Beschrijving doel 6.3.1 We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer (tekst uit Begroting 2021)
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst gastvrij en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met de deelauto rijden of met het openbaar vervoer reizen. We zetten in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraaggestuurd ,in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en gaan we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Ook in 2021 zijn we vanuit deze ambitie bezig geweest, waarbij we ook nog altijd de STO(M)P-methode (Stappen, Trappen, OV Mobility as a Service en dan pas de Privé auto) als leidend principe hanteren. In september 2021 is het Actieplan Wereldfietsstad unaniem vastgesteld in de raad, waarmee we samen met onze partners de succesvolle Zwolse fietsaanpak voortzetten, doorontwikkelen en verder blijven innoveren. Afgelopen jaar zijn in Zwolle 78 elektrische laadpalen gerealiseerd. Dit betekent wederom een stijging ten opzichte van de jaren ervoor (2018: 14, 2019: 21 en 2020: 70). Het totaal komt daarmee nu op 183 stuks. Met de nog in voorbereiding zijnde aanvragen aan het begin van 2022 verwachten we begin 2022 de ambitie van 200 laadpalen te bereiken. Onder aanvoering van de provincies Gelderland en Overijssel zijn we daarnaast betrokken geweest bij de voorbereiding van de aanbesteding van de nieuwe laadconcessie die medio 2022 van start gaat. Ook in 2021 was de Corona-crisis in Zwolle voelbaar. Evenals in 2020 is met name in de binnenstad rondom mobiliteit inzet gepleegd om de 1,5 meter-samenleving te kunnen faciliteren, maar ook de beschikbare ruimte zodanig in te richten dat aantrekkelijk wonen, ondernemen en verblijven in de stad mogelijk was. De lessen uit 2020 hebben we daarbij gebruikt en de ervaringen zijn meegenomen, waarbij een aantal eerst tijdelijke maatregelen zoals het vergroten van het voetgangersgebied en het minder faciliteren van de auto, conform het STOMP-principe, in 2021 definitief zijn gemaakt Het afgelopen jaar heeft de elektrische deelscooter zijn intrede gedaan in het Zwolse straatbeeld. Deze ontwikkeling heeft er voor gezorgd dat inwoners en bezoekers van de stad (nog) meer (duurzame) keuzevrijheid hebben om te voorzien in hun vervoersbehoefte. In relatie tot deze ontwikkeling zijn in de APV specifieke artikelen zijn opgenomen rondom deelvoertuigen en zijn beleidsregels opgesteld voor deelvoertuigen. Ook is een vergunningsysteem voor aanbieders van deelscooters en -fietsen ontwikkeld dat in 2022 ingaat. Daarnaast is een start gemaakt met het opstellen van een Actieplan Deelmobiliteit dat in 2022 afgerond wordt. Tot slot is het afgelopen jaar op een aantal al langer lopende dossiers een besluit genomen of voorbereid. Zo is voor de rotonde Eli Heimanslaan eind 2021 de voorkeursvariant door de gemeenteraad vastgesteld en is het voorstel voor de Vaststelling van het tracé voor de omgelegde Kroesenallee voorbereid voor besluitvorming. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
In de medio 2021 vastgestelde Omgevingsvisie van Zwolle is de koers voor de ontwikkeling van de leefomgeving van Zwolle beschreven. Op het gebied van mobiliteit is hiervoor het STOMP-principe als leidend principe gekozen. Dit principe wordt verder, zowel stedelijk, per gebied en opgave vertaald in een MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE) waarin op basis van een analyse van het gebied of de opgave de benodigde mobiliteitsmaatregelen, zowel op het gebied van bereikbaarheid als parkeren, worden uitgewerkt en vastgesteld. Met de WoningBouwImpuls-aanvragen voor de Zwartewaterallee en de Spoorzone zijn de eerste stappen in zowel het denken (analyse en planontwikkeling) over als het doen (maatregelen) van integrale investeringsvoorstellen gezet. Als gemeente zijn we actief betrokken bij het MIRT-gebiedsonderzoek verstedelijking en mobiliteit A28 als de opstelling van de Verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle. In 2021 zijn de eerste twee fasen hiervan uitgevoerd, dit vormt de basis voor de verdere uitwerking hiervan in 2022, resulterend in afspraken met Rijk (BZK en I&W) en de Provincie Overijssel in onder meer het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO-MIRT) eind 2022. Met het opleveren van de vernieuwde N340 tussen Zwolle en Ommen en de Spoorverdubbeling Zwolle – Herfte zijn twee grote projecten waar we als Zwolle actief aan deelgenomen hebben grotendeels afgerond. Begin 2021 hebben we samen met de provincie Overijssel opgetrokken rondom de bediening van het Openbaar Vervoer in Zwolle en dan in het bijzonder in de wijken Holtenbroek en Aalanden. Daarnaast zijn we met de provincie in gesprek gegaan over een mogelijke samenwerking op het gebied van openbare mobiliteit . Hierbij streven we er gezamenlijk naar dat alle inwoners van Zwolle mobiel zijn en blijven en gaan we samen op zoek naar goede en passende mobiliteitsoplossingen voor de Zwollenaren. Als eerste stap is hierbij een gemeenschappelijk onderzoek naar de kansen voor vraagafhankelijk vervoer uitgevoerd. Het streven is om de samenwerking op het gebied van openbare mobiliteit vast te leggen in een gemeenschappelijke intentieovereenkomst. We hebben daarnaast actief meegewerkt aan het opstellen van een brochure voor het gebiedsgewijs toepassen van het STOMP-principe door het CROW in de vorm van een MobiliteitsProgramma van Eisen (MPvE). Deze kennis gebruiken wij onder andere bij vormgeving van ons (mobiliteits)beleid en de gebiedsontwikkelingen, het inventariseren, bespreken en afhandelen van klachten in wijkverkeersteams en de realisatie op straat. Tevens delen we onze kennis met enige regelmaat met geïnteresseerden (studenten, collega’s of vakgenoten) uit binnen en buitenland in de vorm van excursies, webinars, congressen, gastlessen of uitwisselingen. We stimuleren de inzet van studenten voor stages binnen de gemeente, onder meer gericht op het thema schoolstraten en het project “Fietsen geeft Vrijheid”. Tot slot zijn we als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-, en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 2.369.323 | 0 | 3.331.015 | 351.336 | |
+ mutaties projecten | 4.665.125 | 3.534.354 | 0 | 1.130.771 | |
+ begrotingswijzigingen | -410.833 | 0 | 6.173.078 | 5.972.988 | |
Begroting t/m december | 6.623.615 | 3.534.354 | 9.504.093 | 7.455.095 | |
- Jaarrekening | 6.600.453 | 3.538.854 | 9.554.093 | 7.386.989 | |
Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | 23.162 | 4.500 | -50.000 | -68.106 | |
Saldo | -90.444 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 23.162 en € 4.500. Omdat er € 50.000 meer is toegevoegd aan de reserves en er een lagere onttrekking van € 68.106 uit de reserves heeft plaatsgevonden, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 90.444. De lnadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Voorsterpoort Voorsterpoort-Oost Spoorzone uitvoering
Gebiedsontwikkeling Spoorzone/Hanzeland Doorstroming openbaar vervoer (lange termijn) Kroesenallee Snelfietsroute Zwolle - Hattem inclusief Koggelaan (Koggepark) Fietsroute Zuid – Hessenpoort Bushaltes nieuwe concessie Mobiliteit binnenstad Eli Heimanslaan |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Spoorzone uitvoering | 146.561.033 | 98.291.563 | 9.319.807 | 38.629.455 |
Bushaltes Stadshagen | 363.000 | 263.891 | - | afgesloten |
VCN-N340 | 790.500 | 69.172 | 156.480 | 564.848 |
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 85.892.214 | 85.412.214 | 11.676 | 468.324 |
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 18.426.441 | 16.978.705 | 86.329 | 1.361.407 |
Toekomst Kamper Lijn | 17.450.373 | 16.731.215 | 2.543 | afgesloten |
Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen | 215.000 | 130.728 | - | afgesloten |
Kroesenallee inpassingsstudie | 100.000 | 108.894 | - | afgesloten |
Fietsroute Koggelaan Zwolle-Hattem | 1.310.000 | 74.608 | 108.497 | 1.126.895 |
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 625.000 | 21.127 | 533.568 | 70.305 |
Voorsterpoort | 3.075.000 | 130.634 | 772.982 | 2.171.384 |
Bushaltes Stadshagen nieuwe concessie | 1.100.000 | 88.485 | 318.352 | 693.163 |
Mobiliteit Binnenstad | 200.000 | - | 109.681 | 90.319 |
Versnelling plaatsen laadpalen | 250.000 | - | 10.957 | 239.043 |
Eli Heimanslaan | 650.000 | - | 39.733 | 610.267 |
Zuidelijke Binnenring | 68.356 | - | - | 68.356 |
MobiliteitsHubs | 150.000 | - | 10.849 | 139.151 |
Zwolle Wereldfietsstad | 1.337.500 | - | - | 1.337.500 |
I-Centrale | 250.000 | - | - | 250.000 |
Bisschop Willebrandlaan | 500.000 | - | - | 500.000 |
Haersterveerweg | 500.000 | - | - | 500.000 |
Zwartewaterallee | 11.872.000 | - | 21.690 | 11.850.310 |
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955.234 | - | 1.955.234 | |
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000.000 | - | 1.000.000 | |
MUP Zwolle Duurzaam | 250.000 | 257.394 | 1.380 | afgesloten |
Totaal | 294.891.651 | 218.558.630 | 11.504.524 | 63.625.961 |
Financiële toelichting kredieten
Bushaltes Stadshagen Toekomst Kamper Lijn Tijdelijk P+R-terrein station Stadshagen Kroesenallee inpassingsstudie MUP Zwolle Duurzaam |
---|