Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen (tekst uit Begroting 2021)

Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer).

In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving.

Door te kiezen voor zowel  openbare parkeerplaatsen als  privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt.

Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen  behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en  bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden.

Toelichting op realisatie doel

De Corona-epidemie heeft ook in 2021 zijn weerslag gehad op parkeren. In afwijking op de trend van afgelopen jaren is het totaal aantal verkochte (auto)parkeeruren 2021 afgenomen. Dit is vooral het gevolg van het sluiten van winkels en horeca, waardoor het bezoek aan de binnenstad aanzienlijk is afgenomen. In de wijken zien we nog altijd wel dat de druk op de parkeerplaatsen hoog blijft.

Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarages is ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen gedaald. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt. In december 2020 is de nieuwe fietsenstalling onder het station geopend, welke door NS wordt beheerd en de gemeente meedoet in de exploitatie. Ook het gebruik van deze fietsenstalling heeft te maken gehad met lagere bezetting als gevolg van corona.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:

  • Inwoners tevreden zijn over parkeren in Zwolle.
  • Er goede spreiding van parkeerplaatsen is over de stad.
  • Er voldoende parkeervoorzieningen voor de auto zijn.
  • Er voldoende kwalitatief goede parkeervoorzieningen zijn voor de fiets in en rond het centrumgebied en in de spoorzone.
  • De bestaande parkeervoorzieningen van zowel de gemeente als bedrijven optimaal benut worden.
  • De parkeervoorzieningen voor fiets en auto kwalitatief goed, veilig en klantvriendelijk zijn en passen bij de karakteristieken van de wijken van de stad en haar bewoners en bezoekers.
  • Het exploitatieresultaat van parkeren op basis van marktconforme tarieven voldoende ruimte biedt voor noodzakelijke toekomstige investeringen.
  • Er extra aandacht is voor parkeren in o.a. het centrumgebied en de schilwijken er omheen Hanzeland/station, Oosterenk en woonomgeving en omgeving Deltion/ Obrechtstraat, waarbij ook private partners zo mogelijk worden ingeschakeld.
  • De vraag naar stallingsvoorzieningen afneemt door een hogere inzet van deelfiets en deelauto.
  • Het gebruik van fietsenstallingen gestimuleerd wordt door voor de gebruiker gratis bewaakte voorzieningen aan te bieden met service.
  • Overlast door verkeerd gestalde fietsen wordt teruggedrongen.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

Gebiedsaanpak en onderzoeken

  • Continueren van de gebiedsaanpak mobiliteit in Hanzeland onder de vlag van MOVEZ.
  • Samen met betrokken stakeholders uitvoeren van een gebiedsaanpak in de Kamperpoort.
  • Onderzoek mogelijkheden van een pilot naar de fietsenstalling van de toekomst met de provincie Overijssel, NS, ProRail en bedrijfsleven. We werken daarbij intensief samen om tot sluitende business cases voor de bouw, beheer en exploitatie van een innovatieve, multifunctionele stalling aan de zuidzijde te komen. Ook onderzoeken we samen met aanbieders en anderen of het gericht inzetten van deelfietsen kan hier leiden tot een hoger fietsgebruik met minder vraag naar fietsenstallingen. We streven naar slimme oplossingen en zetten daarbij actief in op het verzamelen, analyseren en toepassen van de juiste data.

Reguliere parkeerexploitatie

  • In stand houden, optimaliseren en het uitvoeren van beheer en onderhoud parkeerfaciliteiten op straat en in accommodaties.
  • Beheren bewaakte fietsenstallingen en aanbieden van gratis bewaakte voorzieningen. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel G (fietsparkeren binnenstad). Het toenemende aantal geparkeerde fietsen in de binnenstad wordt steeds vaker genoemd als aandachtspunt in relatie tot de aantrekkelijke en levendige binnenstad. Om richting de toekomst daarop te kunnen acteren, wordt voorgesteld om structurele ruimte te reserveren voor de beheerskosten van een tweede fietsenstalling in de Binnenstad (€ 250.000 vanaf 2023). Definitieve inzet van de middelen vindt plaats op basis van een raadsvoorstel.  
  • Administratieve uitvoering en optimalisatie parkeervergunningensysteem (transparant tarieven- en vergunningensysteem).
  • Uitvoeren parkeerhandhaving.
  • Handhaving van fietsoverlast in stationsomgeving en binnenstad.
  • Binnen ruimtelijke projecten wordt bij de vergunningverlening getoetst op realisatie van de parkeeropgave op basis van Regeling Parkeernormen.

Monitoring

  • Monitoren bezetting auto-en fietsparkeerlocaties in binnenstad en stationsomgeving.

Toelichting realisatie activiteiten

Gebiedsaanpak
In 2021 zijn de lopende gebiedsaanpakken in Hanzeland (MOVEZ) en Assendorp verder voortgezet en is op basis van een eerder met bewoners en stakeholders opgesteld gebiedsplan mobiliteit en parkeren Kamperpoort een begin gemaakt met de gebiedsaanpak daar. In Kamperpoort is gekozen voor een aanpak waarbij bewoners zelf, in afstemming met de wijkbeheerder, een budget voor kleinschalige maatregelen kunnen inzetten om de leefbaarheid van de wijk te vergroten.

Reguliere parkeerexploitatie
De reguliere activiteiten ten behoeve van autoparkeren zijn zoveel mogelijk doorgegaan tijdens corona. Wel is er beduidend minder gebruik gemaakt van de parkeerfaciliteiten (zie toelichting onder Financiën)
Als gevolg van de beperkte openingstijden van de de winkels in de binnenstad door corona, zijn de fietsenstallingen in beperkte mate open geweest.

Fietsparkeren Spoorzone
In december 2020 is de nieuwe fietsenstalling onder het station geopend, welke door NS wordt beheerd en waar de gemeente meedoet in de exploitatie. Ook het gebruik van deze fietsenstalling heeft te maken gehad met lagere bezetting als gevolg van corona.

Monitoring
Eind september 2021 is er weer een parkeerdrukmeting uitgevoerd voor het autoparkeren in gereguleerd gebied, waaronder het centrum en de schilwijken. Dit onderzoek wordt tweejaarlijks gedaan, waardoor er een goed en representatief beeld wordt verkregen van de (ontwikkeling van de) parkeerdruk.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

7.134.836

11.228.038

4.192.954

3.998.013

+ mutaties projecten

29.095

0

0

29.095

+ begrotingswijzigingen

344.693

-2.300.000

21.000

352.193

Begroting t/m december

7.508.624

8.928.038

4.213.954

4.379.301

- Jaarrekening

6.949.560

8.548.648

4.394.543

4.380.217

Resultaat doel Parkeren

559.064

-379.390

-180.589

916

Saldo

1

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 559.604 en de baten een nadelig saldo van € 379.390. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0.

Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:

  • Op kosten fietsparkeren (exclusief onderhoud) is een voordeel gerealiseerd van € 162.000. De kosten waren lager door minder inzet personeel fietsenstallingen omdat de stallingen dicht zijn geweest als gevolg van de Covid-19 maatregelen.
  • Op kosten parkeercontrole is een voordeel gerealiseerd van € 143.000. Lagere kosten van € 64.000 vanwege minder inzet parkeercontrole tijdens de avonduren in verband met Covid-19 maatregelen. Minder kosten voor inzet fietscoaches € 67.000 als gevolg van corona. En € 12.000 lagere kosten omdat er geen onderzoek is geweest naar de betalingsbereidheid.
  • Op kosten onderhoud is een voordeel gerealiseerd van € 295.000. De kosten voor onderhoud waren voornamelijk lager door nog niet (volledig) uitgevoerd  buitengewoon onderhoud. Hiervoor wordt € 287.000 gereserveerd in de reserve parkeren, waardoor de toevoegingen aan de reserves hoger zijn. Voor de hogere kosten voor de fietsenstalling station is € 916 meer onttrokken aan de reserve Spoorzone.
  • De kosten voor energie waren € 40.000 hoger, onder andere door gestegen tarieven.
  • Op de kosten voor parkeervergunningen is een nadeel gerealiseerd van € 138.000. Dit wordt veroorzaakt door hogere personele kosten (aanstelling coördinator) van € 57.000 en toegenomen kosten software en licenties van € 81.000 door de verdergaande automatisering en digitalisering van het proces rond parkeervergunningen.
  • Voor geldgaring waren de kosten € 164.000 lager omdat de kosten betalingsverkeer onder andere door minder betalingstransacties voor de parkeerinkomsten lager waren (vanwege corona).
  • Overige kleine verschillen ijn € 27.000 nadelig.

De lagere baten van € 379.390 worden veroorzaakt doordat de inkomsten parkeren in de laatste maanden van 2021, vanwege de Covid-19 maatregelen, nog lager waren dan verwacht. Ten opzichte van Berap 2021-2 is er een nadeel van 2,7 mln. In de raad van 20 december 2021, bij de behandeling van het voorstel "begrotingswijziging gevolgen corona voor de begroting 2021" is besloten € 2,3 mln vanuit de coronastelpost toe te voegen aan de parkeerexploitatie. De werkelijke inkomsten bleken dus nog lager dan in december ingeschat.

Het resultaat op parkeren lijkt met de lagere lasten van € 559.604 en lagere baten van € 379.390 uit te komen op circa 180.000 positief. Omdat er echter € 287.000 is gestort in de reserve parkeren voor uitgesteld onderhoud is het resultaat 2021 € 107.000 nadelig. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag van € 107.000 minder toegevoegd aan de reserve parkeren.

Toelichting realisatie kredieten

Actieplan Fietsparkeren Binnenstad
Als onderdeel van het Actieplan Zwolle Wereldfietsstad is in september 2021 de “Verkenning fietsparkeren Binnenstad” in de Zwolse raad aangenomen. In het actieplan is de visie voor fietsparkeren opgenomen en is als maatregel aangekondigd dat er in 2022 een meerjarenuitvoeringsagenda fietsparkeren wordt opgesteld. Onderdeel hiervan is een onderzoek naar een bewaakte stalling aan de zuidoost zijde van de Binnenstad.

Overige projecten
De overige projecten betreft met name vervangingsinvesteringen zoals kentekencamera's, pollers en verlichting.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120.000

85.000

28.240

6.760

Koersdocument parkeren 2016-2020

120.000

95.275

1.492

23.233

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349.196

251.112

-

98.084

Diezerpoort kentekencamera's

33.000

-

6.598

26.402

Hanzeland kentekencamera's

33.000

-

6.598

26.402

2020-Emmawijk kentekencamera's

33.000

-

6.638

26.362

2020-Lübeckplein kentekencamera's

33.000

-

6.678

26.322

Laadpalen Parkeergarage Lübeckplein

85.275

-

-

85.275

Fietsparkeren station Zwolle

65.000

14.970

-

50.030

Vervangen diverse pollers

524.000

-

235.793

288.207

Westerlaan verlichting vervanging LED

36.000

-

-

36.000

Vervanging app kentekenparkeren

104.000

-

-

104.000

Totaal

1.535.471

446.357

292.037

797.077

Financiële toelichting kredieten

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53