Beschrijving doel 2.1.1 Inwoners worden laagdrempelig en in hun eigen buurt ondersteund om samen tot oplossingen te komen (tekst uit Begroting 2021)
Inwoners kunnen bij het Sociaal Wijkteam terecht met ondersteuningsvragen op alle leefgebieden. Het Sociaal Wijkteam is laagdrempelig en toegankelijk voor inwoners. Het Sociaal Wijkteam zet in op normaliseren, eigen regie en zelfstandig leven. Uitgangspunt qua inzet van maatwerkvoorzieningen is: ‘zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig’. Met de inwoner wordt besproken wat nodig is, wat mogelijk is en wat voor hem/haar de beste aanpak is. Daarbij is oog voor zowel doelmatigheid als ook rechtmatigheid. Vertrekpunt van het ondersteuningsplan is wat de inwoner en zijn sociaal netwerk zelf kan en welke voorliggende voorzieningen van meerwaarde zijn (programma 1. Samenleving). Indien nodig biedt het Sociaal Wijkteam zelf lichte en/of kortdurende ondersteuning. Als dat niet volstaat, wordt een maatwerkvoorziening ingezet voor gespecialiseerde ondersteuning. In het ondersteuningsplan worden resultaten benoemd. Dit biedt inwoner en zorgaanbieder flexibiliteit en ruimte in de wijze waarop ondersteuning wordt ingezet (hoe) om het resultaat (wat) te bereiken. Het Sociaal Wijkteam staat in contact met onder meer de Participatieraad, welzijnsorganisaties en aanbieders van (maatwerk)voorzieningen. De Sociale Wijkteams bieden waardevolle ondersteuning, waarbij ze recht doen aan verschillen. Dat doen ze samen én in verbinding met de inwoner. Ze gaan hierbij verantwoord te werk. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Inwoners en toeleiders weten het SWT goed te vinden (zie ook CEO 2021 Jeugd en Wmo) en de samenwerking met diverse partijen in de wijk, huisartsen en scholen wordt nog steeds verder verbeterd. Net als 2020 was ook 2021 door Corona een bijzonder en heftig jaar voor de inwoners van Zwolle en dus ook het SWT; veel bezoeken aan huis werden vervangen door digitale gesprekken en er was in sommige wijkteams 1 of 2 keer per week sprake van een open inloop. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
De inwoner weet waar hij met zijn ondersteuningsvraag terecht kan, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Uitvoering
Scheidingsproblematiek vraagt om een integrale aanpak. Binnen de wijkteams komen veel vragen binnen die gerelateerd zijn aan relatieproblemen en echtscheiding. Kinderen kunnen bij aanhoudende conflicten tussen ouders veel klachten ontwikkelen wat leidt tot inzet van jeugdhulp. Met de relatiedesk als onderdeel van de brede aanpak “gezonde relaties beter voor Zwolle” biedt het Sociaal Wijkteam laagdrempelige, integrale ondersteuning op een centrale plek met kennis en ervaring over relaties en scheiden. Het doel hiervan is het voorkomen van complexe scheidingen en negatieve gevolgen voor kinderen en daarmee inzet van specialistsche jeugdhulp. Hiermee wordt geinvesteerd in het bieden van voorlichting, advies en opvoedondersteuning. Contractering in het Sociaal domein Ook zal in 2021 al ruim tijd besteed gaan worden aan de implementatie en overgangsregeling van de nieuwe contractering jeugd en thuisondersteuning (die per 1/1/2022 start). Wanneer gecontracteerde partners niet opnieuw een contract krijgen, zullen de inwoners moeten veranderen van zorgaanbieder. Dit proces moet zorgvuldig worden ingericht. Maatwerkbudget Sociaal Wijkteam: PGB 2.0 Iwmo3.0 |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Borging vindplaats schulden / vroegsignalering Nieuwe poortwachter in de wijk Versterken Sociaal Wijkteam en samenwerking met TIEM Contractering In 2021 is uitvoering gegeven aan de nieuwe contractering rondom de dagbesteding. In verband met de implementatie is het nodig om vaker met aanbieders te overleggen. Deze inspanningen nemen tijd in beslag, maar zijn noodzakelijk om de gewenste inhoudelijke beweging tot stand te brengen. Uiteindelijk zal op langere termijn een efficiëntie slag gemaakt kunnen worden doordat veel inwoners die dagbesteding ontvangen ook al een andere vorm van ondersteuning hebben. We zien hier al de eerste mooie voorbeelden van. Verder is het wijkteam in 2021 verder aan de slag gaan met de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis, waarbij wordt gewerkt met nieuwe ambulante producten en woonvormen em wordt gekeken wat deze betekenen voor de inrichting van de bedrijfsvoering. Mooie voorbeelden hiervan zijn community 4.2/GeertGrote project/Project SSH. Ook is er gestart met de voorbereidingen om te onderzoeken wat het betekent om de taak voor de indicatiestelling van Beschermd Wonen over te nemen. Het project EPA is in 2021 afgerond. In 2022 zal een doorstart komen met de werkbare bestanddelen van het project en zal bekeken worden hoe die geïntegreerd kunnen worden in de huidige structuur binnen het wijkteam. Met name de inzet door een GGZ coach en de inzet door ervaringsdeskundigen van focus werden als zeer waardevol ervaren. Hopelijk kunnen die het komende jaar voortgezet worden. Relatiedesk Maatwerkbudget
Het budget helpt om oplossingen te creëren in het sterk veranderende sociale domein. Oplossing die nodig zijn, zonder eerst de geëigende bureaucratische wegen te bewandelen of voor het (snel) realiseren van (on)conventionele oplossingen. Door aankomend jaar gerichter te kijken naar het uitgavenpatroon en de wijken van Zwolle is de inzet om patronen in de stads(delen) te herkennen. De gekozen oplossingen zorgen voor een leereffect, niet alleen binnen de gemeente, maar ook bij andere partijen die een taak hebben bij het ondersteunen van inwoners. PGB 2.0 Iwmo 3.0
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 9.252.750 | 0 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 378.875 | 0 | 0 | 90.000 | |
Begroting t/m december | 9.631.625 | 0 | 0 | 90.000 | |
- Jaarrekening | 9.460.525 | 0 | 161.875 | 63.440 | |
Resultaat doel Ondersteuning in de wijk | 171.100 | 0 | -161.875 | -26.560 | |
Saldo | -17.335 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 171.100 Omdat er € 161.875 meer is toegevoegd aan de reserves en € 26.560 minder is onttrokken aan de reserves ontstaat een nadelig resultaat van € 17.335. Dit negatieve resultaat wordt veroorzaakt door:
|
---|