Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 1.2.3 We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties (tekst uit Begroting 2021)

Fitte en gezonde inwoners dragen bij aan een sterke sociale basis. Veel inwoners sporten, individueel of via een sportvereniging. Deze maatschappelijke rol van de verenigingen willen wij benutten bij het versterken van de sociale basis. Speerpunt binnen het sportbeleid is dan ook onze inzet op vitale sportverenigingen oftewel verenigingen die hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid nemen en blijvend kunnen dragen. We ondersteunen verenigingen daarbij om het financieel en / of maatschappelijk verdienvermogen te versterken en hun organisatie en aanbod af te stemmen op ontwikkelingen als het toenemend aantal ouderen en de behoefte aan vrijblijvender vormen van sportbeoefening (het 'consumentisme' in de sport). De bewegingen uit de hervormingsagenda ( zorgvragen zo normaal mogelijk en in de eigen omgeving oplossen) zien wij dan ook als een kans voor sportverenigingen hun maatschappelijke rol en positie te vergroten.

Sportaccommodaties en -voorzieningen zijn een randvoorwaarde om aan sport en bewegen en vitaliteit van inwoners en sportverenigingen invulling te geven. Wij realiseren ons dat totstandkoming en instandhouding van accommodaties door sportverenigingen en inwoners moeilijk haalbaar is. De gemeente heeft daarmee een voorname rol in het faciliteren van een kwalitatief en kwantitatief accommodatie- en voorzieningenaanbod dat aansluit bij de behoefte vanuit de breedtesport. Uit het onderzoek naar het sportaccommodatiebeleid blijkt dat het aanbod op het gebied van binnen- en buitensport op stedelijk niveau op orde is. Desalniettemin liggen er uitdagingen, vooral in de wijk Stadshagen (stadsdeel West) waar met de woningbouwontwikkeling de behoefte aan sport en bewegen de komende jaren verder toeneemt.

Naast de reguliere sportaccommodaties willen we sport en bewegen in de openbare ruimte nog meer stimuleren en faciliteren. Hoewel Zwolle goed scoort volgens de Kernindicator Beweegvriendelijke Omgeving en er momenteel veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de openbare ruimte voor sport en bewegen, willen we sport en bewegen in de openbare ruimte en het ongeorganiseerd en anders georganiseerd sporten stimuleren en faciliteren. Dit doen we bij voorkeur door waar mogelijk hotspots te creëren, waar bewegen, sport, onderwijs, welzijn en zorg in combinatie wordt aangeboden en waar het ongeorganiseerd of anders georganiseerd sporten in de buitenruimte gefaciliteerd kan worden (multifunctionele sportieve omgevingen). Dit doen we niet alleen rondom sportparken, maar ook in de verstedelijkte binnenstad op logische plekken waar multifunctioneel gebruik (bijvoorbeeld in combinatie met onderwijs) en programmering mogelijk is.

Toelichting op realisatie doel

Dit doel is sterk beïnvloed door de gevolgen van corona. Sportverenigingen moesten noodgedwongen de accommodaties sluiten en hun leden naar huis sturen. Slechts op beperkte tijden kon een deel van de leden activiteiten ontplooien. Verenigingen waren dan ook heel sterk intern gericht, hoe houden we onze leden en vrijwilligers betrokken bij onze vereniging. Sportservice heeft dan ook veel ingezet om sportverenigingen te ondersteunen om de gevolgen van corona zo minimaal mogelijk te houden.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties, zodanig dat:

  • Verenigingen hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid kunnen nemen en blijvend kunnen dragen doordat zij:
    • Beschikken over voldoende leden en voldoende vrijwillig kader om de maatschappelijke rol te vervullen.
    • Financieel gezond / draagkrachtig zijn.
    • Kwalitatief en kwantitatief in staat zijn om zelfstandig verdienvermogen te creëren.
    • Duurzame samenwerking aangaan en activiteiten ontwikkelen met andere verenigingen en (maatschappelijke) organisaties in het kader van gezondheid, participatie en zorg.
  • Sportaccommodaties optimaal en efficiënt worden benut, waartoe:
    • Accommodatievraagstukken stadsdeelgericht en zo nodig stedelijk worden opgelost.
    • Sportaccommodaties worden ingezet voor meer en andersoortige activiteiten (een levendige en multifunctionele ontmoetingsplaats) al dan niet voor nieuwe en andere doelgroepen.
    • De verhuur van gemeentelijke accommodaties in hoge mate kostprijsdekkend is.
  • Een aantrekkelijke, stimulerende en laagdrempelige beweegomgeving wordt gerealiseerd op en rondom sportparken en in de openbare ruimte middels hotspots.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

René de Heer

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • Ondersteuning / facilitering van sportverenigingen bij het vergroten van het verdienvermogen door de inzet van buurtsportcoaches als sportparkwijkmanager ten behoeve van:
    • Het versterken van de vereniging(en) en de onderlinge samenwerking, het maken van de koppeling met inwoners en organisaties in de buurt en het stimuleren van nieuwe concepten en arrangementen (o.a. voor ouderen, chronisch zieken en mensen met een beperking)
    • Activering en stimuleren van de rolneming van verenigingen op maatschappelijk vlak.
    • Het vergroten van de preventie rol van sport en bewegen binnen het sociaal domein, in samenwerking met andere relevante beleidsterreinen (zoals gezondheid en jeugd) en de Sociale Wijkteams
  • Als eigenaar van de gemeentelijke sportaccommodaties zorgdragen voor kwalitatief beheer en onderhoud.
  • Stimuleren en initiëren van energiebesparende maatregelen op en in sportaccommodaties (zie doel 6.4.1).
  • Het implementeren van het Innovatiefonds voor sportverenigingen ter stimulering van vernieuwende en innovatieve (maatschappelijke) activiteiten en aanbod binnen de sportvereniging of sportaccommodatie.
  • Het implementeren van het Lokaal Sportakkoord waarin sportverenigingen en maatschappelijke partijen gestimuleerd worden samen te werken om te komen tot nieuwe initiatieven op het gebied van sport en bewegen.
  • Vervangen van twee kunstgrasvelden op de buitensportaccommodaties.

Toelichting realisatie activiteiten

Bij de uitvoering van gemeentelijke onderhoudswerkzaamheden wordt al enige jaren samen met de verenigingen en hun partners gekeken naar een zo optimaal mogelijk inzetten op duurzaamheid en energiebesparende maatregelen. In voorkomende gevallen leidt dit bijvoorbeeld tot het vervangen van traditionele verlichting door Ledverlichting, maar ook tot andere optimaliseringen van de accommodaties. Verenigingen worden ook gestimuleerd bij werkzaamheden in eigen beheer zoveel mogelijk in te zetten op energiebesparing en duurzaamheid. Verenigingen worden daarbij desgevraagd geadviseerd over en geattendeerd op de mogelijkheden van (landelijke) subsidies en regelingen.

De buurtsportcoach en het sportparkmanagement heeft zich volop ingezet om sportverenigingen door de coronacrisis heen te loodsen en er voor te zorgen dat ze hun activiteiten blijvend kunnen organiseren. Daarbij is ook veelal de verbinding gezocht met binnensportverenigingen, die vaak geen gebruik konden maken van hun accommodatie. Door deze activiteiten op de sportparken te organiseren zijn er hele mooie verbidingen ontstaan tussen verenigingen.

Het lokaal sportakkoord is vanuit de 6 pijlers opgepakt en heeft geleid tot vele mooie initiatieven in de stad. Daarbij werd er binnen de diverse pijlers samengewerkt tussen niet alleen sportverenigingen en/of -organisaties, maar schoven ook bedrijven; maatschappelijke partners en zorgpartijen aan. Voor 2022 is een vervolgaanvraag ingediend voor extra middelen zodat hier een vervolg aan gegeven kan worden.

Het innovatiefonds is gedeeltelijk toegekend aan de Stichting Sportpark Marslanden voor een plan van aanpak om te komen tot de herontwikkeling van het sportpark. Het resterende deel zal in 2022 worden geïnvesteerd op basis van concrete ideeën waarbij de verbinding met het Lokaal Sportakkoord en het Preventieakkoord wordt gezocht.

De vervanging van twee kunstgrasvelden is uitgesteld, dit is doorgeschoven naar 2022.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

7.784.046

2.069.670

170.884

543.623

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-291.910

-514.193

0

119.112

Begroting t/m december

7.492.136

1.555.477

170.884

662.735

- Jaarrekening

6.977.291

1.341.310

258.342

399.765

Resultaat doel Sportvoorzieningen

514.845

-214.167

-87.458

-262.970

Saldo

-49.750

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 514.845 en de baten een negatief saldo van € 214.167. Er is voor € 87.458 meer toegevoegd en voor € 262.970 minder onttrokken aan de reserves. Hierdoor ontstaat per saldo een nadelig resultaat van € 49.750

Het positieve resultaat op de lasten van € 514.845 bestaat uit:

  • Lagere lasten van € 262.970 in verband met onderhoudswerkzaamheden aan sportaccommodaties die deels door Covid-19 verschoven zijn naar 2022.  Bedoelde werkzaamheden worden gedekt uit de Reserve Onderhoud Sportaccommodaties (€ 216.302) en de Reserve nutvw-sociaal (€ 46.668). , hetgeen de lagere onttrekking aan deze reserves verklaart.  De werkzaamheden zullen in 2022 worden uitgevoerd.
  • Lagere lasten van € 48.220 renovatiebudget sportvelden 2021. De opdracht is gestart maar nog niet afgerond in 2021. Het budget 2021 van € 48.220 is in de reserve nutvw-sociaal gestort ten behoeve van uitvoering in 2022.
  • Lagere lasten door overlopende verplichtingen op onderhoud door Rova van € 39.238. Dit bedrag is gereserveerd in de reserve nutvw-sociaal voor de uitvoering in 2022. Hierdoor wordt een hogere toevoeging aan de reserves gedaan van € 39.238.
  • Lagere lasten gemeentelijke belastingen van € 58.709.
  • Lagere lasten huren van € 27.881. Dit huuroverschot wordt onder andere gerealiseerd doordat een lager bedrag aan huismeesterdiensten Windesheim betaald hoefde te worden vanwege Covid-19.
  • Lagere lasten van € 44.094 omdat de stelpost voor de nieuwe hallen WRZV niet hoefde te worden ingezet. De nieuwe hallen zijn inmiddels in gebruik genomen, maar de investering is nog niet volledig afgerekend. De uit de investeringskosten voorvloeiende kapitaallast is hiermee ook nog onvolledig.
  • Daarnaast zijn er lagere lasten van € 33.733 op diverse kleinere posten.

Het negatieve resultaat op de baten van € 214.167 bestaat uit:

  • Lagere baten van € 63.742 vanwege een geringere bijdrage vanuit de SPUK. Omdat de uitgaven in 2021 lager waren dan begroot, is de BTW-last ook lager uitgevallen en hoefde er daarom minder vergoeding te volgen vanuit de SPUK 2021.
  • In 2021 heeft de gemeente een beroep kunnen doen op de landelijke TVS regelingen ter compensatie van gederfde huurinkomsten door corona. De vaststellingen door het Rijk vielen € 112.494 lager uit dan de aanvankelijke beschikkingen. De reden hiervoor is dat er is kwijtgescholden aan organisaties die niet voldeden aan de definitie van een amateursportorganisatie zoals gesteld in onderhavige beleidsregel.
  • Lagere baten van € 25.882 door een lagere vrijval van de Voorziening WRZV. In 2021 is het SSW niet gelukt om betalingen te doen voor de afbouw van de voorziening. SSW heeft veel kosten voor hygiëne en veiligheid moeten maken om de bestaande hallen in gebruik te kunnen houden. Tegelijkertijd stagneerden de huurinkomsten door corona. Er waren hierdoor onvoldoende liquide middelen om aan de afspraak met de gemeente te kunnen voldoen. Wél heeft de gemeente in 2021 op dit onderdeel een beroep kunnen doen op de landelijke TVS-regelingen voor een totaal bedrag van € 32.400, waardoor de voorziening WRZV in 2021 is verminderd met dat bedrag.
  • Daarnaast is € 12.049 minder ontvangen, hetgeen bestaat uit diverse kleinere posten.

Toelichting realisatie kredieten

De sporthallen WRZV zijn eind 2021 in gebruik genomen, de raad is ondertussen geïnformeerd over de financiële afhandeling daarvan.

De vervanging van twee toplagen van de kunstgrasvelden is uitgesteld naar 2022.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

WRZV hallen, Voorsterpoort

16.480.964

5.770.842

8.689.724

2.020.398

WRZV hallen, Horeca

935.000

935.000

-

Vervangen toplaag kunstgrasvelden

3.251.581

1.930.274

63.365

1.257.942

Totaal

20.667.545

7.701.116

9.688.089

3.278.340

Financiële toelichting kredieten

WRZV hallen
De sporthallen WRZV zijn eind 2021 in gebruik genomen. De raad is ondertussen geïnformeerd over de financiële afhandeling daarvan.

Vervangen toplaag kunstgrasvelden
De vervanging van de toplagen van de twee kunstgrasvelden is uitgesteld naar 2022.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53