Beschrijving doel 3.3.2 We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen (tekst uit Begroting 2021)
We verlenen voor beschermd wonen zorg aan mensen met psychische en/of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving voor cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen. Vanaf 1 januari 2021 ontvangen cliënten met blijvende behoefte aan intensieve geestelijke gezondheidszorg zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz). Voor de doelgroep beschermd wonen betekent dit dat cliënten met een zware zorgvraag, die permanent toezicht of 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig hebben, geen zorg meer uit de Wmo zullen ontvangen en naar de Wlz overgaan. De totale cliëntgroep in het beschermd wonen zal hierdoor vanaf 2021, naar verwachting, met een derde afnemen. In 2021 bereidt de gemeente Zwolle zich, samen met de gemeenten uit de IJssel-Vecht-regio, verder voor op de landelijke doordecentralisatie in het beschermd wonen vanaf 2022. Deze verdere doordecentralisatie komt overeen met het advies van de Commissie Dannenberg. Dit advies is gericht op een betere aansluiting met de lokale ondersteuningsinfrastructuur omdat alle gemeenten worden gestimuleerd om in te zetten op preventie en herstel. Voor bestaande cliënten blijft de centrumgemeente verantwoordelijk. Met de verdere doordecentralisatie worden de middelen verdeeld over gemeenten op basis van een objectief verdeelmodel. Vanaf 2022 wordt in tien jaar tijd stapsgewijs het huidige historische verdeelmodel vervangen door een verdeelmodel dat bestaat uit een aantal objectieve maatstaven die het verwachte gebruik per gemeente voorspellen. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2020 is landelijk besloten dat per 1 januari 2022 wordt gestart met de inhoudelijke doordecentralisatie beschermd wonen. Vanaf 1 januari 2023 zou een nieuw verdeelmodel in werking gaan treden, in combinatie met het woonplaatsbeginsel. Inmiddels heeft de staatssecretaris laten weten de invoering van een woonplaatsbeginsel en het daarmee samenhangende het nieuwe verdeelmodel beschermd wonen per 1 januari 2023 niet langer haalbaar te achten. Op het moment van schrijven is er nog geen duidelijkheid over een aangepaste ingangsdatum. In 2021 is samen met de regiogemeenten de Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2023-2032 voorbereid. Deze Regiovisie is op 20 december 2021 door de gemeenteraad in Zwolle vastgesteld. In de visie is beschreven wat er lokaal én regionaal nodig is voor de gewenste transformatie naar beschermd thuis, op basis van het uitgangspunt lokaal wat lokaal kan en regionaal wat regionaal beter geregeld kan worden en is vastgelegd op welke terreinen we met elkaar blijven samenwerken. Tijdens dezelfde raadsvergadering heeft de gemeenteraad kennis genomen van het lokaal uitvoeringsplan van beschermd wonen naar beschermd thuis voor de gemeente Zwolle. Voor de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis creëren we waar mogelijk vraaggericht al tussenvoorzieningen. Voorbeelden hiervan zijn het voortzetten van de pilot Talentenplein en de start van een tussenvoorziening in de Geert Grootestraat. Het convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht heeft een looptijd tot 2023. Een regionale werkgroep Governance is in 2021 gestart met de voorbereiding op een nieuwe governance vanaf 2023. De gemiddelde beschikkingsduur van de afgegeven toekenningsbeschikkingen voor beschermd wonen in de eerste helft van 2021 is 15 maanden, dit is een lichte toename ten opzicht van het jaar ervoor (14,4 maanden. De gemiddelde lengte van de ondersteuning van de cliënten beschermd wonen wordt weergegeven als de gemiddelde beschikkingsduur: van startdatum van eerste toekenning tot einddatum laatste toekenning. Deze bedraagt 42 maanden (3,5 jaar) voor de mensen die in 2021 uitstroomden. (Bron: Jaarrapportage Centrale Toegang, GGD IJsselland, 2021) Dit is hoger dan het gemiddelde in 2020: 31,6 maanden. Deze stijging komt voort uit het feit dat door de openstelling van de Wlz voor GGZ-cliënten uitstroomden die al vanaf 2015 zorg ontvingen en daarmee een lange beschikkingsduur bezaten. Daarnaast is de problematiek van cliënten die instromen in beschermd wonen dermate complex dat een verdere daling van de gemiddelde lengte van ondersteuning (conform 2020) niet waarschijnlijk meer is. Vanaf de zomer van 2020 wordt er gewerkt met een centrale wachtlijst waarbij de losse wachtlijsten van de zorgaanbieders samengevoegd zijn. Hierdoor hebben we een beter beeld van het aantal unieke cliënten op de wachtlijst en kan de CT sneller en beter sturen op een passende plek voor deze cliënten. Het aantal actieve wachtenden op de centrale wachtlijst (direct plaatsbaar voor zorg) bedraagt 149 cliënten (peildatum januari 2022). Dit is een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder (141 cliënten). Naast de wachtlijst voor instroom zijn er ook cliënten die kunnen uitstromen, maar momenteel nog begeleid of beschermd wonen ontvangen. De meest voorkomende reden hiervoor is het gebrek aan geschikte huisvesting. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
regionale veranderagenda beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2016-2019 (verlengd tot en met 2021) |
---|
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 60.035.941 | 2.330.755 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 54.803 | 54.803 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 3.418.454 | 0 | -775.454 | 0 | |
Begroting t/m december | 63.509.198 | 2.385.558 | -775.454 | 0 | |
- Jaarrekening | 52.689.158 | 1.039.354 | 9.284.422 | 188.468 | |
Resultaat doel Beschermd wonen | 10.820.040 | -1.346.204 | -10.059.876 | 188.468 | |
Saldo | -397.572 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 10.820.040 en de baten een nadelig saldo van € 1.346.204. Omdat er € 10.059.876 meer is toegevoegd aan de reserves en € 188.468 meer is onttrokken uit de reserves wordt er per saldo een nadelig resultaat van € 397.572 gerealiseerd. Afwijkingen op het regionaal budget Beschermd Wonen:
Afwijkingen coronacompensatie Beschermd Wonen:
De overige afwijking wordt veroorzaakt door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In verbinding |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
In verbinding-beschermd wonen | 201.591 | 136.074 | 54.803 | afgesloten |
Totaal | 201.591 | 136.074 | 54.803 | - |
Financiële toelichting kredieten
In verbinding |
---|