Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 7.2.2 We versterken de fysieke veiligheid door het voorkomen en tegengaan van branden, ongevallen, rampen, crises en gevoelens die daarmee samenhangen (tekst uit Begroting 2021)

Een noodsituatie kan grote gevolgen hebben voor de vitaliteit van een wijk. Denk aan de impact van een grote brand, overstroming of een explosie. Wanneer zoiets gebeurt, is de veiligheid van Zwollenaren en hulpverleners direct in het geding. Naast het menselijk leed, kennen noodsituaties ook vaak grote materiële en daarmee financiële gevolgen. Het is dus van belang dat we er alles aan doen om noodsituaties zoveel mogelijk te voorkomen en wanneer deze toch ontstaan zo effectief mogelijk te bestrijden.

Het voorkomen van een noodsituatie doen we door het veilig inrichten en (laten) gebruiken van de fysieke omgeving. Maar daarbij zetten we ook in op gedragsbeïnvloeding van inwoners, ondernemers en instellingen. Hierdoor stimuleren we hen om veilig te leven en zelfredzaam te kunnen zijn. Wanneer er toch nood aan de man is, kunnen onze inwoners rekenen op professionele hulpverleners die er alles aan doen om de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

Toelichting op realisatie doel

Jaarverslag op doelniveau

De crisisaanpak corona vroeg lokaal wederom zeer veel extra ambtelijke inzet, want landelijke besluiten vroegen tevens regionale en lokale besluiten en werkten door in de stad. De lockdown begin van het jaar en de avondklok waren maatregelen die veel impact hebben gehad. Vanuit de samenleving kwamen er veel vragen en was er veel behoefte aan advies en duidelijkheid over de maatregelen. In de zomer ging de samenleving steeds verder open en op 1 juli schaalde de Veiligheidsregio (landelijk) af naar Grip-4. De inzet werd daardoor echter niet minder, lokaal moest er veel georganiseerd worden waaronder het – testen voor toegang en het coronatoegangsbewijs (CTB). In het najaar werden opnieuw strenge maatregelen ingevoerd.

We kenden daarnaast meerdere incidenten waaronder de brand bij afvalverwerker PreZero. Hier was sprake van een Grip-1 situatie waarbij diverse processen van bevolkingszorg zijn ingezet. In juli 2021 hielden zo’n 700 boeren met tractoren een demonstratie in de stad, als onderdeel van een landelijke actiedag. De dag is verlopen zonder openbare orde incidenten. Deze demonstratie kende veel voorbereidingstijd en inzet vanuit verschillende disciplines.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We versterken de fysieke veiligheid door het voorkomen en tegengaan van branden, ongevallen, rampen, crises en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:

  • We een noodsituatie voorkomen of de negatieve gevolgen bij het ontstaan daarvan beperken.
  • We bij branden, incidenten en crises samenwerking organiseren tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners.
  • We werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit.

Kaderstellende nota('s)

Samen werken aan veiligheid . Strategische beleidsagenda 2019-2023

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

Bevolkingszorg

  • We zorgen voor voldoende vakbekwame functionarissen die in regionaal verband samenwerken aan de taken van bevolkingszorg.
  • We adviseren bij en coördineren de communicatie over risico’s.
  • We adviseren bij en coördineren de nazorg bij een brand, incident, ramp of crises

Voorkomen en bestrijden van noodsituaties

  • We voeren verschillende taken en bevoegdheden uit om ons voor te bereiden op noodsituaties en deze te kunnen bestrijden. Denk aan het organiseren van een goede brandweerzorg, informatievoorziening tussen hulpdiensten of bekwame hulpverleners. Dergelijke taken organiseren we met verschillende partners in veiligheidsregio IJsselland. Dit doen zij op basis van de Strategische Beleidsagenda 2019-2023.
  • We verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven risicogericht op het gebied van (brand)veilig gebruik van de bebouwde omgeving.
  • We coördineren de openbare orde en veiligheid bij het opruimen van explosieven.

Ondersteuning burgemeester
We adviseren en ondersteunen de burgemeester in zijn taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Toelichting realisatie activiteiten

De activiteiten waren vooral gericht op het bestrijden van corona. Hierbij werd een groot beroep gedaan op de veiligheidsregio, waardoor een aantal geplande activiteiten vertraging opliepen. Zie hiervoor het jaarverslag van de veiligheidsregio dat separaat naar de raad wordt gestuurd.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

10.672.171

7.347

0

18.559

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

-290.000

0

0

0

Begroting t/m december

10.382.171

7.347

0

18.559

- Jaarrekening

10.676.885

27.426

78.636

51.333

Resultaat doel Fysieke veiligheid

-294.714

20.079

-78.636

32.774

Saldo

-320.497

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 294.714 en er wordt € 78.636 meer toegevoegd aan de reserves. Omdat de baten een voordelig saldo van € 20.079 laten zien en de onttrekking uit de reserves € 32.774 hoger is, wordt per saldo een nadelig resultaat gerealiseerd van € 320.497.

Dit nadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Het nadelig resultaat op de lasten wordt veroorzaakt door extra uitgaven van € 352.102 voor Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) bij de Veiligheidsregio. Het FLO blijft een complex verhaal. De belangrijkste oorzaken van de extra kosten zijn: het gebruik van de mogelijkheid om met 60 jaar met FLO te gaan wat bij de laatste prognose niet was voorzien, het versneld sparen omdat de landelijke regeling is veranderd waardoor kosten naar voren zijn gehaald en de uitkering inactieven die sterk afhankelijk is van het keuzemoment om met FLO te gaan. Deze extra kosten zullen in de toekomst zorgen voor een lagere bijdrage.
  • Lagere kosten van € 65.000. In 2021 heeft de raad budget beschikbaar gesteld van € 65.000 voor de aanleg van een botenhelling zodat veiligheidsdiensten het water in en rond Zwolle snel kunnen bereiken. De aanleg duurt iets langer dan verwacht.  Deze middelen worden gereserveerd in de reserve nutvw-fysiek, ter afdekking van de kosten in 2022.
  • Hogere inkomsten van € 13.636. In 2019 hebben de elf gemeenten in IJsselland formeel de handen inééngeslagen om het buitengebied, deels gefaseerd, weerbaarder te maken tegen ondermijnende criminaliteit. Gezamenlijk werd besloten om in de komende tweeëneenhalf jaar de algemene samenwerking binnen geheel IJsselland verder te optimaliseren en de bewustwording in het reeds veilige Buitengebied te bevorderen. Door corona heeft het project veel vertraging opgelopen. Eind 2021 is er € 13.636  ontvangen voor de feitelijk uitvoering. Op 12 januari 2022 is de kick off voor de gemeente Zwolle geweest. Het project zal in 2022 uitgevoerd worden. Daarom zijn deze gelden gereserveerd in de reserve nutvw-fysiek.
  • Hogere inkomsten van € 5.718 bij het onderdeel brandveilig gebruik omdat de opgelegde leges iets hoger waren dan begroot.
  • Voor de bommenregeling zijn de kosten exclusief overhead € 2.270 hoger en de inkomsten € 725 hoger. Aan de kosten worden ook kosten voor overhead toegerekend via programma 9. Van het totaal van de kosten wordt 38% afgedekt uit de reserve nutvw-fysiek en 62% via declaratie bij het Rijk. De totale kosten inclusief overhead die ten laste van de reserve worden gebracht zijn € 32.774 hoger dan geraamd. Dit geeft op dit doel een voordelig resultaat van € 31.229.  De inkomsten vanuit het rijk, die eveneens hoger zijn, worden verantwoord bij doel 10 algemene dekkingsmiddelen. Tegenover deze voordelige resultaten staat een nadelig resultaat op doel 9.1.4.
  • Daarnaast zijn diverse kleine voor- en nadelen die samen optellen tot een nadeel op de kosten van € 5.342.

De verwachting is dat de Veiligheidsregio 2021 af zal sluiten met een sterk positief saldo. Een groot deel van dit saldo zal terug gaan naar de deelnemers waarvan Zwolle ruim een kwart zal ontvangen. Het precieze bedrag zullen we meenemen bij bERAP 2022-1 wanneer het AB van de Veiligheidsregio hierover een definitief besluit heeft genomen. Verwachting is dat het bedrag hoger zal zijn dan de bijdrage 2020 van ruim € 300.000.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53