Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer (tekst uit Begroting 2021)

Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid.

Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle.

Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES).

Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen.  

Toelichting op realisatie doel

Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Ook in 2021 zijn we vanuit deze ambitie bezig geweest, waarbij we ook nog altijd de STO(M)P-methode (Stappen, Trappen, OV Mobility as a Service en dan pas de Privé auto) als leidend principe hanteren.

In september 2021 is het Actieplan Wereldfietsstad unaniem vastgesteld in de raad, waarmee we samen met onze partners de succesvolle Zwolse fietsaanpak voortzetten, doorontwikkelen en verder blijven innoveren.

Afgelopen jaar zijn in Zwolle 78 elektrische laadpalen gerealiseerd. Dit betekent wederom een stijging ten opzichte van de jaren ervoor (2018: 14, 2019: 21 en 2020: 70). Het totaal komt daarmee nu op 183 stuks. Met de nog in voorbereiding zijnde aanvragen aan het begin van 2022 verwachten we begin 2022 de ambitie van 200 laadpalen te bereiken. Onder aanvoering van de provincies Gelderland en Overijssel zijn we daarnaast betrokken geweest bij de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe laadconcessie die medio 2022 van start gaat.

Ook in 2021 was de Corona-crisis in Zwolle voelbaar. Evenals in 2020 is met name in de binnenstad rondom mobiliteit inzet gepleegd om de 1,5 meter-samenleving te kunnen faciliteren, maar ook de beschikbare ruimte zodanig in te richten dat aantrekkelijk wonen, ondernemen en verblijven in de stad mogelijk was. De lessen uit 2020 hebben we daarbij gebruikt en de ervaringen zijn meegenomen, waarbij een aantal eerst tijdelijke maatregelen zoals het vergroten van het voetgangersgebied en het minder faciliteren van de auto, conform het STOMP-principe, in 2021 definitief zijn gemaakt

Het afgelopen jaar heeft de elektrische deelscooter zijn intrede gedaan in het Zwolse straatbeeld. Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat inwoners en bezoekers van de stad (nog) meer (duurzame) keuzevrijheid hebben om te voorzien in hun vervoersbehoefte. In relatie tot deze ontwikkeling zijn in de APV specifieke artikelen zijn opgenomen rondom deelvoertuigen en zijn beleidsregels opgesteld voor deelvoertuigen. Ook is een vergunningsysteem voor aanbieders van deelscooters en -fietsen ontwikkeld dat in 2022 ingaat. Daarnaast is een start gemaakt met het opstellen van een Actieplan Deelmobiliteit dat in 2022 afgerond wordt.  

Tot slot is het afgelopen jaar op een aantal al langer lopende dossiers een besluit genomen of voorbereid. Zo is voor de rotonde Eli Heimanslaan eind 2021 de voorkeursvariant door de gemeenteraad vastgesteld en is het voorstel voor de Vaststelling van het tracé voor de omgelegde Kroesenallee voorbereid voor besluitvorming.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:

  • Mensen keuzevrijheid hebben in vervoersmiddel/route.
  • De belangrijkste bestemmingen kunnen worden bereikt in een betrouwbare reistijd.
  • Bestemmingen gemakkelijk bereikt kunnen worden met de fiets of te voet.
  • De buitenruimte voor een ieder toegankelijk is, passend bij het gebruik van het gebied.
  • De doorstroming van het Openbaar Vervoer naar belangrijke bestemmingen wordt geborgd.
  • Bewoners, scholieren, forensen, bezoekers en bevoorradend verkeer voor hun verplaatsing de juiste (combinatie van) vervoerwijze(n) en moment kiezen, en prioriteit geven aan schoon vervoer.
  • De verkeersinfrastructuur bijdraagt aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de regio, de stad, wijk en de  bedrijventerreinen.
  • Wordt bijgedragen aan de strategische opgaven op het gebied van Centrumgebied (Spoorzone en Binnenstad), klimaatadaptatie, energietransitie, en circulaire economie.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • Het vertalen van ambities naar opgaven op het gebied van een toekomstbestendig lokaal en regionaal mobiliteitsbeleid in concrete investeringsvoorstellen (korte en lange termijn).
  • Het opstellen van uitvoerings- en actieplannen in het verlengde van de nieuwe Mobiliteitsvisie.
  • Actief deelnemen aan projecten die bijdragen aan ruimtelijke kwaliteit en ontwikkelingen van woon-, winkel- en werkgebieden in stad en regio, zoals:
    • (boven-)regionale infrastructuurprojecten, zoals de MIRT-studie  A28, voorbereiding en realisatie van de N340,
    • projecten voor verbeteren regionale fietsvoorzieningen: verbeteren (regionale) fietsnetwerk, bevorderen van innovatie, toepassing nieuwe technologie en communicatie rond de fiets.
    • projecten voor verbeteren overstapvoorzieningen op stedelijke knooppunten, parkeervoorzieningen en haltes.
  • Gesprekspartner zijn voor het Rijk, de provincie Overijssel en vervoerders ten behoeve van  de doorontwikkeling van het openbaar vervoer van, naar en in Zwolle, zoals de uitwerking van het OV Toekomstbeeld 2040, de ontwikkelingen op het gebied van de OV-concessie IJssel-Vecht en diverse OV-maatregelen als gevolg van de werkzaamheden in het Stationsgebied en de daarmee gepaarde routeaanpassingen.
  • Inbreng leveren als wereldfietsstad voor het actief ophalen van en experimenteren met nationale en internationale kennisontwikkeling op het gebied van fietsbeleid in de vorm van pilots in het kader van de kopgroep van fietssteden (F10).
  • Het waarborgen van de toegankelijkheid in de buitenruimte.
  • Faciliteren buurt- en wijkinitiatieven op het gebied van mobiliteit.
  • Verbinding zoeken en koppeling maken met investeringen vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad inclusief aanloopstraten, het versterken van wijkwinkelcentra (koppeling met doel 5.2.1) en het anders prioriteren van onderhoud in de openbare ruimte om bij te dragen aan de strategische doelen: Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC) (koppeling met doel 7.1.2)
  • Leggen van een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaren procedures (wettelijke taken).
  • Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstellen 29 (mobiliteit binnenstad), 30 (integrale uitvoeringsagenda zuidelijke binnenring), 31 (aanpassing rotonde Eli Heimanlaan) en 32 (versnelling plaatsing laadpalen).
    • Mobliteit binnenstad: De afgelopen maanden zijn met name in de binnenstad van Zwolle tijdelijke maatregelen genomen in het kader van de uitbraak van het coronavirus in Zwolle. Doel hiervan was om enerzijds de kans op besmetting te verkleinen en anderzijds de negatieve effecten van corona op het verplaatsen en ontmoeten in de stad (sociaal) en het economisch functioneren van de stad (winkels, horeca, bevoorrading) zoveel mogelijk te beperken. Gelet op de politieke ambities, de positieve reacties vanuit de stad en de kans dat ook in de komende tijd de 1,5 meter maatschappij actueel blijft willen we de kennis die we nu hebben gebruiken om in 2021 hier op voort te bouwen. . Voor het doen van onderzoek, het treffen van maatregelen en monitoring is € 200.000 benodigd in 2021.
    • Integrale uitvoeringsagenda zuidelijke binnenring: Wij hebben de ambitie om de komende jaren de stedelijkheid te versterken, nationaal en internationaal aantrekkelijker te worden en de (economische) toppositie als regio verder te bestendigen. Verdichten van de stad gaat echter niet alleen om het bouwen van woningen en aanjagen van de economie. Ook de openbare ruimte zal aan moeten gaan sluiten bij de stedelijke ambities van Zwolle en bij de wensen en eisen van haar gebruikers. De aanstaande herinrichting van de Stationsstraat en de Zuidwestelijke Entree geven hier op een gepaste manier invulling aan. Het zijn de eerste stappen om de verbinding Binnenstad en Spoorzone op te waarderen, te vergroenen en te verduurzamen en draagt bij aan de strategische opgave Centrumgebied en de realisatie van het Engelenpad. De herinrichting van de kop van de Assendorperstraat kan de eerste stap zijn in het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en de verkeersveiligheid. Ook de openstelling van de Van Karnebeektunnel in twee richtingen past hierbij. Uw raad heeft verzocht te onderzoeken of de openstelling voor langere tijd een optie is, met als doel Assendorp beter te ontsluiten en de verkeersdruk – en het daarmee gepaard gaande verhoogde risico op ongelukken - te minimaliseren. Hiermee geven wij hier invulling aan.
    • Aanpassing rotonde Eli Heimanslaan: Met de afbouw van Breezicht en Breecamp in de komende jaren gaat de druk op de rotonde Eli Heimanslaan de komende jaren naar verwachting toenemen. We hebben een onderzoek laten uitvoeren naar mogelijke oplossingsrichtingen. De uitkomsten van dit onderzoek worden uiterlijk december 2020 aan de raad voorgelegd. Voor 2021 reserveren we een budget van € 100.000 om de uiteindelijke voorkeursvariant verder uit te werken op onder andere (civieltechnische) inpassing, verkeersveiligheid, doorstroming en verdere financiële detaillering. Ook de communicatie met de omgeving wordt vanuit dit budget bekostigd.
    • Versnelling plaatsing laadpalen: Samen met de provincie Overijssel stimuleren we elektrisch rijden door het vraaggestuurd uitbreiden van de openbare oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Zwolle met circa 200 oplaadpalen in de periode van 2018 tot en met 2021. Uitvoeren van een verkenning op welke locaties snelladers / laadpleinen of –straten (clustering van laadpalen) voor elektrische voertuigen gerealiseerd kunnen worden. Verkennen en uitbreiden van aantal laadpalen op gemeentelijke parkeeraccommodaties. Gelet op de geuite behoefte vanuit de raad stellen we voor door middel van een of meerdere kleinschalige pilots te onderzoeken of met het aanbod gericht plaatsen van laadpalen wordt voorzien in een specifieke behoefte.

Toelichting realisatie activiteiten

In de medio 2021 vastgestelde Omgevingsvisie van Zwolle is de koers voor de ontwikkeling van de leefomgeving van Zwolle beschreven. Op het gebied van mobiliteit is hiervoor het STOMP-principe als leidend principe gekozen. Dit principe wordt verder, zowel stedelijk, per gebied en opgave vertaald in een MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE) waarin op basis van een analyse van het gebied of de opgave de benodigde mobiliteitsmaatregelen, zowel op het gebied van bereikbaarheid als parkeren, worden uitgewerkt en vastgesteld. Met de WoningBouwImpuls-aanvragen voor de Zwartewaterallee en de Spoorzone zijn de eerste stappen in zowel het denken (analyse en planontwikkeling) over als het doen (maatregelen) van integrale investeringsvoorstellen gezet.

Als gemeente zijn we actief betrokken bij het MIRT-gebiedsonderzoek verstedelijking en mobiliteit A28 als de opstelling van de Verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle. In 2021 zijn de eerste twee fasen hiervan uitgevoerd, dit vormt de basis voor de verdere uitwerking hiervan in 2022, resulterend in afspraken met Rijk (BZK en I&W) en de Provincie Overijssel in onder meer het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO-MIRT) eind 2022.

Met het opleveren van de vernieuwde N340 tussen Zwolle en Ommen en de Spoorverdubbeling Zwolle – Herfte zijn twee grote projecten waar we als Zwolle actief aan deelgenomen hebben grotendeels afgerond.

Begin 2021 hebben we samen met de provincie Overijssel opgetrokken rondom de bediening van het Openbaar Vervoer in Zwolle en dan in het bijzonder in de wijken Holtenbroek en Aalanden. Daarnaast zijn we met de provincie in gesprek gegaan over een mogelijke samenwerking op het gebied van openbare mobiliteit . Hierbij streven we er gezamenlijk naar dat alle inwoners van Zwolle mobiel zijn en blijven en gaan we samen op zoek naar goede en passende mobiliteitsoplossingen voor de Zwollenaren.  Als eerste stap is hierbij een gemeenschappelijk onderzoek naar de kansen voor vraagafhankelijk vervoer uitgevoerd. Het streven is om de samenwerking op het gebied van openbare mobiliteit vast te leggen in een gemeenschappelijke intentieovereenkomst.

We hebben daarnaast actief meegewerkt aan het opstellen van een brochure voor het  gebiedsgewijs toepassen van het STOMP-principe door het CROW in de vorm van een MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE). Deze kennis gebruiken wij onder andere bij vormgeving van ons (mobiliteits)beleid en de gebiedsontwikkelingen, het inventariseren, bespreken en afhandelen van klachten in wijkverkeersteams en de realisatie op straat. Tevens delen we onze kennis met enige regelmaat met geïnteresseerden (studenten, collega’s of vakgenoten) uit binnen en buitenland in de vorm van excursies, webinars, congressen, gastlessen of uitwisselingen. We stimuleren de inzet van studenten voor stages binnen de gemeente, onder meer gericht op het thema schoolstraten en het project “Fietsen geeft Vrijheid”.

Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-,  en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in  de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.369.323

0

3.331.015

351.336

+ mutaties projecten

4.665.125

3.534.354

0

1.130.771

+ begrotingswijzigingen

-410.833

0

6.173.078

5.972.988

Begroting t/m december

6.623.615

3.534.354

9.504.093

7.455.095

- Jaarrekening

6.600.453

3.538.854

9.554.093

7.386.989

Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

23.162

4.500

-50.000

-68.106

Saldo

-90.444

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 23.162 en € 4.500. Omdat er € 50.000 meer is toegevoegd aan de reserves en er een lagere onttrekking van € 68.106 uit de reserves heeft plaatsgevonden, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 90.444.

De lnadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:  

  • De lasten zijn € 26.248 hoger door niet begrote gemeentelijk begeleiding ten behoeve van het knooppunt N340.
  • In 2021 zijn €1.380 nagekomen kosten voor het project MUP Zwolle Duurzaam afgedekt vanuit het structurele budget.
  • Op de budgetten derden is een onderbesteding gerealiseerd waardoor de lasten € 17.316 lager zijn, de overige lasten zijn € 16.525 hoger dan begroot. Dit geeft per saldo een voordelig resultaat van € 791.
  • Besteding van een budget van € 50.000 bedoeld voor meekoppelkansen om op termijn een Mobiliteitspunt aan de N340 te realiseren heeft in 2021 niet kunnen plaatsvinden. Verwachting is dat dit in 2022 alsnog kan gebeuren. De beschikbare middelen zijn in de reserve nutvw-fysiek gestort waardoor de toevoeging aan de reserves € 50.000 hoger is.
  • De baten zijn € 4.500 hoger door een bijdrage van de Provincie Overijssel voor de uitvoer van een ‘Pilot Aa-landen en Holtenbroek’, die niet was geraamd.
  • De reserve-onttrekkingen zijn € 68.106 lager dan geraamd. Uit de dekkingsreserve Voorsterpoort stond een onttrekking begroot van € 61.720. Omdat hiervoor pas in 2023 wordt gestart met afschrijven heeft deze onttrekking niet plaatsgevonden. De werkelijke onttrekking uit de dekkingsreserve voor de Bushaltes Stadshagen viel € 6.386 lager uit.

Toelichting realisatie kredieten

Voorsterpoort
Voor Voorsterpoort zijn twee investeringskredieten. Voor Voorsterpoort-West betreft het de reconstructie van de Grote Voort en de Russenweg. In 2021 is gestart met de reconstructie van de Russenweg. De werkzaamheden zijn eind 2021 nagenoeg afgerond, passend binnen de financiële kaders (kredietnummer 54340453). De werkzaamheden voor de Grote Voort moeten nog starten.

Voorsterpoort-Oost
Voor Voorsterpoort-Oost heeft de gemeenteraad in het kader van de toekomstige event-locatie op 4 oktober 2021 een krediet beschikbaar gesteld voor de reconstructie/omgeving van de Buitengasthuisstraat. De werkzaamheden van de Buitengasthuisstraat lopen mee met de ontwikkeling en realisatie van de event-locatie.

Spoorzone uitvoering
Dit krediet heeft betrekking op de uitvoering van het in 2018 geactualiseerde Investeringsbesluit. De projecten busbrug, busstation en de ondergrondse fietsenstalling en herinrichting openbare ruimte noordzijde (Stationsplein en Stationsweg) zijn gerealiseerd. In oktober 2021 heeft een grande opening plaatsgevonden voor de stad. Het definitief ontwerp van de herinrichting Ooster- en Westerlaan is klaar en is de uitvoering gestart.  Voor de bouw van de passerelle is de aanbestedingsprocedure gestart en is de realisatie noordelijke stations entree (kap en ontvangstdomein) in voorbereiding, waarbij:

  • De kwaliteit van de vervoersknoop wordt verbeterd.
  • Een multifunctioneel, levendig en kwalitatieve leefomgeving gaat ontstaan.

Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland
In 2021 zijn flinke stappen in het gebied gezet. Samen met coalities werken we aan de plannen in de verschillende deelgebieden. Het vastgestelde Ontwikkelkader is hiervoor de basis. De Nota van Uitgangspunten NS is vastgesteld door de raad. In het Hanzekwartier en Willemskwartier wordt gewerkt aan de concept Nota van Uitgangspunten. Voor de ontwikkeling van de Hanze-Oost/Hanzebadlocatie is de aanbesteding afgerond en gegund. Daarnaast is de WBI aanvraag voor de Spoorzone gehonoreerd. Ondanks de coronamaatregelen zijn er nog creatieve evenementen georganiseerd in de Spoorzone zoals PROTO, ontwerp van de regenbooguiting en een muurschildering op het Lubeckplein.  

Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn)
Vanaf 2011 wordt gewerkt aan het realiseren van doorstroomassen voor het busvervoer. De westelijke doorstroomas verbindt de nieuwe busbrug bij het station met het busstation aan de Pannenkoekendijk. In het kader van de oostelijke doorstroomas is een verbetering van de verkeersveiligheid van de Hortensiastraat/ Deventerstraatweg doorgevoerd door het realiseren van voetgangersoversteekplaatsen. In overleg met de provincie is in 2021 tevens gestart met een onderzoek om de doorstroming rondom de Kop-Assendorperstraat, Groot Weezenland en Luttenbergstraat te verbeteren. De planvoorbereiding, besluitvorming en realisatie is vanaf  2022 voorzien.

Kroesenallee
In 2021 is de inpassingsstudie Kroesenallee opgesteld. Dit heeft geresulteerd in een voorkeurstracé voor de omlegging. Deze wordt begin 2022 vastgesteld door de gemeenteraad.

Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (Koggepark)
Visie- en planvorming Koggepark is gestart om eind 2022 tot een herinrichting van de Koggelaan tot Koggepark over te kunnen gaan.

Fietsroute Zuid – Hessenpoort
De aanleg van het eerste deel van de fietsroute Zwolle-Zuid - Hessenpoort is in 2021 afgerond samen met de spoorverdubbeling Zwolle Spoort.

Bushaltes nieuwe concessie
Dit budget is in het verleden aangevraagd en deels gebruikt om de bushaltes in Zwolle aan te kunnen passen bij het ingaan van de nieuwe concessie. In 2021 en 2022 rijdt een noodconcessie als gevolg van fraude bij de eerdere aanbesteding. In 2022 wordt de nieuwe concessie IJssel-Vecht gegund en weten we wie de (nieuwe) vervoerder is en welke plannen deze vervoerder heeft. Vanaf 2023 gaat de nieuwe concessie in en kunnen we eventuele nieuwe haltes gaan realiseren of tijdelijke haltes definitief gaan maken.

Mobiliteit binnenstad
Besluit voorbereid om het voetgangersgebied in het centrum uit te breiden. In 2022 wordt met maatregelen uitvoering gegeven aan dit besluit.

Eli Heimanslaan
Voorkeursvariant is vastgesteld door de gemeenteraad.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Spoorzone uitvoering

146.561.033

98.291.563

9.319.807

38.629.455

Bushaltes Stadshagen

363.000

263.891

-

afgesloten

VCN-N340

790.500

69.172

156.480

564.848

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

85.892.214

85.412.214

11.676

468.324

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

18.426.441

16.978.705

86.329

1.361.407

Toekomst Kamper Lijn

17.450.373

16.731.215

2.543

afgesloten

Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen

215.000

130.728

-

afgesloten

Kroesenallee inpassingsstudie

100.000

108.894

-

afgesloten

Fietsroute Koggelaan Zwolle-Hattem

1.310.000

74.608

108.497

1.126.895

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

625.000

21.127

533.568

70.305

Voorsterpoort

3.075.000

130.634

772.982

2.171.384

Bushaltes Stadshagen nieuwe concessie

1.100.000

88.485

318.352

693.163

Mobiliteit Binnenstad

200.000

-

109.681

90.319

Versnelling plaatsen laadpalen

250.000

-

10.957

239.043

Eli Heimanslaan

650.000

-

39.733

610.267

Zuidelijke Binnenring

68.356

-

-

68.356

MobiliteitsHubs

150.000

-

10.849

139.151

Zwolle Wereldfietsstad

1.337.500

-

-

1.337.500

I-Centrale

250.000

-

-

250.000

Bisschop Willebrandlaan

500.000

-

-

500.000

Haersterveerweg

500.000

-

-

500.000

Zwartewaterallee

11.872.000

-

21.690

11.850.310

OR Voorsterpoort-Oost

1.955.234

-

1.955.234

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000.000

-

1.000.000

MUP Zwolle Duurzaam

250.000

257.394

1.380

afgesloten

Totaal

294.891.651

218.558.630

11.504.524

63.625.961

Financiële toelichting kredieten

Bushaltes Stadshagen
Het project is afgesloten nadat de subsidie in 2021 is afgehandeld met de provincie Overijssel. De kosten zijn € 99.109 lager, waarmee de subsidie € 67.839 lager is vastgesteld. Het te activeren bedrag wordt hierdoor € 31.270 euro lager. Dit bedrag kan vrijvallen uit de dekkingsreserve kapitaallasten. Deze vrijval van middelen zal in 2022 administratief worden verwerkt.  

Toekomst Kamper Lijn
Het project is afgerond. In 2021 is de vervaltermijn voor het indienen van planschade verlopen. Hiermee kan het restantkrediet vrijvallen ten gunste van de algemene middelen. Op doel 10.1.1 is € 716.877 in 2021 vrijgevallen uit de dekkingsreserve kapitaallasten ten gunste het rekeningresultaat 2021.

Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen
Het project is in 2021 afgesloten. De resterende middelen zijn vrijgevallen in het kader van de projectdoorlichting 2020/2021 conform besluit Berap 2021-1. De vrijval van € 84.271 is verwerkt op doel 10.1.1.

Kroesenallee inpassingsstudie
Het project is in 2021 afgesloten. Het afkoopbedrag voor overdracht van de Kroesenallee is in 2021 ontvangen. De overschrijding van € 8.894 op de inpassingsstudie is gedekt uit deze afkoopsom.

MUP Zwolle Duurzaam
Het project is in 2021 definitief afgesloten. Nadat het nadelig resultaat in 2020 reeds was verwerkt. Zijn er in 2021 nog beperkte nagekomen kosten geweest voor het opleveren en de presentatie van het Actieplan Verkeersveiligheid en de bijbehorende Uitvoeringsagenda. Deze overschrijding is ten laste gebracht van de structurele budgetten baten & lasten.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53