Beschrijving doel 6.3.3 We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen (tekst uit Begroting 2021)
Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer). In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving. Door te kiezen voor zowel openbare parkeerplaatsen als privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt. Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden. |
---|
Toelichting op realisatie doel
De Corona-epidemie heeft ook in 2021 zijn weerslag gehad op parkeren. In afwijking op de trend van afgelopen jaren is het totaal aantal verkochte (auto)parkeeruren 2021 afgenomen. Dit is vooral het gevolg van het sluiten van winkels en horeca, waardoor het bezoek aan de binnenstad aanzienlijk is afgenomen. In de wijken zien we nog altijd wel dat de druk op de parkeerplaatsen hoog blijft. Net als het aantal bezoekers aan de parkeergarages is ook het aantal bezoekers van de bewaakte fietsenstallingen gedaald. Wel geldt hier dat de populariteit van de fiets op bepaalde momenten en locaties tot overlast kan leiden in de binnenstad. Met de inzet van fietscoaches wordt getracht de overlast te verminderen, echter het fietsparkeren blijft een aandachtspunt. In december 2020 is de nieuwe fietsenstalling onder het station geopend, welke door NS wordt beheerd en de gemeente meedoet in de exploitatie. Ook het gebruik van deze fietsenstalling heeft te maken gehad met lagere bezetting als gevolg van corona. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Gebiedsaanpak en onderzoeken
Reguliere parkeerexploitatie
Monitoring
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Gebiedsaanpak Reguliere parkeerexploitatie Fietsparkeren Spoorzone Monitoring |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 7.134.836 | 11.228.038 | 4.192.954 | 3.998.013 | |
+ mutaties projecten | 29.095 | 0 | 0 | 29.095 | |
+ begrotingswijzigingen | 344.693 | -2.300.000 | 21.000 | 352.193 | |
Begroting t/m december | 7.508.624 | 8.928.038 | 4.213.954 | 4.379.301 | |
- Jaarrekening | 6.949.560 | 8.548.648 | 4.394.543 | 4.380.217 | |
Resultaat doel Parkeren | 559.064 | -379.390 | -180.589 | 916 | |
Saldo | 1 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 559.604 en de baten een nadelig saldo van € 379.390. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0. Het voordelig resultaat op de lasten is als volgt gerealiseerd:
De lagere baten van € 379.390 worden veroorzaakt doordat de inkomsten parkeren in de laatste maanden van 2021, vanwege de Covid-19 maatregelen, nog lager waren dan verwacht. Ten opzichte van Berap 2021-2 is er een nadeel van 2,7 mln. In de raad van 20 december 2021, bij de behandeling van het voorstel "begrotingswijziging gevolgen corona voor de begroting 2021" is besloten € 2,3 mln vanuit de coronastelpost toe te voegen aan de parkeerexploitatie. De werkelijke inkomsten bleken dus nog lager dan in december ingeschat. Het resultaat op parkeren lijkt met de lagere lasten van € 559.604 en lagere baten van € 379.390 uit te komen op circa 180.000 positief. Omdat er echter € 287.000 is gestort in de reserve parkeren voor uitgesteld onderhoud is het resultaat 2021 € 107.000 nadelig. Het voor- en nadelig resultaat wordt verrekend met de reserve parkeren. Als gevolg daarvan is een zelfde bedrag van € 107.000 minder toegevoegd aan de reserve parkeren. |
---|
Toelichting realisatie kredieten
Actieplan Fietsparkeren Binnenstad Overige projecten |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020 | 120.000 | 85.000 | 28.240 | 6.760 |
Koersdocument parkeren 2016-2020 | 120.000 | 95.275 | 1.492 | 23.233 |
Actieplan fietsparkeren binnenstad | 349.196 | 251.112 | - | 98.084 |
Diezerpoort kentekencamera's | 33.000 | - | 6.598 | 26.402 |
Hanzeland kentekencamera's | 33.000 | - | 6.598 | 26.402 |
2020-Emmawijk kentekencamera's | 33.000 | - | 6.638 | 26.362 |
2020-Lübeckplein kentekencamera's | 33.000 | - | 6.678 | 26.322 |
Laadpalen Parkeergarage Lübeckplein | 85.275 | - | - | 85.275 |
Fietsparkeren station Zwolle | 65.000 | 14.970 | - | 50.030 |
Vervangen diverse pollers | 524.000 | - | 235.793 | 288.207 |
Westerlaan verlichting vervanging LED | 36.000 | - | - | 36.000 |
Vervanging app kentekenparkeren | 104.000 | - | - | 104.000 |
Totaal | 1.535.471 | 446.357 | 292.037 | 797.077 |