Home

Jaarrekening

Toelichting gewaarborgde geldleningen

Het verloop van de gewaarborgde geldleningen is als volgt geweest:

Soort waarborgfonds/garantstelling

Oorspronkelijk bedrag restant gewaarborgde geldleningen per 31-12-21

Procentueel deel risico Zwolle gewaarborgde geldleningen

Oorspronkelijk bedrag procentueel deel risico Zwolle van de restant borging per 31-12-2021

Restant geborgd per
01-01-21 procentueel deel risico Zwolle

Nieuw geborgd in 2021 procentueel deel risico Zwolle

Aflossing in 2021 procentueel deel risico Zwolle

Restant geborgd per
31-12-21 procentueel deel risico Zwolle

Achtervang waarborgfondsen

Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)

Woningstichting SWZ

302.066.514

25%

75.516.629

71.120.478

11.220.500

10.693.271

71.647.707

Stichting Openbaar Belang

125.306.064

25%

31.326.516

27.070.571

2.158.750

2.666.741

26.562.580

Stichting deltaWonen

392.375.820

25%

98.093.955

79.163.885

6.464.250

3.275.827

82.352.308

Stichting Habion

2.901.681

25%

725.420

338.365

44.750

29.283

353.833

De Woonplaats

15.373.303

25%

3.843.326

3.587.664

155.750

0

3.743.414

Woonzorg Nederland

36.030.000

25%

9.007.500

7.418.235

186.500

162.512

7.442.223

Stichting Wetland Wonen Groep

8.389.000

25%

2.097.250

2.075.000

22.250

0

2.097.250

SSH Utrecht

364.000

25%

91.000

91.000

0

91.000

Vechtdal Wonen

33.000

25%

8.250

8.250

0

8.250

Totaal waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW)

882.839.382

220.709.846

190.774.198

20.352.000

16.827.634

194.298.564

Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW)

Nationale hypotheek garantie 1995 t/m 2010

737.000.000

50%

368.500.000

426.500.000

58.000.000

368.500.000

Totaal waarborgfonds eigen woningen (WEW)

737.000.000

368.500.000

426.500.000

0

58.000.000

368.500.000

Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF)

NRF Revolving fund en NRF Monumentenzorg

803.886

100%

803.886

388.254

159.375

228.879

Totaal Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF)

803.886

803.886

388.254

0

159.375

228.879

Totale achtervang waarborgfondsen

1.620.643.268

590.013.731

617.662.452

20.352.000

74.987.009

563.027.443

Garanties sportsector

Z.L.T.B.

181.512

100%

181.512

44.194

7.366

36.829

Openluchtbad

35.000

100%

35.000

35.000

0

35.000

Golfcourse Zwolle Exploitatie Maatschappij B.V.

936.602

100%

936.602

796.112

46.830

749.282

Stichting TC 91 Stadshagen

700.000

100%

700.000

214.666

28.000

186.666

Stichting TC 91 Stadshagen (samen met SWS)

175.000

50%

87.500

48.125

8.750

39.375

Stichting Hockey Accommodatie De Blauwe Hand (samen met SWS)

1.350.000

72%

975.000

634.886

53.539

581.347

V.V. Berkum (samen met SWS)

200.000

50%

100.000

75.000

5.000

70.000

Totaal garanties sportsector

3.578.114

3.015.614

1.847.983

0

149.485

1.698.498

Tiem B.V.

Tiem B.V.

5.800.000

100%

5.800.000

4.100.000

220.000

3.880.000

Tiem B.V. (krediet in rekening courant max. € 7,8 mln)

1.792.959

100%

1.792.959

2.220.000

427.041

1.792.959

Totaal garanties Tiem B.V.

7.592.959

7.592.959

6.320.000

0

647.041

5.672.959

Overige (maatschappelijke) instellingen

Stichting Zwols Dierenasiel

1.212.182

100%

1.212.182

564.761

33.221

531.540

Stichting Kringloop Zwolle

1.051.918

100%

1.051.918

871.918

57.280

814.638

Stichting De Stadkamer

600.000

100%

600.000

420.000

60.000

360.000

Stichting Academiehuis De Grote Kerk

1.300.000

100%

1.300.000

1.300.000

43.333

1.256.667

Woningstichting SWZ

3.923.977

100%

3.923.977

3.578.906

36.404

3.542.502

Totaal garanties overige (maatschappelijke) instellingen

8.088.077

8.088.077

6.735.585

0

230.238

6.505.347

Hypotheekgaranties tot 1995

6.326.125

50%

3.163.063

1.329.951

238.252

1.091.699

Totale hypotheekgaranties tot 1995

6.326.125

3.163.063

1.329.951

0

238.252

1.091.699

Totaal waarborgfondsen/directe garanties risico Zwolle

1.646.228.544

611.873.444

633.895.970

20.352.000

76.252.024

577.995.946

 
Toelichting achtervang waarborgfondsen / hypotheekgaranties en directe garanties:

Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW):

Staat borg voor leningen zodat corporaties een lagere rente kunnen aantrekken. Gemeenten en Rijk kunnen in laatste instantie worden aangesproken, dat wil zeggen: als er geen geld meer in het fonds zit. Rijk en gemeenten zijn samen achtervang als het vermogen van het waarborgfonds tekortschiet. Zij moeten dan renteloze leningen verstrekken (het Rijk en de gemeenten ieder 50 procent). Nadeel-gemeenten betalen 25 procent. De andere 25 procent moet worden opgebracht door alle gemeenten, inclusief de nadeelgemeenten. Dit is overigens nog nooit gebeurd. De som van de geborgde leningen waarvoor een gemeente een achtervangpositie inneemt bij het WSW mocht in het verleden maximaal gelijk zijn aan 50% van de som van de laatst bekende WOZ-waarden van bezit in die gemeente. Sinds augustus 2021 wordt de maximale leencapaciteit en bijbehorende borgingsvolume voor een corporatie bepaald aan de hand van onder andere de ratio's als ICR (>1,4), LTV (<85%) en Solvabiliteit (>15%). En er mag niet meer geleend worden dan 70% van de waarde in verhuurde staat van het als onderpand ingebrachte vastgoed. Op deze wijze wordt de financiële gezondheid van de individuele corporaties door het WSW vastgesteld.

Het risico dat gemeenten lopen bestaat uit het verstrekken van een relatief kleine en renteloze lening, die het WSW te zijner tijd terugbetaalt. Dit speelt pas als een corporatie niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen EN het garantievermogen van het WSW niet toereikend blijkt. De gemeente wordt dan aangesproken voor het genoemde percentage (zie vorige alinea) afhankelijk van waar de problemen zich voordoen. Dit kan dus ook zijn als er zich problemen voordoen bij een corporatie elders in het land. Financiële problemen bij Zwolse corporaties kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest).

Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW):

Het Waarborgfonds eigen woningen (WEW) staat garant voor de onder Nationale hypotheek garantie (NHG) afgegeven hypotheken aan particulieren. Per 1-1-2011 is er geen achtervang meer voor gemeenten bij nieuwe NHG hypotheken. De achtervangpositie voor de NHG hypotheken van voor 1-1-2011 blijft bestaan.

Het WEW kan bij dreigende liquiditeitstekorten in verband met tot en met 31 december 2010 afgegeven borgtochten een beroep doen op achtergestelde, renteloze leningen van het Rijk (50%) en van de gemeenten (50%). Ten aanzien van per 1 januari 2011 afgegeven borgtochten wordt de volledige achtervangfunctie door het Rijk vervuld. Tot ongeveer 2009 stegen de huizenprijzen waardoor de risico's minder groot waren. Daarnaast is de regel om voor NHG in aanmerking te komen dat de waarde van het onderpand niet volledig mag worden gefinancierd. De meeste risico's zitten in de NHG garanties tussen 2009 en 2011 vanwege waardedaling door de economische crisis. Indien het om nu nog lopende garanties gaat, wordt deze waardedaling echter goedgemaakt door de stijging die de vastgoedprijzen de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

Stichting Nationaal Restauratiefonds (NRF):

Gemeente Zwolle staat garant voor de door het Nationaal Restauratiefonds (NRF) verstrekte laagrentende restauratiehypotheken van onroerende goederen in de gemeente Zwolle ('Revolvingfund, restaurantiefonds (oud)'). Daarnaast verstrekt de gemeente Subsidies op termijn'. Hierbij gaat het NRF er vanuit dat de gemeente tot een bepaald maximum 100 % subsidie verleent in de goedgekeurde kosten van voorzieningen tbv monumenten cq stadsvernieuwingspanden. Deze subsidie wordt echter pas na 15 jaar uitgekeerd. Voor het bedrag van de op termijn uit te betalen subsidie kan de eigenaar een aflossingsvrije lening met een, voor restauratiehypotheken, gunstig rentepercentage bij het NRF aantrekken.

Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest). De leningen zijn verstrekt na onderzoek van kredietwaardigheid door het NRF, er is een notariële akte opgesteld en er is hypotheek gevestigd. Het NRF zal slechts een beroep doen op gemeentegarantie als de eigenaar niet aan de betalingsverplichting voldoet en executoriale verkoop van het pand vervolgens onvoldoende oplevert om de restschuld te voldoen. Hierbij moet in aanmerking worden genomen dat de huizenprijzen sinds 1996 aanmerkelijk zijn gestegen. Mocht het NRF zelf in financiële problemen komen, dan staat het Rijk garant. Sinds 2002 worden geen nieuwe garantstellingen meer verstrekt door gemeente Zwolle.

Stichting Waarborgfonds Sport (SWS):

Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) is een onafhankelijke stichting die actief is in heel Nederland. Het belangrijkste doel van SWS is het stimuleren van bezit van kwalitatief goede accommodaties door sportorganisaties. SWS doet dit door borgstellingen te verstrekken aan banken. Leningen tot 75.000 euro kunnen sinds 1 januari 2019 volledig door SWS worden geborgd. Bij grotere leningen doet SWS dit in samenwerking met de gemeente waarin de club of sportorganisatie is gevestigd.

Hypotheekgaranties:

Tot 1995 hebben gemeenten garanties verleend ter bevordering van het eigen woningbezit. Het Rijk staat voor 50% garant en de gemeente voor 50%. Er worden geen nieuwe garanties meer verstrekt.

Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Het gaat dan om de helft van de betreffende financiering, voor de andere helft staat het Rijk garant. Sinds 2002 worden geen nieuwe garantstellingen meer verstrekt door gemeente Zwolle. Over het algemeen zal de waarde van de woningen gestegen zijn tov de periode van voor 1995.

Sportverenigingen:

De gemeente fungeert als achtervang voor de geldverstrekker wanneer de geldnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet.

Tiem B.V:

In het laatste kwartaal van 2015 is gemeente Zwolle 100% eigenaar geworden van Wezo N.V. Hierdoor staan wij garant voor de kortdurende en langlopende geldleningen van deze NV richting de BNG. Per 1 januari 2019 is de Wezo N.V. gefuseerd tot Tiem B.V.

Er is sprake van een enig risico, ingeval Tiem B.V. haar verplichtingen niet kan voldoen . Daar staat tegenover een zekerheidstelling van al het onroerend goed van de B.V.

Overige (maatschappelijke) instellingen:

De gemeente fungeert als achtervang voor de geldverstrekker wanneer de geldnemer niet aan zijn verplichtingen voldoet. Bij het niet nakomen van de betalingsverplichtingen door de geldnemer loopt de gemeente financieel risico. Financiële problemen bij de geldnemer kunnen ook politiek gevoelig liggen (bijvoorbeeld als er onvoldoende gemeentelijk toezicht is geweest).

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53