Beschrijving doel 2.1.3 (maatwerk)Voorzieningen Wmo (tekst uit Begroting 2021)
Veel inwoners van Zwolle zijn in staat actief maatschappelijk te participeren en wonen zelfstandig, ook als zij ouder worden. Een gezonde leefstijl, actieve deelname aan de samenleving en een sterk sociaal netwerk zijn daarin bevorderend (programma 1. Samenleving). Daar waar het bij inwoners beperkt mogelijk is of wordt om actief te participeren en zelfredzaam te zijn in de eigen leefomgeving, ondersteunen we inwoners met voorzieningen in het kader van de Wmo. De inzet van (maatwerk)ondersteuning verloopt via het sociaal wijkteam en vindt plaats in aanvulling op de eigen kracht, de kracht van het sociaal netwerk en de inzet van voorliggende voorzieningen en sluit aan op de persoonlijke situatie en behoefte (samenkracht). We bieden ondersteuning aan mensen om langer zelfstandig thuis te blijven wonen. Deze ondersteuning kan via begeleiding in de thuissituatie, rolstoelen, woonvoorzieningen en vervoersvoorzieningen. Wij hebben in 2019 en de eerste helft 2020 als gevolg van het invoeren van het abonnementstarief Wmo een toename gezien van het beroep op maatwerkvoorzieningen Wmo. Door Covid-19 is het jaar 2020 qua voorzieningenaantallen en ondersteuningsbehoefte een afwijkend jaar ten opzichte van eerdere jaren. Binnen thuisondersteuning zien we in het eerste half jaar nog steeds een toename van toekenningen maar minder groot dan daarvoor. Bij de hulpmiddelen (woonvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen, vervoersvoorzieningen) zien we in de eerste helft van 2020 een afname van het aantal aanvragen als gevolg van de COVID-19 crisis. In 2020 heeft door Covid-19 de thuisondersteuning er in sommige situaties anders uitgezien. Vrijwel in de meeste gevallen is de ondersteuning gelukkig wel doorgegaan, hetzij op een wat andere wijze in overleg met de cliënt. De zorgaanbieders zouden meer inzetten op ‘activering’ bij cliënten; maar de focus werd noodzakelijkerwijs verlegd naar zo goed mogelijke continuering van zorg. De ontwikkelingen die wij hadden ingezet, zijn daarmee wat naar de achtergrond verschoven. Zodra het mogelijk is pakken we dit weer op. Dit geldt eveneens voor de pilot met het monitoringsinstrument menselijke maat die is uitgesteld, als ook een pilot met betrekking tot activering. Waarschijnlijk zullen de pilots tweede helft 2020 weer worden opgestart; met een uitloop naar 2021. Waar we het afgelopen jaar nog hadden over de krapte op de arbeidsmarkt voor de thuisondersteuning; is dit nu niet meer het geval. Wel kunnen de cao onderhandelingen nog steeds behoorlijke effecten kunnen gaan hebben op hogere tarieven binnen de thuisondersteuning. In 2020 stellen we de tarieven voor 2021 vast. Als gevolg van het streven dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en dat daar waar inwoners verblijven in beschermde woonvormen, waar mogelijk, doorstromen naar zelfstandig wonen, verwachten wij de komende jaren een verschuiving van beschermd wonen naar nieuwe vormen van ondersteuning in de thuissituatie (spoor 2 hervormingsagenda). Deze verschuiving draagt bij aan de gewenste beweging van zwaardere naar lichtere vormen van ondersteuning. Dit is ook waar we komend jaar stevig op inzetten; om die beweging te versnellen. Per 2022 loopt het huidige contract thuisondersteuning af. Daarom zal in 2021 thuisondersteuning opnieuw moeten worden aanbesteed. Dit zal voor cliënten gevolgen kunnen gaan hebben; omdat zij mogelijk van zorgaanbieder moeten wisselen; als deze niet meer wordt gecontracteerd. We zullen een zorgvuldige overgangsregeling ontwerpen; en samen met het wijkteam de cliënten hierop voorbereiden. Verder zal dan ook het jaar 2021 vooral in teken staan van de aanbesteding, de implementatie van het nieuwe contract; eventuele kennismaking met nieuwe zorgaanbieders, overgangsregeling, trainingen etc. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Aanbieders van thuisondersteuning die huishoudelijke ondersteuning aanbieden, kampen met krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben we te maken met een stijgende vraag naar huishoudelijke ondersteuning als gevolg van het abonnementstarief, de vergrijzing en het langer zelfstandig wonen. Het wordt steeds lastiger om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar huishoudelijke ondersteuning hetgeen in 2021 heeft geleid tot een wachtlijst. Samen met aanbieders worden oplossingsrichtingen verkend en uitgewerkt en deze worden in 2022 aan de Raad voorgelegd. In het vierde kwartaal van 2021 is een lichte stijging van de verstrekkingen te bemerken bij de hulpmiddelen Wmo. Verder is de situatie mbt de hulpmiddelen nagenoeg gelijk gebleven ten opzicht van 2020. In 2021 hebben we samen met onze partners in kaart gebracht hoe wij in Zwolle invulling kunnen geven aan de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Wat betekent dit voor Zwolle? Wat hebben we nodig om deze beweging succesvol te laten zijn, wat zijn kansen en uitdagingen? |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
In aansluiting op het voorliggende veld bieden we indien nodig (maatwerk)voorzieningen Wmo, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Uitvoeren toezicht en handhaving sociaal domein: Preventief toezicht: Integraal handhavingsplan sociaal domein: Persoonsgebonden budget (pgb): Uitvoeren cliëntervaringsonderzoek 2021 We hebben in jaar 2021 onderzocht wat er gefaseerd moet gebeuren om Right To Challenge op correcte manier te gaan uitvoeren. Dit is vertaald naar een opdracht die in de eerste helft van 2022 uitgevoerd gaat worden. De programmakosten voor de Hervormingsagenda Sociaal Domein zijn in 2021 ingezet voor een aantal doorlopende kosten zoals voor de inzet van de programmamanager, projectondersteuner en communicatiemedewerker. Verder zijn diverse (online) bijeenkomsten verzorgd en hebben we weer gecommuniceerd met de inwoners via de vaste pagina’s in de Peperbus. De ontwikkeling van de ouderenindex en een onderzoek naar de beste vorm voor monitoring van kinderen en jongeren is ook voortgezet. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in een onderzoek naar en doorbraken voor 15 gezinnen, waaruit we breed lering kunnen trekken. Ook hebben we ons laten adviseren en ondersteunen op het gebied van multistakeholderschap voor de sociale basis en de inrichting van de gesprekstafels. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 35.685.343 | 1.241.371 | 0 | 0 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | -1.600.360 | 129.787 | 0 | 96.853 | |
Begroting t/m december | 34.084.983 | 1.371.158 | 0 | 96.853 | |
- Jaarrekening | 33.410.035 | 1.439.570 | 358.983 | 66.397 | |
Resultaat doel Maatwerk Wmo | 674.948 | 68.412 | -358.983 | -30.456 | |
Saldo | 353.921 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 674.948 en € 68.412. Omdat er € 358.983 meer is toegevoegd aan de reserves en € 30.456 minder is ontrokken uit de reserves wordt uiteindelijk een voordelig resultaat gerealiseerd van € 353.921. Het voordeel op de lasten wordt gerealiseerd door:
Het voordeel op de baten wordt gerealiseerd door:
|
---|