Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.2.2 We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens (tekst uit Begroting 2021)

De leidraad 30-40-30 betekent dat 30% van de nieuwbouw bestaat uit sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen. Daarmee hopen wij voldoende sociale huurwoningen in Zwolle in stand te kunnen houden. In2019 zijn nieuwe prestatieafspraken gemaakt met de Zwolse corporaties en hun huurdersorganisaties. De afspraken zijn gericht op de omvang en samenstelling van de sociale huurvoorraad, op de verdeling van de sociale huurwoningen, op betaalbaarheid, leefbaarheid en Wonen & Zorg. Tenslotte zijn prestatieafspraken gemaakt over klimaatadaptief bouwen, de energietransitie binnen de sociale woningbouw en over circulair bouwen van nieuwe sociale huurwoningen.   

Toelichting op realisatie doel

  • In 2021 zijn 317 sociale huurwoningen opgeleverd. Dat is 42% van het totaal van 746 aan nieuw opgeleverde woningen. Daar staat tegenover dat ongeveer 100 woningen zijn verkocht en gesloopt. Dat betekent dat de netto toevoeging dito lager is.
  • In 2021 is de Jaarschijf 2022 opgeleverd met bijzondere aandacht voor het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad en circulair bouwen.
  • De inspanningen gericht op het afschaffen van de verhuurdersheffing hebben succes gehad in de aanloop naar het nieuwe kabinet die het (onder voorwaarden) afschaft. Dat betekent wel dat gemeente en corporaties in 2022 aanvullende prestatieafspraken moeten maken gericht op uitbreiding en verduurzaming van de sociale voorraad.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens, zodanig dat:

  • Het aanbod wordt vergroot:
    • Het aanbod voor mensen met een inkomen tot €36.000 groeit in de periode 2020-2023 met minimaal 700 sociale huurwoningen. Corporaties streven ernaar op de groei van de voorraad gelijk op te laten lopen met de groei van de stad. Bij de versterkte groei waarin Zwolle nu zit, zal de sociale huur ook meegroeien. Uitgangspunt hierbij is 30% sociale huur of koopwoningen.
    • De te realiseren woningen passen grotendeels (80%) binnen de huurtoeslaggrenzen (van € 607  voor 1/2 persoons huishoudens/ € 651 per maand voor meerpersoons huishoudens, prijspeil 2019).
  • De meest kwetsbare groepen prioriteit hebben. Daarbij gaan we uit van de volgende kaders:
    • De woonruimteverdeling zorgt dat 66% van de woningzoekenden met een urgente woonvraag binnen 6 maanden een woning hebben (indien zij binnen de spoedmodule minimaal 2x per week reageren).
    • Het afwegingskader binnen het woonruimteverdeelsysteem wordt jaarlijks herzien.
    • Er woningen beschikbaar zijn in de flexibele schil die mensen de mogelijkheid bieden om binnen enkele weken een tijdelijke woonplek in Zwolle te hebben.
    • In Zwolle de taakstelling voor de huisvesting van statushouders wordt gehaald.
    • De samenhang tussen wonen en zorg wordt verstrekt. Mensen met een zorg- en ondersteuningsvraag  zijn in staat om zo lang mogelijk zelfstandig te wonen door een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is.
  • Doorstroming een belangrijk thema is, waarbij wordt nagedacht om de juiste woningen beschikbaar te hebben/krijgen voor de groep vragende huishoudens. Met experimenteerruimte binnen de woonruimteverdeling wordt gestreefd om het scheef wonen verder te verkleinen dan wel een ongewenste concentratie van doelgroepen te voorkomen.
  • De huurverhogingen voor de allerlaagste inkomensgroepen worden gematigd, conform de afspraken tussen Aedes en de Woonbond in het Sociaal Huurakkoord.
  • De woonlasten ook op langere termijn betaalbaar blijven door duurzaamheid en vermindering van energiekosten (woonlastenbenadering). In de bestaande woningvoorraad van corporaties zijn alle woningen in 2020 verbeterd naar een gemiddelde energie-index van 1,25.
  • Het renoveren en verbeteren van bestaand gebied en bestaande voorraad woningen loopt volgens principes van natuurlijke wijkvernieuwing; het vernieuwingsproces verloopt op organische wijze, met nauwe betrokkenheid van bewoners waarbij beheer en ontwikkeling worden samen genomen en waarbij kracht wordt aangeboren en de eigen investeringen van bewoners meer centraal komen te staan.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • In de uitwerking van de prestatieafspraken in Jaarschijven en de jaarlijkse monitoring willen wij er op sturen dat de sociale voorraad evenredig meegroeit met de groei van Zwolle
  • Wij hanteren de zogenoemde basisregels voor een Inclusieve Stad van het Concilium en borgen daarmee dat in nieuwe projecten voldoende sociale huur wordt toegevoegd.
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers.
  • Wij stimuleren experimenteren van corporaties binnen het woonruimteverdeelsysteem met het doel de doorstroom binnen de sociale huur te bevorderen.
  • Wij stimuleren corporaties hun wettelijke ruimte te verkennen om huurwoningen voor middeninkomens te ontwikkelen, mits dit niet ten koste gaat van de sociale huur.
  • Bij renovatie van de bestaande woningvoorraad maken we prestatieafspraken over energetische (E)renovatie, mogelijkheden van klimaatadaptatie en circulariteit en stimuleren dit bij particuliere woningverbetering.
  • We gaan de samenwerking binnen platform WWZ038 evalueren en mogelijk versterken, door gezamenlijk oplossingen voor de bestaande knelpunten te verkennen en gezamenlijke interventies voor de korte en (middel) lange termijn te bespreken. Naast WWZ038 doen we dit ook binnen de werkgroep Wonen en zorg van het Concilium.
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en woonvormen. Enerzijds om de instroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te beperken en de uitstroom te versnellen. Anderzijds zijn er nieuwe woonvormen voor senioren nodig om het gat tussen regulier wonen en het verpleeghuis te dichten. We werken samen met de corporaties om hiermee te experimenteren.
  • We zetten qua nieuwbouw in op levensloopbestendige woningen. Dit is opgenomen in de prestatieafspraken en hier wordt nadere invulling aan gegeven.
  • We benutten de kansen voor (maatschappelijk/zorg) vastgoed en zoeken naar experimenteerruimte voor pilots (provincie: wonen / zorg, vergunninghouders, etcetera).
  • We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Hiervoor is een overkoepelend programma Wonen en Zorg opgesteld dat nader wordt uitgewerkt in samenwerking met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteen gezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen. We vormen we een visie op Wonen en Zorg Deze visie zal de gezamenlijke ambities weergeven van gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsorganisaties. Het overkoepelende programma Wonen en Zorg vormt de basis voor deze visie.
  • We werken aan interventiemogelijkheden voor de aandachtsgroepen en de benoemde knelpunten. Het gaat hierbij om uitstroom vanuit beschermd wonen, (betaalbare) woningen voor niet studerende jongeren die uitstromen uit de jeugdzorg  of dakloos dreigen te raken, aangepaste woningen voor ouderen en voor gezinnen met een ouder of kind met een beperking.
  • We zetten in op meer differentiatie van de maatschappelijke opvang en op de transformatie van de Herberg.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In de Woonruimteverdeling/Woningzoeker hebben de drie corporaties experimenten opgezet gericht op doorstroom zoals meeneemhuur voor senioren, seniorencoach, gerichte toewijzing nieuwe woningen gericht op doorstroming.
  • WWZ038 en de werkgroep Wonen en Zorg van het Concilium hebben afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden en afstemming op het dossier Wonen en Zorg.
  • De uitwerking van de opgave wonen en zorg is breed. Er zijn verscheidene groepen mensen met diverse woon- en zorgvragen. Er zijn stappen gezet op het gebied van in- en uitstroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang, seniorenhuisvesting en het realiseren van nieuwe woonvormen. Ieder kwartaal vindt Bestuurlijk Overleg met de corporaties plaats over de voortgang en zo ook met de huurdersverenigingen.
  • Bij het onderzoek naar de in- en uitstroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang is een tien actiepuntenplan voor de komende jaren  opgesteld. Met WWZ038 en de huurdersverenigingen zijn vier actiepunten gekozen waar als eerste mee aan de slag wordt gegaan: het bepalen van een onderbouwde aanname, verbinding maken tussen wonen-zorg-daginvulling-inkomen-leefomgeving, starten met enkele projecten en experimenteren met andere financiering.
  • Zwolle heeft rijksfinanciering gekregen voor de huisvesting van bijzondere doelgroepen zoals uitstromers beschermd wonen en maatschappelijke opvang, statushouders en arbeidsmigranten.
  • In 2021 is mede op basis van het onderzoek in-en uitstroom beschermd wonen en maatschappelijke opvang en n.a.v. de extra middelen die verkregen zijn van het Rijk voor vernieuwing van de nachtopvang, een aanvang gemaakt met de hervorming van de Herberg. Uitgangspunt van deze hervorming is dat herstel begint met een (t)huis en dat wonen, waar mogelijk, de voorkeur heeft boven opvang.
  • De ervaringen met de basisregels voor een inclusieve stad hebben geleid tot het instellen van een werkgroep met de opdracht de positie van de corporaties in de gebiedsontwikkelingen in Zwolle te verduidelijken en te versterken met het doel dat voldoende sociale huur wordt toegevoegd in de gebieden waar de gemeente geen grondpositie heeft.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

147.683

0

400.000

20.003

+ mutaties projecten

451.792

22.060

0

429.732

+ begrotingswijzigingen

-196

0

0

0

Begroting t/m december

599.279

22.060

400.000

449.735

- Jaarrekening

599.279

22.060

400.000

449.735

Resultaat doel Sociaal woningaanbod

0

0

0

0

Saldo

0

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De activiteiten zijn conform begroting uitgevoerd.

Toelichting realisatie kredieten

Diezerpoort Fysiek.
De uitvoering van de herinrichting van de Radewijnsstraat heeft door capaciteitsproblemen wat vertraging opgelopen en is niet, zoals eerder gemeld in het 2e kwartaal gestart maar einde 2121. Afhankelijk van de beschikbare middelen en de plannen van deltaWonen worden vervolgens nog de Geert Grootestraat en/of  Zerboltstraat e.o. heringericht. SWZ is gestart met de planvorming voor de Kop van Oost (Casper Fagelstraat/Anthonius Heinsiusstraat).

In Breezicht Noord komt de nieuwe woonwagenlocatie. De voorbereiding op de ruimtelijke procedure heeft plaatsgevonden en kan in 2022 worden doorlopen. Woningcorporatie SWZ draagt zorg voor de realisatie van deze locatie.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Versnellingsactie sociale huur

5.025.500

3.358.550

226.637

1.440.313

Diezerpoort, Fysiek

2.502.885

1.458.570

50.034

994.281

Semi-permanent/flex wonen

650.000

340.474

3.090

306.436

Wonen met zorg

1.409.000

192.392

268.626

947.982

Herontwikkeling Bachlaan-West

52.290

51.411

1.375

afgesloten

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

-

*Kamperpoort

26.494.385

25.597.911

393.838

502.636

Totaal

36.134.060

30.999.308

943.600

4.191.648

Financiële toelichting kredieten

Project Bachlaan-West
Dit project is in 2021 met een saldo van € -496 afgesloten. De kleine overschrijding is afgedekt door een bijdrage uit het structurele budget op de B&L.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53