Toelichting met de belangrijkste verschillen
Voor een uitvoerige toelichting op de verschillen tussen de rekening en de laatst gewijzigde begroting ad € 5,6 miljoen verwijzen wij naar de verantwoording per doel. Hierin worden ook de verschillen voor en na resultaatbestemming toegelicht en wordt ook nader ingegaan op het structurele dan wel incidentele karakter van ontstane verschillen. Wij volstaan op deze plek met vermelding van de belangrijkste verschillen waarbij uitgegaan is van het gerealiseerde resultaat, dus in deze verschillen zijn de onttrekkingen aan c.q. stortingen in de diverse reserves al meegenomen. Aansluitend volgt een summiere toelichting met de bedoeling om op hoofdlijnen een beeld te krijgen van de belangrijkste verschillen.
Verschillen op programmaniveau | Voordelig | Nadelig |
---|---|---|
Programma 1. Samenleving | 1.198.000 | |
Het voordeel heeft onder andere betrekking op:
| ||
Programma 2. Inwonersondersteuning | 370.000 | |
Het nadeel betreft met name:
| ||
Programma 3. Opvang en bescherming | 1.571.000 | |
Het nadeel betreft met name:
| ||
Programma 4. Inkomen | 809.000 | |
Het voordeel betreft met name:
| ||
Programma 5. Ondernemende en levendige stad | 224.000 | |
Het voordeel betreft met name:
| ||
Programma 6. Toekomstgerichte stad | 2.819.000 | |
Het voordeel van € 2,9 miljoen wordt met name veroorzaakt door het voordelig vastgoedresultaat (doel 6.1.5). Zie ook de storting in de algemene concernreserve en reserve strategische investeringen bij programma 10. | ||
Programma 7. Vitale wijken | 392.000 | |
Het voordeel heeft onder andere betrekking op:
| ||
Programma 8. Bestuur en dienstverlening | 554.000 | |
Het nadeel betreft met name:
| ||
Programma 9. Bedrijfsvoering | 5.000 | |
Het voordelig resultaat is het saldo van enerzijds een nadeel op informatievoorziening (doel 9.1.3) en voordelen op de overige organisatiekosten (doel 9.1.1 en 9.1.4). | ||
Programma 10. Algemene dekkingsmiddelen | 2.644.000 | |
De belangrijkste verschillen betreffen:
| ||
Totaal resultaat | 8.086.000 | 2.500.000 |
Saldo resultaat | 5.586.000 |
Begrotingsafwijkingen en -overschrijdingen vragen om autorisatie door de gemeenteraad. In de regel legt het college deze wijzigingen vooraf aan de raad voor. Het college vraagt daarmee toestemming om het betreffende beleid uit te voeren en het benodigde bedrag te besteden. Alleen wanneer door omstandigheden een autorisatie vooraf niet mogelijk is, legt het college een begrotingswijziging achteraf aan de raad voor. Als de raad hiermee instemt, wordt de besteding alsnog geautoriseerd en is deze rechtmatig. Begrotingswijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de gemeenteraad worden voorgelegd. Over het algemeen worden begrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad niet meegenomen in het accountantsoordeel.
In het kader van de begrotingsrechtmatigheid moeten lastenoverschrijdingen ten opzichte van de begroting in de jaarrekening worden toegelicht. Over 2021 is alleen op het programma “Inkomen” een lastenoverschrijding gerealiseerd ad € 2,8 miljoen. De hogere lasten worden gecompenseerd door direct gerelateerde lasten en tellen derhalve niet mee in het oordeel van de accountant.
Op de kredieten is op één krediet een overschrijding gerealiseerd, namelijk op het krediet “Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen (BIE)”. Dit is veroorzaakt door de tussentijdse winstneming op het project Hessenpoort.