Beschrijving doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit (tekst uit Begroting 2021)
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Fietsgebruik, lopen en het openbaar vervoer aanmoedigen, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2021 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. De komende jaren vergt dit nog veel voorbereiding. De werkagenda Slim en Duurzaam moet voor een periode van 3 jaar de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van slim en duurzaam. Aanvullend wordt gekeken of de acties uit het klimaatakkoord dat in juni 2019 door het kabinet is vastgelegd hier ook in kunnen worden geïntegreerd. Gezamenlijk vormt dit dan het regionale mobiliteits plan. Onderdelen van dit plan zijn:
Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden en het gebruik van de fiets. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Sinds 2019 participeren we, samen met de Provincie Overijssel als lead partner, in het project “Bicycle Intelligent Transport System” (B-ITS). Dit betekent dat met Europese en provinciale middelen tot en met 2022, ingezet kan worden op slimme maatregelen, zoals de doorstroming bij verkeerslichten, verlichting langs fietsroutes, slimme app’s voor fietsstimulering, verkeersveiligheid, informatie rondom fietsparkeren, snuffelfietsen, et cetera (zie ook: Toelichting Kredieten). In het kader van Zero Emissie Stadslogistiek zijn we in 2021 samen met onder andere TNO onder de naam CILOLAB (City Logistics LAB) met behulp van slimme camera's gestart met het opstellen van een bevoorradingsprofiel van de huidige stadslogistiek in de binnenstad. In het verlengde van de uitgesproken intentie in de raad van 23 november 2020, zou dit uiteindelijk moeten leiden tot het instellen van een zero emissie-zone voor stadslogistiek in 2025 in de binnenstad van Zwolle. Daarnaast hebben we in 2021 samen PostNL betrokken bij een pilot rondom pakketkluizen. Doel is om te onderzoeken of het plaatsen van pakketkluizen kan bijdragen aan het terugdringen van het aantal afgelegde kilometers en CO2 uitstoot van pakketbezorgers. Door de realisatie van zogenaamde intelligente verkeerslichten (i-Vri's) kan Zwolle de data uit de verkeerslichten nu beschikbaar stellen aan informatiediensten voor weggebruikers. In 2021 hebben we het aantal i-Vri's verder uitgebreid en wordt het in de toekomst mogelijk om diverse doelgroepen prioriteit te kunnen geven. Hierbij kan gedacht worden aan de fietskoeriers in het kader van het Europese B-ITS programma, maar ook logistieke aanbieders, nood- en hulpdiensten en verdere optimalisatie van al het verkeer. Hiermee werken we verder aan een schoner, slimmer en beter gebruik van de beschikbare infrastructuur. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Bevorderen innovatie (zie ook doelen 6.3.1 en 6.3.3)
Verkeers- en mobiliteitsmanagement
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
De gebiedsgerichte aanpak binnen de wijken Assendorp, Kamperpoort en Hanzeland is ook in 2021 doorgezet. Binnen Hanzeland werken City Developer-S en de gemeente Zwolle samen onder de naam MOVEZ met diverse partijen, waarbij vooral wordt ingezet op het opzetten van mobihubs (movespots genaamd), dubbelgebruik van parkeerplaatsen bij bedrijven en deelmobiliteit. In Assendorp wordt op basis van een gebiedsplan met behulp van een mobiliteitsmakelaar vooral ingezet op het parkeren op afstand, stadslogistiek en stimuleren van deelauto's in combinatie met het vergroenen en verduurzamen van de wijk. Voor Kamperpoort is eveneens een gebiedsplan opgesteld dat in uitvoering wordt genomen. In 2021 is het programma Smart Cycling Futures (SCF) afgerond, dit was een meerjarig SURF (Smart Urban Regions of the Future) programma van het NWO gericht op het uitvoeren van “living labs” gericht op fietsstimulering. Hierin werd samengewerkt met de steden Eindhoven, Amsterdam en Utrecht en de Universiteiten van deze steden en de Hogeschool Windesheim. Zwolle heeft zich hierbij gericht op de snelfietsroute Zwolle-Dalfsen en het project “Fietsen geeft Vrijheid” in de Zwolse wijk Holtenbroek, samen met Travers, gericht op fietslessen voor vrouwen van niet westerse afkomst. Op het gebied van Verkeersmanagement zijn we in 2021 gestart met het opstellen van een multimodale netwerkvisie, waarin bereikbaarheidsprofielen en voorkeursroutes naar belangrijke bestemmingen worden gedefinieerd en waarmee we in de toekomst onderbouwd afwegingen kunnen maken over het prioriteren van verkeersstromen en -deelnemers. Tevens nemen we actief deel in diverse verkeersmanagementoverleggen, zoals het Regionaal Tactisch Team en Incident Management en adviseren we over verkeersmanagement rondom evenementen en demonstraties |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 282.340 | 0 | 150.000 | 0 | |
+ mutaties projecten | 320.099 | 225.261 | 0 | 94.838 | |
+ begrotingswijzigingen | 160.000 | 0 | 0 | 0 | |
Begroting t/m december | 762.439 | 225.261 | 150.000 | 94.838 | |
- Jaarrekening | 767.817 | 225.261 | 150.000 | 94.838 | |
Resultaat doel Slimme en duurzame mobiliteit | -5.378 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo | -5.378 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 5.378. Dit vormt ook het gerealiseerde resultaat op het gehele doel. Dit kleine nadelige resultaat wordt gerealiseerd door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In 2019 zijn we gestart met de eerste activiteiten in het kader van het project B-ITS. Sinds 2019 rijden er in Zwolle een aantal zogenaamde Snuffelfietsen rond die de luchtkwaliteit meten. In het kader van B-ITS willen we dit project in 2022 verder opschalen. Ook zijn in het kader van dit project de eerste bijeenkomsten met de overige partners geweest waarin kennis is uitgewisseld. Tevens zijn projecten op het gebied van interactieve systemen en fietsapp’s (Schwung) in voorbereiding. Deze moeten de komende jaren uitgevoerd worden. Tot slot is in 2021 in het kader van B-ITS op Hessenpoort een proef gestart met het toepassen van dynamische openbare verlichting. |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Slimme mobiliteit koploperaanpassing | 419.000 | 288.428 | 28.907 | 101.665 |
Actieplan stadslogistiek | 250.000 | 132.269 | 56.764 | 60.967 |
Bicycle ITS | 982.000 | 227.602 | 297.161 | 457.237 |
Totaal | 1.651.000 | 648.299 | 382.832 | 619.869 |
Financiële toelichting kredieten
Bicycle ITS |
---|