Home

Jaarrekening

Toelichting met de belangrijkste verschillen

Voor een uitvoerige toelichting op de verschillen tussen de rekening en de laatst gewijzigde begroting ad € 5,6 miljoen verwijzen wij naar de verantwoording per doel. Hierin worden ook de verschillen voor en na resultaatbestemming toegelicht en wordt ook nader ingegaan op het structurele dan wel incidentele karakter van ontstane verschillen. Wij volstaan op deze plek met vermelding van de belangrijkste verschillen waarbij uitgegaan is van het gerealiseerde resultaat, dus in deze verschillen zijn de onttrekkingen aan c.q. stortingen in de diverse reserves al meegenomen. Aansluitend volgt een summiere toelichting met de bedoeling om op hoofdlijnen een beeld te krijgen van de belangrijkste verschillen.

Verschillen op programmaniveau

Voordelig

Nadelig

Programma 1. Samenleving

1.198.000

Het voordeel heeft onder andere betrekking op:

  • Minder uitgaven preventieve jeugdhulp en jeugdgezondheidszorg € 0,3 miljoen (doel 1.3.1);
  • Minder uitgaven onderwijshuisvestingsbeleid en bewegingsonderwijs € 0,6 miljoen (doel 1.3.3).

Programma 2. Inwonersondersteuning

370.000

Het nadeel betreft met name:

  • Minder uitgaven op Dagbesteding WMO en minder WMO hulpmiddelen en taxivervoer € 0,3 miljoen (doel 2.1.3);
  • Meer uitgaven  SW bedrijf TIEM  € 0,3 miljoen (doel 2.2.1);
  • Minder beroep op gespecialiseerde jeugdhulp € 0,2 miljoen (doel 2.3.1);
  • Meer jeugdhulpuitgaven als gevolg van de coronamaatregelen € 0,7 miljoen (doel 2.3.2).

Programma 3. Opvang en bescherming

1.571.000

Het nadeel betreft met name:

  • Minder uitgaven Zwolse deel regiobudget als gevolg van onterechte indexering € 0,3 miljoen (doel 3.1.2);
  • Storting in reserve van via decembercirculaire ontvangen gelden voor coronacompensatie Maatschappelijke Opvang € 1,5 miljoen (doel 3.3.1), zie ook programma 10;
  • Storting in reserve van via decembercirculaire ontvangen gelden voor coronacompensatie Beschermd wonen  € 0,2 miljoen (doel 3.3.2), zie ook programma 10.

Programma 4. Inkomen

809.000

Het voordeel betreft met name:

  • Minder beroep op de collectieve zorgverzekering voor minima € 0,3 miljoen (doel 4.1.2);
  • Minder beroep op de kindregeling € 0,5 miljoen (doel 4.2.1).

Programma 5. Ondernemende en levendige stad

224.000

Het voordeel betreft met name:

  • Tijdelijke verhuur van een terrein € 0,1 miljoen (doel 5.1.1);
  • Minder uitgaven als gevolg van evenementen die niet zijn door gegaan  € 0,2 miljoen (doel 5.2.1.).

Programma 6. Toekomstgerichte stad

2.819.000

Het voordeel van  € 2,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door het voordelig vastgoedresultaat (doel 6.1.5). Zie ook de storting in de algemene concernreserve en reserve strategische investeringen bij programma 10.

Programma 7. Vitale wijken

392.000

Het voordeel heeft onder andere betrekking op:

  • Storting in de reserve van via meicirculaire ontvangen gelden voor uitvoering van het project Herinrichting Stinspark € 0,3 miljoen (doel 7.1.1);
  • Hogere baten als gevolg van verkoop van een pand en betere demarcatie op beheer en onderhoud € 0,6 miljoen (doel 7.1.4);
  • Extra uitgaven door Functioneel Leeftijdsontslag € 0,4 miljoen (doel 7.2.2);
  • Hogere baten als gevolg van ontvangen rijksmiddelen voor ondersteuning en toezicht handhaving corona en CTB € 0,4 miljoen (doel 7.2.3).

Programma 8. Bestuur en dienstverlening

554.000

Het nadeel betreft met name:

  • Minder beroep op wachtgeld en trajectkosten door oud wethouders € 0,2 miljoen (doel 8.1.2);
  • Storting in de reserve van via decembercirculaire ontvangen gelden voor versterking dienstverlening gemeenten € 0,8 miljoen (doel 8.2.1), zie ook programma 10.

Programma 9. Bedrijfsvoering

5.000

Het voordelig resultaat is het saldo van enerzijds een nadeel op informatievoorziening (doel 9.1.3) en voordelen op de overige organisatiekosten (doel 9.1.1 en 9.1.4).

Programma 10. Algemene dekkingsmiddelen

2.644.000

De belangrijkste verschillen betreffen:

  • Hogere OZB-opbrengsten € 0,2 miljoen;
  • Extra inkomsten gemeentefonds bij met name de decembercirculaire € 5 miljoen;
  • Heffing vennootschapsbelasting € 0,5 miljoen;
  • De stelpost onvoorzien van € 0,4 miljoen valt vrij;  
  • Het voordelig MPV resultaat van € 3,3 miljoen (zie doel 6.1.5 grondbeleid) wordt via deze post in de algemene concernreserve en reserve strategische investeringen gestort (nadeel).
  • Tevens is hier de vrijval uit de verschillende reserves verantwoord. Per saldo een voordeel van 0,7 miljoen.

Totaal resultaat

8.086.000

2.500.000

Saldo resultaat

5.586.000

Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen vragen om autorisatie door de gemeenteraad. In de regel legt het college deze wijzigingen vooraf aan de raad voor. Het college vraagt daarmee toestemming om het betreffende beleid uit te voeren en het benodigde bedrag te besteden. Alleen wanneer door omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk is, legt het college een begrotingswijziging achteraf aan de raad voor. Als de raad hiermee instemt, wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.

In het kader van de begrotingsrechtmatigheid moeten lastenoverschrijdingen ten opzichte van de begroting in de jaarrekening worden toegelicht. Over 2021 is alleen op het programma “Inkomen” een lastenoverschrijding gerealiseerd ad € 2,8 miljoen. De hogere lasten worden gecompenseerd door direct gerelateerde lasten en tellen derhalve niet mee in het oordeel van de accountant.
Op de kredieten is op één krediet een overschrijding gerealiseerd, namelijk op het krediet “Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen (BIE)”. Dit is veroorzaakt door de tussentijdse winstneming op het project Hessenpoort.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53