Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 4.1.3 We bestrijden financiële risico’s door het verstrekken van individuele toeslagen op wettelijke basis (tekst uit Begroting 2021)

De Participatiewet regelt niet alleen het verstrekken van bijstandsuitkeringen, maar kent ook individuele toeslagen. Met het verstrekken van wettelijk toegestane toeslagen willen we armoede, sociaal isolement en schulden voorkomen en de (financiële) zelfredzaamheid van de inwoners bevorderen.
Er is een individuele inkomenstoeslag voor wie langdurig van een laag inkomen leeft. Langdurig van een laag inkomen leven betekent dat het steeds moeilijker wordt om te kunnen reserveren bijvoorbeeld om duurzame gebruiksgoederen te kunnen vervangen. Vaak is er geen enkel reserveringspotje meer. Met de individuele inkomenstoeslag zijn huishoudens zelf weer in staat om te reserveren. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel D (individuele inkomenstoeslag). Daarmee wordt het beschikbare budget structureel opgehoogd met € 250.000.
Ook biedt de Participatiewet de mogelijkheid van een individuele studietoeslag. De individuele studietoeslag geldt als inkomensaanvulling voor studenten die door hun medische beperking structureel niet in staat zijn om naast hun studie bij te verdienen zodat jongeren met een medische beperking de mogelijkheid krijgen om een studie te volgen waarmee ze hun kansen op een baan vergroten.

Toelichting op realisatie doel

In Zwolle behoort ongeveer de helft van de minimahuishoudens tot de langdurige minimahuishoudens: 3.100 van de 6.100 minimahuishoudens. Als iemand langer dan 3 jaar een inkomen heeft beneden 110% van de geldende bijstandsnorm heeft deze persoon recht op individuele inkomenstoeslag. Vanaf 2021 is het aanvraagproces van de Individuele Inkomenstoeslag gedigitaliseerd en ruim 80% van de aanvragers, vraagt dit digitaal aan. Het voordeel voor de inwoner, om digitaal aan te vragen, is dat ze sneller door een aanvraag heen kunnen omdat we ook gegevens hergebruiken. Ook horen zij eerder of hun aanvraag goedgekeurd is. In 2022 zetten we verder in op digitale doorontwikkeling en versnelling van het aanvraagproces.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We bestrijden financiële risico’s door het verstrekken van individuele toeslagen, zodanig dat:

  • De toeslagen verstrekt worden conform de wettelijke bepalingen.
  • Inwoners die langer dan 3 jaar van een inkomen op of onder de Zwolse armoedegrens leven in staat zijn om zelf te kunnen reserveren voor duurzame gebruiksgoederen of voor andere onvoorziene uitgaven (individuele inkomenstoeslag).
  • Studenten die door hun medische beperking structureel niet in staat zijn om naast hun studie bij te verdienen een inkomensaanvullling ontvangen (individuele studietoeslag).
  • Zoveel mogelijk mensen die tot de doelgroep behoren gebruik maken van de toeslagen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • We verstrekken een individuele inkomenstoeslag.  
  • We verstrekken een individuele studietoeslag.
  • We versturen vooringevulde aanvraagformulieren naar degenen die een jaar eerder de toeslag hebben ontvangen.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In het jaar 2021 is 2391 keer individuele inkomenstoeslag verstrekt. Dat is een afname ten opzichte van het jaar 2020, toen is 2.898 keer individuele inkomenstoeslag verstrekt. De tijdige afhandeling van deze aanvragen binnen de wettelijk gestelde beslistermijn bedroeg 98% dat is een vooruitgang t.o.v. het jaar 2020.
  • Vanaf 2021 kunnen inwoners met DigiD inloggen en op die manier de aanvraag doen. We hebben ook dit jaar inwoners actief aangeschreven als ze recht hebben op de individuele inkomenstoeslag.
  • In 2021 was er sprake van 111 personen met een individuele studietoeslag. Dit is een stijging van het aantal personen met een individuele studietoeslag. In 2018 ging het om 38 dossiers, in 2019 om 81 dossiers, in 2020 om 91 dossiers en in 2021 om 111 dossiers. Het lijkt erop dat de stijging wel aan het afvlakken is. De stijging is deels te verklaren omdat het erop lijkt dat jongeren vaker ervoor kiezen om toch een studie te gaan doen als gevolg van de coronacrisis. Daarnaast is er veel bekendheid rond het bestaan van deze regeling.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.273.394

0

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

0

0

0

0

Begroting t/m december

1.273.394

0

0

0

- Jaarrekening

1.373.892

0

0

0

Resultaat doel Individuele toeslagen

-100.498

0

0

0

Saldo

-100.498

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 100.498 waarmee op dit doel een nadelig resultaat van € 100.498 wordt gerealiseerd.

De afwijkingen worden veroorzaakt door:

  • Hogere lasten door meer verstrekte individuele studietoeslagen van € 123.904. Dit betreft een open einde regeling. Op voorhand is daarom niet exact in te schatten hoeveel verstrekkingen er gedurende het jaar plaatsvinden. In de afgelopen jaren is een stijging waargenomen die in 2021 wel lijkt af te vlakken.
  • Lagere lasten individuele inkomenstoeslagen van € 23.406. Ook dit betreft een open einde regeling waarvoor het aantal aanvragen niet op voorhand exact is in te schatten.
Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53