de toekomstige partijen te kunnen contracteren.
  • Team IPA is in 2021 gepositioneerd binnen de afdeling IO, wat rust en duidelijkheid geeft. Het team is op volle sterkte en is getraind, zodat zij goed voorbereid zijn op de nieuwe wet.

Doorontwikkeling aanpak statushouders
In de periode 2019-2021 zijn in de aanpak statushouders ruim 500 mensen in traject genomen. Eind 2021 zijn hiervan 117 mensen succesvol toegeleid naar werk, studie of een eigen bedrijf; de overigen zijn nog in traject. In 2021 zijn 39 statushouders daadwerkelijk uit de bijstand gestroomd, naar werk (34) en onderwijs (5).

Ketensamenwerking
In 2021 hebben we ingezet op het verbeteren van de ketensamenwerking. Voor het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt zijn verschillende ketens te onderscheiden en randvoorwaardelijk:

  1. Plan van aanpak ontwerpproces Uitvoeringsmodel doelgroepen Participatiewet. De gemeentelijke uitvoeringsorganisaties, afdeling Inkomensondersteuning en Regionaal Bureau Zelfstandigen, Sociaal Wijkteam en RMC en Tiem vormen samen de bijstandsketen. In 2021 is een plan van aanpak opgesteld voor het in te richten ontwerpproces, bekostiging van dit proces geregeld en externe begeleiding geselecteerd.
  2. De keten die wordt gevormd met private partners en werkgevers. Voorbeelden staan onder ‘concrete activiteiten verricht door Tiem’.
  3. De keten die gevormd kan worden tussen de verschillende domeinen. Nadrukkelijk is verbinding gelegd tussen dagbesteding voor inwoners in arbeidsmatige leeftijd en beschut werken en is een regionaal plan uitgewerkt voor het verder stimuleren van de samenwerking tussen Werk&Inkomen en GGZ.

In 2021 heeft een extern bureau een adviesrapport uitgebracht over ‘evaluatie en opdracht-scenario’s Tiem’. Na het verschijnen van dit rapport heeft het college van Burgemeester en Wethouders opdracht gegeven de volgende verkenningen uit te voeren:

  1. De breedte en effectiviteit van het door Tiem te hanteren instrumentarium voor arbeidstoeleiding in de context van het realiseren van een inclusieve arbeidsmarkt met en door werkgevers.
  2. Het nieuwe financiële kader voor de periode vanaf 2022.
  3. De rol van Tiem in het verbinden van arbeidsmatige dagbesteding, beschut werken en regulier werken in de participatieketen.
  4. De profilering en herkenbaarheid van Tiem in de Arbeidsmarktregio Zwolle en hoe arbeidsontwikkel- en arbeidstoeleidingbedrijven zoals Tiem door efficiënte samenwerking gezamenlijk een grotere bijdrage kunnen leveren in het streven naar een inclusieve arbeidsmarkt.
    Hiermee is in 2021 een start gemaakt en loopt door in 2022.

Een aantal concrete activiteiten verricht door Tiem

  • Er is wederom actief deelgenomen aan de Coronadienstverlening aan ondernemers (BOOC). Accountmanagers hebben gesprekken gevoerd met werkgevers en ondersteund bij TOZO en NOW-aanvragen.
  • Vanaf juni is er gestart met de zgn. Startbaan. Dit zijn laagdrempelige banen voor bijstandsgerechtigden waarvoor men niet hoeft te solliciteren. Dit is ontwikkeld in samenwerking met de WerkCoöperatie De Middencirkel. Startbanen zijn banen die opgehaald zijn bij Zwolse werkgevers. In 2022 wordt een tussenevaluatie uitgevoerd.
  • In 2021 is de zogenoemde Korte route naar werk (onderdeel Actieplan werk in en na coronatijd) verder uitgerold en verbeterd. Via deze aanpak worden kandidaten opgepakt die een korte afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Kandidaten met dit profiel zouden ‘normaal gesproken’ niet in de bijstand komen. Ze zijn hoger opgeleid, zijn zelfredzamer en hebben recente werkervaring. Door de Corona beperkende maatregelen is het nu ook voor hen moeilijk om een andere betaalde baan te vinden. Hierin wordt samengewerkt met o.m. uitzendbureaus en het werkgeversnetwerk van het WSP en Tiem. In een afzonderlijke rapportage wordt uitgebreider gerapporteerd.
  • Samen met DAATlab is een opleiding gestart voor Data-analisten met baangarantie.
  • Gezamenlijk met ROVA is onderzocht hoe de publiek-publieke samenwerking verder vorm gegeven kan worden. In 2022 wordt dit in praktijk gebracht.
  • Activiteiten bij Tiem voor het project Statushouders onder de noemer IPA (Inburgering, participatie en arbeidsontwikkeling) draaien volop. Hier vinden gesprekken plaats met statushouders en worden testen afgenomen. Kandidaten die in de zgn. Z-route begeleid moeten worden, krijgen een werkervaringsplek bij Tiem en het onderwijs gedeelte wordt ook op de locatie van Tiem aangeboden.
  • Realisatie van activiteiten onder Perspectief Op Werk,  WSP Regio Zwolle staat bij ‘Kredieten: Werkbedrijf Regio Zwolle’.

Tiem en onderwijs

  • Tiem werkt nauw samen met het regionaal loket Leren en Werken, een samenwerkingsverband van onderwijs, ondernemers, gemeenten en UWV. Via de diverse samenwerkingsrelaties worden bruggen geslagen van onderwijs naar arbeidsmarkt en tussen zorg en arbeid. Waarbij we steeds meer hybride vormen zien.
  • Tiem heeft als groot ‘stagebedrijf’ de samenwerking met de VSO/PrO/Entree scholen voortgezet. Leerlingen en studenten die nog niet klaar zijn om bij andere werkgevers stage te lopen, kunnen aan leren stagelopen bij Tiem. Ook leerlingen waarvan nog niet duidelijk is of ze arbeidsvermogen hebben, lopen stage bij Tiem. Op deze manier kan er een goed vervolgtraject na het onderwijs in gang worden gezet.

Uitkering inzetten als loon
In 2021 is gestart met het project de Startbaan. Dit is de uitwerking van de interventie Uitkering inzetten als loon uit de Hervormingsagenda Sociaal Domein. In 2022 is een eerste tussentijdse evaluatie te delen. Tot nu toe zijn er geen financiële afwijkingen te melden.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

24.497.792

3.645.396

250.000

0

+ mutaties projecten

3.584.191

2.502.341

0

1.081.849

+ begrotingswijzigingen

2.057.300

320.000

1.446.000

482.011

Begroting t/m december

30.139.283

6.467.737

1.696.000

1.563.860

- Jaarrekening

28.924.423

6.504.246

3.187.000

1.563.860

Resultaat doel Arbeidsparticipatie

1.214.860

36.509

-1.491.000

0

Saldo

-239.631

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 1.214.860 en de baten een voordelig saldo van € 36.509. Omdat er € 1.491.000 meer is toegevoegd aan de reserves wordt er per saldo een nadelig resultaat van € 239.631 gerealiseerd.
Tegenover het nadelig resultaat op dit doel staat echter een voordelig resultaat van € 140.000 op programma 10.

De lagere lasten worden gerealiseerd door:

  • Lagere lasten van € 133.000 doordat de bij de septembercirculaire ontvangen middelen "Breed offensief" in 2021 nog niet zijn aangewend. Deze middelen worden gereserveerd voor uitvoering in 2022. Hierdoor is de storting in de reserve nutvw-sociaal eveneens € 133.000 hoger.
  • Lagere lasten van € 1.201.700 voor de arbeidsmarktregio Zwolle. Dit betreft de in de decembercirculaire 2020 ontvangen extra rijksmiddelen voor 2021. Uitgaven 2021 zijn gedaan t.l.v. het beschikbare krediet. Deze middelen worden gereserveerd voor uitvoering in 2022. Hierdoor is de storting in de reserve nutvw-sociaal eveneens  € 1.201.700 hoger.
  • Lagere lasten van € 187.000 op de loonkosten Wsw. De voorlopige jaarcijfers van het Sociaal werkbedrijf Tiem laten lagere loonkosten van het Wsw personeel zien dan is aangegeven bij de 2e berap 2021.
  • Hogere lasten resultaat SW bedrijf Tiem van € 340.000. Het begroot resultaat van Tiem bestaat uit een negatief inkoopresultaat (€ 891.000) en een positief dividend (€ 340.000). In de begroting zijn deze twee bedragen met elkaar gesaldeerd. Conform de BBV dient dividend verantwoord te worden in het jaar waarin het besluit tot uitkering wordt genomen. In dit geval is dat 2022, wat betekent dat de lasten 2021 hoger zijn.  
  • Lagere lasten van € 8.400 voor het door een derde partij uitgevoerde onderzoek naar het Sociaal werkbedrijf Tiem.
  • Lagere lasten van € 11.000 op de rijksbijdrage statushouders arbeidsparticipatie. Vanuit de ontvangen rijksbijdrage op programma 10 was € 140.000 beschikbaar gesteld. De werkelijke kosten waren € 129.000.
  • Hogere lasten door overschrijding op kredieten van € 10.203. De uitgaven en inkomsten op projecten worden bij de jaarrekening op de baten en de lasten verantwoord. Overschrijdingen op projecten worden hierdoor in het resultaat verwerkt. Op 1 project zijn in 2021 hogere lasten van € 10.203 verantwoord ten opzichte van de beschikbare kredieten. Hier tegenover staan ook hogere inkomsten van € 10.203 zodat dit per saldo geen resultaat geeft. De hogere uitgaven zijn afgedekt door inkomsten derden.
  • Diverse kleine afwijkingen op de lasten van gezamenlijk € 23.963 voordelig.

 De hogere baten van € 36.509 worden gerealiseerd door:

  • Lagere baten van € 140.000 doordat de rijksbijdrage statushouders arbeidsparticipatie op dit doel als specifieke uitkering was begroot. De inkomst wordt echter verantwoord op programma 10. Deze rijksbijdrage had ten laste van de stelpost op doel 10.1.1 moeten komen. Tegenover het nadeel op dit doel staat een voordelig saldo op doel 10.1.1.
  • Hogere baten van € 156.300 in verband met ontvangen impulsgelden baankansen arbeidsmarktregio Zwolle 2021. Deze middelen waren niet begroot. Deze middelen worden gereserveerd voor uitvoering in 2022. Hierdoor is de storting in de reserve nutvw-sociaal eveneens  € 156.300 hoger.
  • Hogere baten bijdrage werkbedrijf regio Zwolle van € 8.776. Het doel van het Werkbedrijf Regio Zwolle is om 1.000 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. De gemeenten in de regio Zwolle doen hiervoor jaarlijks een bijdrage. Doordat de Gemeente Zwolle optreedt als kassier lopen deze inkomsten via de gemeentelijk begroting van Zwolle. De bijdragen zijn iets hoger dan begroot.
  • Hogere baten door overschrijding op kredieten van € 10.203.  
  • Diverse kleine afwijkingen op de baten van gezamenlijk € 1.230 voordelig.

Toelichting realisatie kredieten

Businesscase naar werk
In de PPN 2017 - 2020 is er € 500.000 beschikbaar gesteld voor verhoogde inzet van uitstroombevorderende maatregelen. In 2020 zijn er bestedingen gedaan aan trajectbegeleiding vanuit Tiem en RBZ. Bij het najaarsmoment 2020 is er € 250.000 beschikbaar gesteld voor 2021 en bij het najaarsmoment 2021 is het krediet wederom incidenteel opgehoogd met € 250.000 voor trajecten in 2022.
Op de raamovereenkomst, van waaruit in 2020 de laatste trajecten zijn gestart, is in 2021 een vervolg gegeven. Daarbij is een selecte groep aanbieders gecontracteerd, waarmee de grootste successen behaald waren. Trajecten zijn in 2021 gestart en lopen deels door in 2022.  

Perspectief op werk/Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren/Expertisepunt SROI Zwolle ESR
In de arbeidsmarktregio Regio Zwolle werkten in 2021 13 gemeenten en UWV Werkbedrijf samen aan het realiseren van een eenduidige werkgevers en werkzoekendendienstverlening, het harmoniseren van instrumenten en het ervoor zorgdragen dat zoveel mogelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen op die arbeidsmarkt. De gemeenten (onder regie van centrumgemeente Zwolle) en UWV Werkbedrijf voldoen hiermee aan een wettelijke verplichting, vastgelegd in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI), om met één gezicht naar werkgevers op te treden, waarbij zij gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor registratie van werkzoekenden en vacatures. Met ingang van 1 januari 2021 zijn het Besluit en de regeling SUWI gewijzigd. Dit houdt onder andere in dat arbeidsmarktregio's een uitvoeringsplan SUWI dienen op te stellen. De samenwerkende partners in Regio Zwolle hebben ervoor gekozen om het Uitvoeringsplan SUWI te benutten om de bestaande samenwerkingsafspraken binnen de arbeidsmarktregio te actualiseren. In 2021 zijn binnen deze samenwerking ruim 900 matches verzorgd, meer dan 40 bijeenkomsten georganiseerd en meer dan 4.500 contacten met werkgevers geregistreerd. Het WSP Regio Zwolle scoorde met een 7,8 als klantwaarderingscijfer bovengemiddeld ten opzichte van andere regio's.

Project Perspectief op werk loopt door in 2022, de andere twee projecten zijn afgerond. Voor project Perspectief op werk zijn middelen beschikbaar gesteld door het Rijk en door de 13 regiogemeenten. Zwolle fungeert als centrumgemeente.  

Iedereen doet mee
De van de provincie ontvangen subsidie is doorbetaald aan Deltion. In 2021 hebben zij formeel taalonderwijs aangeboden voor statushouders. In totaal hebben er 80 statushouders deelgenomen. Het traject is conform planning uitgevoerd.

ESF React-EU AMR
Voor de kwetsbare doelgroepen heeft de arbeidsmarktregio al sinds 2014 gebruik gemaakt van ESF-subsidies. Het Europees Sociaal Fonds (ESF) is het belangrijkste Europese middel om werkgelegenheid te ondersteunen, mensen aan werk te helpen en te zorgen voor eerlijke arbeidskansen voor alle EU-burgers. Voor de arbeidsmarktregio Zwolle zijn vier ESF-aanvragen ingediend en ook beschikt voor onder andere werkervaringsplekken en cursussen. De raden van de gemeenten in de regio Zwolle hebben hier eind 2021 mee ingestemd. Het krediet is eind 2021 door de raad toegekend. Uitgaven zijn in 2021 nog niet gedaan, de uitvoering is inmiddels wel gestart.

Actie werk in Zwolle
Het krediet is beschikbaar gesteld in 2021. Dekking komt uit de door het Rijk beschikbaar gestelde "Koolmeesgelden". De eerste uitgaven zijn in 2021 gedaan. Vanuit dit budget worden maatregelen getroffen om de gevolgen van de coronacrisis zo goed mogelijk op te vangen. In 2021 zijn twee voorstellen met maatregelen door de gemeenteraad vastgesteld. En in 2022 (7 maart) de laatste. De uitvoering van een groot deel van deze maatregelen loopt in 2022 en mogelijk zelfs in 2023 door.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

ESF Aan werk IJsselvecht 2017 2019

3.124.203

619.927

1.494.176

afgesloten

Businesscase "Naar werk"

1.000.000

471.266

173.853

354.881

Frictiekosten WRA-Wezo

783.851

597.251

-

afgesloten

Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren

167.190

146.209

21.715

afgesloten

De nieuwe toekomst

158.790

102.894

-7.620

63.516

Expertisepunt SROI Zwolle ESR

99.700

82.526

27.377

-10.203

AMIF (ESF) traject statushouder

794.000

158.547

635.453

afgesloten

Perspectief op werk

2.463.000

702.258

853.788

906.954

Iedereen doet mee

200.000

200.000

afgesloten

ESF React-EU AMR

3.854.200

-

-

3.854.200

Actie Werk in Zwolle

1.309.000

-

220.651

1.088.349

Totaal

13.953.934

2.880.878

3.619.393

6.257.697

Financiële toelichting kredieten

Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten".

ESF Aan het werk IJsselvecht 2017-2019
Het project is uitgevoerd in de arbeidsmarktregio Zwolle en was in 2020 afgerond. Het Agentschap heeft in 2021 de subsidie vastgesteld op € 1.964.021. Dat is in regionaal verband € 145.979 lager dan de ontvangen beschikking doordat de verantwoorde uitgaven ook lager waren. De totale lokale uitgaven op het krediet zijn € 1.010.100 lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat de cofinanciering als uitgaven in het krediet zijn begroot met daar tegenover een bijdrage uit lokale Zwolse middelen. De cofinanciering is echter gedekt uit de reguliere begroting. Op het krediet zijn dus naast de lagere uitgaven ook lagere inkomsten gerealiseerd. De afrekening met de regiogemeenten heeft plaatsgevonden, waarna het krediet is afgesloten.

Frictiekosten WRA-Wezo
Bij de overgang van de oude afdeling WRA en WEZO NV naar de nieuwe overheids-BV TIEM was rekening gehouden met project- en frictiekosten. De dekking van deze kosten kwam uit afkoopsommen die in de reserve financiële risico's WEZO werden gereserveerd. Vanaf 2020 worden geen kosten meer gemaakt en het krediet is daarom afgesloten in 2021. Tegenover de lagere kosten staat een lagere onttrekking uit de reserve. De nog beschikbare middelen in de reserve van € 58,711 zijn op basis van besluit Berap 2021-2 vrijgevallen ten gunste van de algemene middelen en de reserve is per 2021 opgeheven.

Arbeidsparticipatie kwetsbare jongeren
Namens arbeidsmarktregio Zwolle heeft de centrumgemeente Zwolle een tweetal subsidies aangevraagd bij de Provincie Overijssel ten behoeve activiteiten ter bevordering van arbeidsparticipatie van kwetsbare groepen. Afronding van het project heeft inmiddels plaatsgevonden en het krediet is afgesloten. Het project is conform planning uitgevoerd. Het kleine tekort van € 734 is gedekt uit de reguliere beschikbare middelen voor arbeidsparticipatie.

De Nieuwe Toekomst
De gemeente Zwolle was penvoerder voor subsidieaanvraag van € 158.790 van een regionaal project De Nieuwe Toekomst van Stichting Carree. Bij de start was het doel om 100 vrouwen te koppelen aan een trajectbegeleider. Dit aantal bleek tussentijds (in 2019) niet haalbaar en is in overleg met de provincie (als subsidieverstrekker) bijgesteld naar 66. In 2020 is de stichting failliet gegaan en bleef het behaalde aantal op 50 steken. Aangezien dit de helft is van het oorspronkelijk gestelde aantal koppelingen, is ook de subsidie vastgesteld op 50% (€ 79.395). Via de curator is geen compensatie te verkrijgen en daarmee heeft de gemeente Zwolle een nadeel €23.499. Dit is in 2021 afgedekt binnen de regulier beschikbare middelen voor arbeidsparticipatie. Het project zal in 2022 worden  afgesloten.

Expertisepunt SROI Zwolle
Ten behoeve van uitvoering Expertisepunt SROI Regio Zwolle (ESR) dragen provincie en waterschap bij aan de uitvoering. Deze bijdragen worden ter beschikking gesteld aan het Werkbedrijf Regio Zwolle en worden uitgegeven aan uitvoeringslasten ESR. In 2021 is een bijdrage ontvangen van het Waterschap. De lasten en de baten zijn daardoor € 10.203 hoger dan begroot. Het project zal in 2022 financieel worden afgerond en afgesloten.

AMIF (ESF) Traject statushouders
Voor de voorbereiding nieuwe wet inburgering is op dit krediet € 500.000 aan ESF middelen en twee keer € 147.000 vanuit het rijk beschikbaar gesteld. Inzet is met name vanuit het SWT gedaan. In 2021 is het traject conform planning afgerond. Er zijn geen financiële afwijkingen en het krediet is in 2021 afgesloten.

Iedereen doet mee
Van de provincie is € 200.000 ontvangen voor "1000 Kansen voor kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt". Uitvoering heeft in 2021 plaatsgevonden door Deltion. Er zijn geen financiële afwijkingen en het krediet is in 2021 afgesloten.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53