Beschrijving doel 2.3.1 We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan (tekst uit Begroting 2021)
Goede samenwerking tussen Sociale Wijkteams en andere wettelijke toegangen tot jeugdhulp (w.o. huisartsen, Gecertificeerde Instellingen) rondom toegang tot specialistische jeugdhulp is van groot belang. Dit geldt eveneens voor de samenwerking tussen Sociale Wijkteams en partners in de sociale basis (w.o. scholen, jeugdgezondheidszorg, huisartsen). Kinderen en ouders krijgen daardoor een sneller en beter passend antwoord op hun ondersteuningsvraag, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij hun normale leefomgeving. Door een brede beoordeling wordt specialistische hulp passend ingezet en wordt een onnodig beroep daarop voorkomen. Daardoor blijft de specialistische hulp beschikbaar voor die kinderen, jongeren en gezinnen die dit echt nodig hebben. Door bundeling van deskundigheid rondom de toegang tot jeugdhulp kunnen jongeren en hun ouders beter worden ondersteund en kan een besparing op de kosten worden gerealiseerd. In de periode 2017 - 2018 zijn we gestart met het maken van samenwerkingsafspraken met de huisartsen in Zwolle. Anno 2019 is bij 73% van de huisartsenpraktijken in Zwolle (82% van alle huisartsen) een jeugd- en gezinswerker van het Sociaal Wijkteam werkzaam. Huisartsen en jeugd- en gezinswerkers werken samen aan het beoordelen van de hulpvraag die ouders, kinderen en jongeren bij de huisarts stellen. Een evaluatie van de werkwijze laat zien dat zij daardoor beter en sneller geholpen worden en een besparing wordt gerealiseerd op de uitgaven voor niet vrij toegankelijke jeugdhulp doordat onnodige verwijzing naar met name jeugd GGZ wordt voorkomen. Doel is om uiteindelijk met alle huisartsen op deze manier samen te werken. Vanaf schooljaar 2017 - 2018 is op alle basisscholen een jeugd- en gezinswerker werkzaam in een gezamenlijk ondersteuningsteam met en op school. Vanaf 1 januari 2019 werken ook alle voortgezet onderwijs scholen in Zwolle op deze wijze. Zij beoordelen, zo nodig met steun van specialisten, welke ondersteuning nodig is en hoe daarin kan worden voorzien. Veel hulpvragen kunnen hierdoor met ondersteuning door het ondersteuningsteam worden opgelost, waardoor het in veel gevallen lukt om deze zo licht en zo normaal mogelijk, in de eigen leefomgeving op te lossen. Dit wordt bevestigd door signalen van huisartsen. Vanaf 2019 werken we ook aan verdere versterking van de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen bij het inzetten van jeugdhulp in het gedwongen kader. Onze inzet is om met deze instellingen - uitgaande van de wettelijke afstemmingsplicht van de GI's met de lokale toegang jeugdhulp - een vergelijkbare samenwerking op te bouwen als met huisartsen om samen af te wegen welke ondersteuning in voorkomende gevallen helpend en nodig is vanuit 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur (zie programma 3.1.1). Omdat problemen in de relatie tussen ouders in veel gevallen leiden tot problemen bij hun kinderen en daarmee een beroep op jeugdhulp, starten we met de ontwikkeling van een specifieke aanpak gericht op het bevorderen van gezonde relaties en voorkomen van complexe scheidingen. De-escalatie en instandhouding van het ouderschap staat hierin centraal. Op basis van een gedeelde visie van professionals die met relatieproblematiek en/of gevolgen daarvan te maken krijgen, breiden we interventiemogelijkheden van SWT Zwolle en preventiepartners uit. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Ook in 2021 hebben we verder gewerkt aan het versterken van de samenwerking en samenhang in de toegang tot jeugdhulp, met name met huisartsen, specialistische jeugdhulpaanbieders, scholen en gecertificeerde instellingen. Daardoor kan bij het stellen van een hulpvraag snel worden geschakeld, met goede verwijzingen naar passende ondersteuning en betere afspraken over tijdige op- en afschaling van jeugdhulp als gevolg. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.763.946 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 67.245 | 0 | 2.045.000 | 24.375 | |
Begroting t/m december | 2.831.191 | 0 | 2.045.000 | 24.375 | |
- Jaarrekening | 2.563.060 | 0 | 2.045.000 | 0 | |
Resultaat doel Toegang jeugdhulp | 268.131 | 0 | 0 | -24.375 | |
Saldo | 243.756 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 268.131. Omdat er € 24.375 minder is onttrokken uit de reserves wordt een voordelig resultaat gerealiseerd van € 243.756. Dit is als volgt tot stand gekomen:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Proeftuin Jeugd |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Proeftuin Jeugd | 875.000 | - | - | 875.000 |
Totaal | 875.000 | - | - | 875.000 |