Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 6.1.3 We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium (tekst uit Begroting 2021)

Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode gaan we actief aan de slag met het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen, waaronder het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) en het spoor omgevingsplan. Dat gebeurt op een integrale wijze voor de gehele fysieke leefomgeving en bovendien organisatie breed. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen, maar ook om het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken en om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken.

Toelichting op realisatie doel

Het werken aan de verschillende sporen onder het programma van de Omgevingswet blijft doorgaan.  De wet zou in werking treden op 1 juli 2021, maar is opnieuw uitgesteld tot 1 januari 2023. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog instemmen met deze datum. Dat de wet is uitgesteld doet niets af aan het werk dat voor de vaststelling van het omgevingsplan moet gebeuren. Het omgevingsplan kan pas na de inwerkingtreding van de wet worden vastgesteld en wij kunnen daar ondertussen aan blijven werken. Het betekent wel dat wij langer met bestemmingsplannen blijven doorwerken en dat ook andere sporen onder het programma langer in de lucht blijven, zoals bijvoorbeeld het spoor HR dat zich onder meer bezig houdt met de voorbereiding van de organisatie door het organiseren van cursussen.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:

  • Concreet invulling gegeven wordt aan de Omgevingswet met bijbehorende transities.
  • Samenhang tot stand gebracht wordt tussen beleid, regels, vergunningen en beheer.
  • Samengewerkt wordt met inwoners, bedrijven en instellingen in gemeente en regio, op basis van gedeelde informatie.
  • Zorggedragen wordt voor evenwicht tussen rechtszekerheid en flexibiliteit.
  • Begeleiding van initiatieven en afhandeling van aanvragen op een vlotte wijze en binnen de wettelijke termijnen plaatsvindt.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Ed Anker

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Ondanks het feit dat de verplichting voor het actualiseren van bestemmingsplannen per 1 juli 2018 is komen te vervallen, worden, vooruitlopend op het omgevingsplan, nog enkele bestemmingsplannen geactualiseerd, die nu slechts als PDF inzichtelijk zijn en gebaseerd zijn op oude standaarden. Er wordt al gewerkt aan die actualisatie. Sinds 2003 zijn geld en inspanningen gericht op het actueel houden van de bestemmingsplannen in Zwolle.  Het opstellen van een omgevingplan, zonder deze geactualiseerde bestemmingsplannen, leidt tot hogere kosten en vertraging omdat die digitalisering alsnog moet gebeuren (zie projecten). Het werk zal doorlopen in 2021, nu de Omgevingswet met een jaar is uitgesteld.

Begeleiding en behandeling van WABO-aanvragen
Verlenen vergunningen bouwaanvragen (en reclame) en juridische advisering, bezwaar en beroep vergunning verlenen WABO-aanvragen. Voor 2021 is uitgegaan van de volumes van begroting 2020.  Er zal extra capaciteit nodig zijn voor beoordeling plannen.

Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Op basis van een beoordeling van het uitvoeringsprogramma 2020 en het jaarverslag 2018 heeft het interbestuurlijk toezicht Wabo van de provincie Overijsel voor 2020 een groen toezichtregime vastgesteld. In 2019 is gestart met het opstellen van VTH-beleid voor de Wabo thuistaken (zoals bouwen en ruimtelijke ordening). Ook is, in aansluiting hierop het VTH-programma voor het jaar 2020 anders opgebouwd dan voorgaande jaren. Dit in aanloop naar een gecombineerd VTH-verslag 2020 en programma 2021.

Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
De BAG is onderdeel van de landelijke basisregistraties. Gemeenten zijn bronhouders van de BAG en verantwoordelijk voor het correct opnemen van de gegevens en de kwaliteit ervan. De Basisregistratie Adressen en Gebouwen is via de Landelijke Voorziening beschikbaar voor diverse afnemers. Organisaties met een publieke taak zijn verplicht de authentieke gegevens uit de registraties te gebruiken. Zij moeten kunnen vertrouwen op de juistheid van de gegevens in de BAG.

Toelichting realisatie activiteiten

Actualiseren bestemmingsplannen en procedure kosten
Nu de inwerkingtreding van de wet opnieuw is uitgesteld, blijft er gewerkt worden aan het actualiseren van bestemmingsplannen, ondank het feit dat deze verplichting niet meer aanwezig is sinds 1 juli 2018. Dit is nodig om de overgang naar het omgevingsplan zo soepel mogelijk te laten verlopen. Sinds 2003 zijn geld en inspanningen gericht op het actueel houden van de bestemmingsplannen in Zwolle.  Het opstellen van een omgevingplan, zonder deze geactualiseerde bestemmingsplannen, leidt tot hogere kosten en vertraging omdat die digitalisering alsnog moet gebeuren (zie projecten). Het werk zal blijven doorlopen in 2022.

Opstellen VTH-beleid voor de thuistaken, VTH-programma en VTH-jaarverslag
Op basis van een beoordeling van het uitvoeringsprogramma 2021 en het jaarverslag 2019 heeft het interbestuurlijk toezicht Wabo van de provincie Overijsel voor 2021 een groen toezichtregime vastgesteld. In 2021 is een VTH-beleid voor de Wabo thuistaken (zoals bouwen en ruimtelijke ordening) vastgesteld.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.720.036

4.398.302

480.000

0

+ mutaties projecten

739.663

0

0

739.663

+ begrotingswijzigingen

356.330

0

0

276.330

Begroting t/m december

4.816.029

4.398.302

480.000

1.015.993

- Jaarrekening

4.339.446

3.949.615

593.800

797.432

Resultaat doel Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving

476.583

-448.687

-113.800

-218.561

Saldo

-304.465

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 476.583 lager maar de baten zijn eveneens € 448.687 lager. Er is € 113.800 meer gestort en € 218.561 minder onttrokken is aan de reserves, ontstaat er per saldo een nadelig resultaat van € 304.465.
Tegenover dit nadelig resultaat staat op doel 10.1.1 een voordelig resultaat van € 67.000.

Het voordeel op de lasten van € 476.583 wordt gerealiseerd door:

  • De lasten zijn lager omdat werkzaamheden voor een bedrag van € 317.684 zijn doorgeschoven naar 2022 Hierdoor is een budget van € 46.800 toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek c.q. een budget van € 270.884 niet onttrokken aan de reserve nutvw-fysiek. Door de hogere toevoegingen aan de reserve en de lagere onttrekkingen aan de reserve wordt op deze onderdelen dus geen resultaat gerealiseerd.
    • Bij de PAS schuiven werkzaamheden (€ 89.384) door naar 2022. De uitvoering van de werkzaamheden van het uitvoeringsprogramma van de Ontwikkelstrategie is deels verschoven van 2021 naar 2022. Dit bedrag wordt daarom niet onttrokken aan de reserve.
    • Voor de BAG konden de werkzaamheden in 2021 uitgevoerd worden door de bestaande medewerkers. Voor 2022 worden nog diverse werkzaamheden verwacht om de BAG en WOZ op niveau te krijgen na het omzetten van m³ naar m². De samenhangende objectregistratie (SOR) is in 2021 gestart maar zal pas in 2022 of later afgerond worden. Gevolg is dat de BAG-gelden (€ 67.500) en de SOR gelden (€ 24.000) worden doorgeschoven naar 2021, waardoor het beschikbare bedrag in de reserve niet wordt onttrokken en er een extra storting wordt gedaan (€ 26.800).
    • De gelden voor WKB (€ 50.000) en Woningsplitsing (€ 40.000) worden doorgeschoven naar 2022. Voor de WKB komt dit omdat door het verschuiven van de invoeringsdatum veel werkzaamheden in 2022 uitgevoerd zullen worden. Voor de woningsplitsing is al wel gestart met de werkzaamheden maar het zwaartepunt zal liggen in 2022 en verder. Beide bedragen zijn daarom niet onttrokken aan de reserve. Daarnaast is er een extra storting gedaan (€ 20.000) voor de woningsplitsing. Gebleken is dat het aantal woningsplitsingen veel hoger is dan waar eerder van uit is gegaan. Hierdoor is er meer capaciteit nodig in 2022 en verder om al deze woningen te controleren.
  • Daarnaast zijn er lagere lasten gerealiseerd van € 158.899. De kosten voor ict zijn € 85.000 lager omdat deze door latere invoering omgevingswet pas in 2022 voor het eerst komen. In totaal is er € 35.827 minder capaciteit ingezet dan eerder begroot, voornamelijk door minder aanvragen. De kosten voor welstand zijn € 12.419 lager door lagere leges en de kosten voor externe advies in geval van planschade € 25.653 lager doordat er geen aanvragen zijn geweest.  Dit geeft uiteindelijk een voordelig resultaat van € 158.899.

De lagere baten van € 448.687 worden volledig veroorzaakt door minder bouwleges. In 2021 zijn wel veel aanvragen ontvangen, maar het ging voornamelijk om kleinere aanvragen. In 2021 is voor een bedrag van € 52.323 korting op de leges gegeven voor "groene leges". Hiervoor is een bedrag van € 52.323 onttrokken aan de reserve incidentele bestedingen die niet was geraamd. Dit geeft dus een hogere onttrekking uit de reserves van € 52.323. Per saldo wordt op de leges dus een nadelig resultaat gerealiseerd van € 396.364.

In de decembercirculaire van 2021 is er voor de invoering van de WKB € 67.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag wordt via een storting in de reserve nutvw-fysiek meegenomen naar 2022. Deze storting in de reserve geeft op dit doel dus een nadeel van € 67.000 en bij doel 10.1.1 algemene dekkingsmiddelen een voordelig resultaat.  

Toelichting realisatie kredieten

Wij werken door aan de verdere implementatie van de Omgevingswet op basis van het programma Omgevingswet. De stelselherziening wordt op de voet gevolgd en wij prepareren ons op het gebied van nieuwe producten (in ieder geval omgevingsvisie, omgevingsplan), nieuwe processen, nieuwe werkwijzen, nieuwe pf aangepaste ICT systemen, opleidingen en niet in de laatste plaats een doorontwikkeling van houding en gedrag (DNA). In het omgevingsplan zullen de ambities en doelen uit de vorig jaar vastgestelde omgevingsvisie verder worden uitgewerkt. Er wordt gewerkt aan het opstellen van het omgevingsplan. Het tempo wordt beinvloed door met name de technologische voortgang op landelijk niveau en de verwerking daarvan in de software. Om tijdig klaar te zijn is ook het bestuur betrokken. De gemeenteraad heeft in februari een aantal besluiten genomen die relevant zijn voor de positie van de raad en voor de inwerkingtreding van de wet genomen moesten zijn.
Of de verordening fysieke leefomgeving nog wordt opgesteld, hangt af van een nadere beschouwing van alle onderdelen van het omgevingsplan en de prioriteiten die daaraan gegeven worden.

Bestemmingsplannen
Er is of wordt gewerkt aan de volgende bestemmingsplannen:

  • Bestemmingsplan Zwolle ZuidOost (in 2021 afgerond)
  • Bestemmingplan Marslanden (vaststelling door de raad is aanstaande).
  • Bestemmingplan Evenementen Stedelijk gebied (Binnenstad e.o.).
  • Bestemmingsplan herziening Wijthmenerplas. (vaststelling door de raad is aanstaande).
  • Bestemmingsplan Woonboten en walgebruik, herziening (afgerond in 2021)
  • Bestemmingplan  Recreatieboten (Harm Smeengekade).
  • Bestemmingsplan Zwarte Waterzone.
  • Aanpassing Bestemmingplan Zwolle Zuidwest in het kader van Schellerweg 110.
  • Hollewandsweg 30/30A (inmiddels in maart 2022 vastgesteld door de raad).
  • Uitbreiding woonboulervard Voorsterpoort (inmiddels in januari vastgesteld door de raad)
  • Doortrekken Kroesenallee Wijthmen
  • Parapluplan Cultuurhistorie
  • Meenteweg 30-32

De werkzaamheden voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen zijn onderdeel van de ontwikkelprojecten. Kosten worden doorberekend op grond van een anterieure overeenkomst.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Actualisering bestemmingsplannen

5.412.000

5.138.776

63.508

209.716

Bouwwet Omgevingswet

4.258.845

2.273.931

1.034.225

950.689

Regulering walgebruik woonboten

213.000

208.713

4.286

afgesloten

Totaal

9.883.845

7.621.420

1.102.019

1.160.405

Financiële toelichting kredieten

Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is opnieuw doorgeschoven naar 1-1-2023. Het nog beschikbare budget zal daarom in 2022 ingezet worden voor de bijbehorende werkzaamheden.

Regulering walgebruik woonboten
Het project is per 2021 volldig besteed en afgesloten. De laatste afrondende werkzaamheden die in 2022 nog moeten plaatsvinden worden gedekt vanuit het structurele budget binnen de begroting.  

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53