Beschrijving doel 7.2.1 We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen (tekst uit Begroting 2021)
Je veilig weten en voelen is een van de belangrijkste fundamenten in het leven. Het is een van de basisvoorwaarden voor een individu, groep of stad om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Wanneer de veiligheid in wijken of buurten onder druk staat, kan dit een grote maatschappelijke impact hebben. Begrijpelijk, gezien de waarde die we als samenleving hechten aan veilig leven. Gelukkig is Zwolle een veilige stad. Dit is iets waar we trots op zijn, want veiligheid ontstaat niet vanzelf. Dit is het resultaat van iedereen die de stad en anderen een warm hart toedragen. Als gemeente zetten we ons dagelijks in om samen met onze partners, inwoners en ondernemers deze veilige stad te behouden. We voorkomen zoveel mogelijk het ontstaan van criminaliteit, overlast, rampen of crises door vroegtijdig te anticiperen op ontwikkelingen. Wanneer onveiligheid toch ontstaat, ontwikkelen we hiervoor een strategie op maat en gaan gericht te werk. Hierdoor dragen we continu bij aan vitale wijken in de stad. |
---|
Toelichting op realisatie doel
In 2021 werkten we aan de thema’s in de veiligheidsvisie en aan de reguliere veiligheidstaken. We rapporteren hier over de thema’s van de veiligheidsvisie en de bijzonderheden (exclusief verkeersveiligheid, zie hiervoor doel 7.2.4). Ondanks Corona hebben we vooruitgang geboekt op de meeste thema’s. We hebben integraal gewerkt aan casuïstiek en ook dwangsommen opgelegd. Daarnaast hebben we meerdere malen het Damoclesbeleid toegepast. We continueerden de samenwerking binnen de City Deal Zicht op Ondermijning. Dit samenwerkingsverband leverde ons inzicht op binnen de fenomenen zoals kwetsbare branches, misbruik van vastgoed en drugscriminaliteit. Deze inzichten van kwetsbare branches zijn deels vertaald in de brancheanalyse binnen het integraal project Pactum. We hebben geïnvesteerd in het borgen van datagedreven werken. We zijn daarnaast begonnen met het in beeld brengen van de kwetsbaarheid van de verschillende bedrijventerreinen voor het faciliteren van ondermijnende activiteiten. We hebben daarnaast gewerkt aan het versterken van de weerbaarheid van ondernemers. Hiervoor is onder andere een webinar georganiseerd binnen het Keurmerk Veilig Ondernemen. Door Corona heeft dit proces vertraging opgelopen en dit krijgt in 2022 een vervolg. Er is een nieuw Bibob-beleid en een nieuwe APV vastgesteld. Hierin zijn verschillende artikelen aangepast en opgenomen om de weerbaarheid te versterken ten aanzien van ondermijnende criminaliteit. Binnen het thema jeugd en veiligheid hebben we o.a. gewerkt aan het rapport van Bureau Beke. In 2021 is het rapport van Bureau Beke, het onderzoek naar de aard en omvang van de jeugdproblematiek in Zwolle, met de gemeenteraad gedeeld. Het rapport geeft een zevental aanbevelingen over o.a. het ontwikkelen van een gemeentelijke visie, het aanwijzen van een actieve regievoerder en het verbeteren van de informatiepositie. Naar aanleiding van dit rapport is de opgave Jeugd en Veiligheid tot stand gekomen. De uitwerking van deze opgave vindt plaats in 2022. Eind 2020 zijn er versterkingsgelden toegekend in het kader van het brede offensief tegen ondermijnende criminaliteit. Het afgelopen jaar is er georiënteerd op de mogelijkheden van besteding van deze gelden. Hierbij zijn ook de aanbevelingen van Bureau Beke meegenomen. We gaan de gelden inzetten om een lokale én regionale aanpak neer te zetten op het beperken van jonge aanwas in de georganiseerde criminaliteit. Binnen het thema digitale veiligheid werkten we mee aan een onderzoek naar het handelingsperspectief van burgemeesters naar online aangejaagde openbare orde verstoringen. Daarnaast werkten we aan een crisis- plan en organisatie rondom cybersecurity gericht op de interne organisatie en de effecten voor de omgeving. We sloten daarbij aan op de regionale samenwerkingsagenda digitale veiligheid en weerbaarheid. Tot slot zijn er verschillende openbare orde incidenten en betogingen geweest. Begin 2021 was er sprake van de zogeheten ‘avondklokrellen’. Zwolle heeft twee onrustige avonden gekend hierin is adequaat gehandeld door de politie, jongerenwerk en de gemeente. We zagen dat sommige betogingen zodanige politieke en/of maatschappelijke impact hebben dat er extra inzet noodzakelijk was. Betogingen ontstonden uit oproepen en kenden niet altijd een organisator. Hierdoor was het lastig in te schatten hoeveel betogers er op af zouden komen. We hebben gezien dat dergelijke oproepen een aanzuigende werking kent. Daarnaast is er ook veel inzet geweest in voorbereiding op en tijdens voetbalwedstrijden van PEC-Zwolle. Het was voor het voetbal een bewogen jaar ondanks dat er geen publiek aanwezig mocht zijn in het stadion vanwege maatregelen omtrent corona. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We versterken de sociale veiligheid door het voorkomen en tegengaan van criminaliteit, overlast en gevoelens die daarmee samenhangen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Veiligheidsvisie 2019-2022 |
---|
Portefeuillehouder(s)
Peter Snijders |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Veiligheidsvisie 2019-2022 Drugs- en drankgerelateerde overlast
Ondermijnende criminaliteit
Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel J (ondermijning criminaliteit), voor formatieve uitbreiding van €180.000 structureel. Zorg en Veiligheid (o.a. overlast personen met verward gedrag)
Jeugdcriminaliteit en -overlast
Digitale veiligheid
Verkeer Maatgerichte aanpak overlastgevenden en criminelen Radicalisering
Veilige en leefbare locaties Openbare orde
Uitgaan, winkelen en ondernemen
Evenementen
Woninginbraken Samenwerking |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
We voerden de activiteiten grotendeels volgens de planning uit (zie toelichting bij het doel). |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 1.665.164 | 35.445 | 0 | 25.000 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 168.760 | 0 | 0 | 168.825 | |
Begroting t/m december | 1.833.924 | 35.445 | 0 | 193.825 | |
- Jaarrekening | 1.906.145 | 16.280 | 0 | 55.000 | |
Resultaat doel Sociale veiligheid | -72.221 | -19.165 | 0 | -138.825 | |
Saldo | -230.211 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 72.221. De baten zijn € 19.165 lager en er wordt € 138.825 minder onttrokken uit de reserves. Per saldo ontstaat er hierdoor een nadelig resultaat van € 230.211. Dit nadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In 2021 is begonnen met de benodigde vervanging van de camera's en de bijbehorende infrastructuur. Dit zal de komende twee jaar afgerond worden. |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Infra camera's binnenstad | 316.906 | - | 51.698 | 265.208 |
Totaal | 316.906 | - | 51.698 | 265.208 |