Beschrijving doel 1.2.3 We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties (tekst uit Begroting 2021)
Fitte en gezonde inwoners dragen bij aan een sterke sociale basis. Veel inwoners sporten, individueel of via een sportvereniging. Deze maatschappelijke rol van de verenigingen willen wij benutten bij het versterken van de sociale basis. Speerpunt binnen het sportbeleid is dan ook onze inzet op vitale sportverenigingen oftewel verenigingen die hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid nemen en blijvend kunnen dragen. We ondersteunen verenigingen daarbij om het financieel en / of maatschappelijk verdienvermogen te versterken en hun organisatie en aanbod af te stemmen op ontwikkelingen als het toenemend aantal ouderen en de behoefte aan vrijblijvender vormen van sportbeoefening (het 'consumentisme' in de sport). De bewegingen uit de hervormingsagenda ( zorgvragen zo normaal mogelijk en in de eigen omgeving oplossen) zien wij dan ook als een kans voor sportverenigingen hun maatschappelijke rol en positie te vergroten. Sportaccommodaties en -voorzieningen zijn een randvoorwaarde om aan sport en bewegen en vitaliteit van inwoners en sportverenigingen invulling te geven. Wij realiseren ons dat totstandkoming en instandhouding van accommodaties door sportverenigingen en inwoners moeilijk haalbaar is. De gemeente heeft daarmee een voorname rol in het faciliteren van een kwalitatief en kwantitatief accommodatie- en voorzieningenaanbod dat aansluit bij de behoefte vanuit de breedtesport. Uit het onderzoek naar het sportaccommodatiebeleid blijkt dat het aanbod op het gebied van binnen- en buitensport op stedelijk niveau op orde is. Desalniettemin liggen er uitdagingen, vooral in de wijk Stadshagen (stadsdeel West) waar met de woningbouwontwikkeling de behoefte aan sport en bewegen de komende jaren verder toeneemt. Naast de reguliere sportaccommodaties willen we sport en bewegen in de openbare ruimte nog meer stimuleren en faciliteren. Hoewel Zwolle goed scoort volgens de Kernindicator Beweegvriendelijke Omgeving en er momenteel veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de openbare ruimte voor sport en bewegen, willen we sport en bewegen in de openbare ruimte en het ongeorganiseerd en anders georganiseerd sporten stimuleren en faciliteren. Dit doen we bij voorkeur door waar mogelijk hotspots te creëren, waar bewegen, sport, onderwijs, welzijn en zorg in combinatie wordt aangeboden en waar het ongeorganiseerd of anders georganiseerd sporten in de buitenruimte gefaciliteerd kan worden (multifunctionele sportieve omgevingen). Dit doen we niet alleen rondom sportparken, maar ook in de verstedelijkte binnenstad op logische plekken waar multifunctioneel gebruik (bijvoorbeeld in combinatie met onderwijs) en programmering mogelijk is. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Dit doel is sterk beïnvloed door de gevolgen van corona. Sportverenigingen moesten noodgedwongen de accommodaties sluiten en hun leden naar huis sturen. Slechts op beperkte tijden kon een deel van de leden activiteiten ontplooien. Verenigingen waren dan ook heel sterk intern gericht, hoe houden we onze leden en vrijwilligers betrokken bij onze vereniging. Sportservice heeft dan ook veel ingezet om sportverenigingen te ondersteunen om de gevolgen van corona zo minimaal mogelijk te houden. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Nulmeting sportaccommodaties (2011) |
---|
Actieplan Sport en Bewegen (2016) |
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Bij de uitvoering van gemeentelijke onderhoudswerkzaamheden wordt al enige jaren samen met de verenigingen en hun partners gekeken naar een zo optimaal mogelijk inzetten op duurzaamheid en energiebesparende maatregelen. In voorkomende gevallen leidt dit bijvoorbeeld tot het vervangen van traditionele verlichting door Ledverlichting, maar ook tot andere optimaliseringen van de accommodaties. Verenigingen worden ook gestimuleerd bij werkzaamheden in eigen beheer zoveel mogelijk in te zetten op energiebesparing en duurzaamheid. Verenigingen worden daarbij desgevraagd geadviseerd over en geattendeerd op de mogelijkheden van (landelijke) subsidies en regelingen. De buurtsportcoach en het sportparkmanagement heeft zich volop ingezet om sportverenigingen door de coronacrisis heen te loodsen en er voor te zorgen dat ze hun activiteiten blijvend kunnen organiseren. Daarbij is ook veelal de verbinding gezocht met binnensportverenigingen, die vaak geen gebruik konden maken van hun accommodatie. Door deze activiteiten op de sportparken te organiseren zijn er hele mooie verbidingen ontstaan tussen verenigingen. Het lokaal sportakkoord is vanuit de 6 pijlers opgepakt en heeft geleid tot vele mooie initiatieven in de stad. Daarbij werd er binnen de diverse pijlers samengewerkt tussen niet alleen sportverenigingen en/of -organisaties, maar schoven ook bedrijven; maatschappelijke partners en zorgpartijen aan. Voor 2022 is een vervolgaanvraag ingediend voor extra middelen zodat hier een vervolg aan gegeven kan worden. Het innovatiefonds is gedeeltelijk toegekend aan de Stichting Sportpark Marslanden voor een plan van aanpak om te komen tot de herontwikkeling van het sportpark. Het resterende deel zal in 2022 worden geïnvesteerd op basis van concrete ideeën waarbij de verbinding met het Lokaal Sportakkoord en het Preventieakkoord wordt gezocht. De vervanging van twee kunstgrasvelden is uitgesteld, dit is doorgeschoven naar 2022. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 7.784.046 | 2.069.670 | 170.884 | 543.623 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -291.910 | -514.193 | 0 | 119.112 | |
Begroting t/m december | 7.492.136 | 1.555.477 | 170.884 | 662.735 | |
- Jaarrekening | 6.977.291 | 1.341.310 | 258.342 | 399.765 | |
Resultaat doel Sportvoorzieningen | 514.845 | -214.167 | -87.458 | -262.970 | |
Saldo | -49.750 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 514.845 en de baten een negatief saldo van € 214.167. Er is voor € 87.458 meer toegevoegd en voor € 262.970 minder onttrokken aan de reserves. Hierdoor ontstaat per saldo een nadelig resultaat van € 49.750 Het positieve resultaat op de lasten van € 514.845 bestaat uit:
Het negatieve resultaat op de baten van € 214.167 bestaat uit:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
De sporthallen WRZV zijn eind 2021 in gebruik genomen, de raad is ondertussen geïnformeerd over de financiële afhandeling daarvan. De vervanging van twee toplagen van de kunstgrasvelden is uitgesteld naar 2022. |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
WRZV hallen, Voorsterpoort | 16.480.964 | 5.770.842 | 8.689.724 | 2.020.398 |
WRZV hallen, Horeca | 935.000 | 935.000 | - | |
Vervangen toplaag kunstgrasvelden | 3.251.581 | 1.930.274 | 63.365 | 1.257.942 |
Totaal | 20.667.545 | 7.701.116 | 9.688.089 | 3.278.340 |
Financiële toelichting kredieten
WRZV hallen Vervangen toplaag kunstgrasvelden |
---|