Beschrijving doel 7.2.4 We bevorderen de verkeersveiligheid (tekst uit Begroting 2021)
Voor onze inwoners, bezoekers en overige gebruikers, is een goede, verkeersveilige en toegankelijke infrastructuur noodzakelijk. Daarom blijven we in Zwolle investeren in een verkeersveilige infrastructuur”. Landelijk stagneert het terugdringen van het aantal verkeersdoden en gewonden, met name onder fietsers, mede door de toegenomen mobiliteit. Maar ook de voetgangers vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Doordat dit veelal eenzijdige ongevallen betreffen (waarbij geen tegenpartij is betrokken) worden deze ongevallen nauwelijks geregistreerd. In Zwolle is in tegenstelling tot de landelijke trend een daling te zien in deze ongeval gegevens. Zwolle sluit zich aan bij de landelijke doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Deze nulambitite stelt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Overheden willen samen met maatschappelijke partners een maximale inspanning leveren om risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die risico’s te verkleinen. Dat is een ambitieuze doelstelling, juist door de groei van het verkeer in het algemeen en het aantal fietsers in het verkeer in het bijzonder, de opkomst van de (snellere) elektrische fiets en de deelname van meer kwetsbare ouderen in het verkeer de komende jaren. We geven prioriteit aan het aanpassen van wegen met de grootste risico’s, zoals specifieke locaties en routes waar veel klachten over komen of waar kinderen vaak gebruik van maken. Deze knelpunten gaan we het eerst aanpakken. Voor kwetsbare groepen zoeken we naar veilige kruispunten en oversteeklocaties. Zo beperken we de snelheid van gemotoriseerd verkeer in de buurt van deze plekken. Daarnaast zoeken we naar simpele maatregelen om het aantal eenzijdige ongevallen te verminderen. We steunen initiatieven die deelnemers in het verkeer opleiden en bewustwording over risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik en hard rijden, vergroten. Dit is vooral belangrijk in de buurt van plekken met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij basisscholen en bij buurtvoorzieningen. Tegelijk gaat opleiden over belangrijke vaardigheden, zoals ouderen die goed leren fietsen op een e-bike, valtraining voor deze zelfde doelgroep en extra lessen in verkeersinzicht voor jonge bestuurders. We sturen daarnaast ook direct op gedrag, onder meer met het steunen van lokale initiatieven voor verkeersveiligheid . Daarnaast behandelen we vragen/klachten van bezoekers en inwoners over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit betreft met name meldingen over verkeersonveiligheid bij scholen en in woonwijken, geluidsoverlast van auto- en spoorverkeer en overlast door logistieke bewegingen in de binnenstad en woonwijken. |
---|
Toelichting op realisatie doel
We monitoren structureel de objectieve en subjectieve verkeers(on)veiligheid in Zwolle. Dit doen we met informatie van diverse databronnen, waaronder bijvoorbeeld ongevallencijfers, snelheidsdata, het buurt-voor-buurt onderzoek en klachten en meldingen uit de wijken. Al deze informatie hebben we onder andere gebruikt bij het opstellen van het Actieplan Verkeersveiligheid waar we in 2021 mee zijn gestart. Daarnaast zijn diverse infrastructurele aanpassingen in het kader van verkeersveiligheid geïnitieerd, voorbereid of afgerond. De input voor deze projecten komt eveneens uit de monitoring van de verkeers(on)veiligheidscijfers en klachten en meldingen uit de wijken. Binnengekomen klachten en meldingen worden, waar nodig, besproken in de wijkverkeersteams en door de wijkbeheerders en wijkverkeerskundigen beantwoord. Op het gebied van gedragsbeïnvloeding wordt jaarlijks in samenwerking met de provincie en diverse partners een groot aantal educatieprojecten uitgevoerd. Dit gebeurt voor allerlei verschillende leeftijdscategorieën en doelgroepen. Te denken valt aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen, Streetwise van de ANWB, De Zwolse verkeersquiz voor basisscholen. Maar ook cursussen in verkeersregels en behandeling van diverse thema's in het verkeer zoals fietsverlichting, app- en telefoongebruik in het verkeer en de invloed van alcohol. Als gevolg van de Corona-crisis, de sluiting van de scholen en de 1,5 meter-maatschappij is het aantal projecten in 2021 nog steeds lager geweest dan in voorgaande jaren. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We bevorderen verkeersveiligheid, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Jaarlijks ontvangt de gemeente Zwolle veel verkeersgerelateerde vragen. Veel van deze vragen en klachten zijn behandeld in de wijkverkeersteams. Daarnaast zijn de subjectieve en objectieve verkeersveiligheidscijfers gemonitord in relatie tot de diverse kredieten en projecten. De aanvragen voor de subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V) zijn voorbereid. Voor het subsidiejaar 2022 zijn de volgende vijf projecten bij de provincie Overijssel ingediend voor subsidie: Van deze 5 projecten zijn de eerste 4 door de provincie Overijssel gehonoreerd voor subsidie. |
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 779.185 | 357.750 | 50.000 | 31.431 | |
+ mutaties projecten | 246.041 | 118.034 | 0 | 128.007 | |
+ begrotingswijzigingen | 75.867 | 89.095 | 125.000 | -9.178 | |
Begroting t/m december | 1.101.093 | 564.879 | 175.000 | 150.260 | |
- Jaarrekening | 850.964 | 338.718 | 281.938 | 150.259 | |
Resultaat doel Verkeersveiligheid | 250.129 | -226.161 | -106.938 | -1 | |
Saldo | -82.971 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een voordelig saldo zien van € 250.129. Omdat de baten een nadelig saldo hebben van € 226.161 en er € 106.938 meer wordt toegevoegd aan de reserves, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 82.971. Dit nadelige resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In 2021 is, net als in 2020, een groot aantal projecten in het kader van de zogenaamde provinciale DUVV-subsidiegelden van 2019, 2020 en 2021 afgerond:
Tevens is in 2021 gestart met de voorbereiding van de projecten in het kader van de DUVV-aanvraag 2019, 2020 en 2021, te weten:
Tot slot zijn in het kader van gedragsbeïnvloeding diverse projecten op scholen en voor specifieke doelgroepen uitgevoerd. Door sluiting van scholen, de lock-downs en 1,5-meter maatregelen als gevolg van COVID-19 is het aantal projecten aanzienlijk minder dan te doen gebruikelijk voor de Corona-pandemie. |
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid | 1.250.000 | 1.116.839 | - | 133.161 |
Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid | 460.000 | 35.840 | 57.084 | 367.076 |
Fietstunnels Zwartewaterallee | 50.000 | 2.080 | 49.217 | -1.297 |
Rotonde Roelenweg | 250.000 | 10.335 | 155.310 | 84.355 |
Snelfietsroute Zwolle-Dalfsen | 200.000 | 48.456 | - | afgesloten |
Eemlaan-Rijnlaan | 100.000 | - | 24.395 | 75.605 |
Wipstrikkerallee verkeersveiligheid | 400.000 | 3.523 | 69.995 | 326.482 |
SFR Zwolle-Nijverdal | 500.000 | - | 500.000 | - |
Totaal | 3.210.000 | 1.217.073 | 856.001 | 985.382 |
Financiële toelichting kredieten
Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid Fietstunnels Zwartewaterallee Rotonde Roelenweg Snelfietsroute Zwolle-Dalfsen SFR Zwolle-Nijverdal |
---|