Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 7.2.4 We bevorderen de verkeersveiligheid (tekst uit Begroting 2021)

Voor onze inwoners, bezoekers en overige gebruikers, is een goede, verkeersveilige en toegankelijke infrastructuur noodzakelijk. Daarom blijven we in Zwolle investeren in een verkeersveilige infrastructuur”. Landelijk stagneert het terugdringen van het aantal verkeersdoden en gewonden, met name onder fietsers, mede door de toegenomen mobiliteit. Maar ook de voetgangers vormen een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Doordat dit veelal eenzijdige ongevallen betreffen (waarbij geen tegenpartij is betrokken) worden deze ongevallen nauwelijks geregistreerd. In Zwolle is in tegenstelling tot de landelijke trend een daling te zien in deze ongeval gegevens.

Zwolle sluit zich aan bij de landelijke doelstelling om te streven naar nul verkeersslachtoffers. Deze nulambitite stelt dat elk verkeersslachtoffer er één te veel is. Overheden willen samen met maatschappelijke partners een maximale inspanning leveren om risico’s in kaart te brengen en maatregelen te nemen om die risico’s te verkleinen. Dat is een ambitieuze doelstelling, juist door de groei van het verkeer in het algemeen en het aantal fietsers in het verkeer in het bijzonder, de opkomst van de (snellere) elektrische fiets en de deelname van meer kwetsbare ouderen in het verkeer de komende jaren.

We geven prioriteit aan het aanpassen van wegen met de grootste risico’s, zoals specifieke locaties en routes waar veel klachten over komen of waar kinderen vaak gebruik van maken. Deze knelpunten gaan we het eerst aanpakken. Voor kwetsbare groepen zoeken we naar veilige kruispunten en oversteeklocaties. Zo beperken we de snelheid van gemotoriseerd verkeer in de buurt van deze plekken. Daarnaast zoeken we naar simpele maatregelen om het aantal eenzijdige ongevallen te verminderen.

We steunen initiatieven die deelnemers in het verkeer opleiden en bewustwording over risicovol gedrag, zoals alcoholgebruik en hard rijden, vergroten. Dit is vooral belangrijk in de buurt van plekken met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij  basisscholen en bij buurtvoorzieningen. Tegelijk gaat opleiden over belangrijke vaardigheden, zoals ouderen die goed leren fietsen op een e-bike, valtraining voor deze zelfde doelgroep en extra lessen in verkeersinzicht voor jonge bestuurders. We sturen daarnaast ook direct op gedrag, onder meer met het steunen van lokale initiatieven voor verkeersveiligheid .

Daarnaast behandelen we vragen/klachten van bezoekers en inwoners over verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit betreft met name meldingen over verkeersonveiligheid bij scholen en in woonwijken, geluidsoverlast van auto- en spoorverkeer en overlast door logistieke bewegingen in de binnenstad en woonwijken.

Toelichting op realisatie doel

We monitoren structureel de objectieve en subjectieve verkeers(on)veiligheid in Zwolle. Dit doen we met informatie van diverse databronnen, waaronder bijvoorbeeld ongevallencijfers, snelheidsdata, het buurt-voor-buurt onderzoek en klachten en meldingen uit de wijken. Al deze informatie hebben we onder andere gebruikt bij het opstellen van het Actieplan Verkeersveiligheid waar we in 2021 mee zijn gestart.

Daarnaast zijn diverse infrastructurele aanpassingen in het kader van verkeersveiligheid geïnitieerd, voorbereid of afgerond. De input voor deze projecten komt eveneens uit de monitoring van de verkeers(on)veiligheidscijfers en klachten en meldingen uit de wijken.

Binnengekomen klachten en meldingen worden, waar nodig, besproken in de wijkverkeersteams en door de wijkbeheerders en wijkverkeerskundigen beantwoord.

Op het gebied van gedragsbeïnvloeding wordt jaarlijks in samenwerking met de provincie en diverse partners een groot aantal educatieprojecten uitgevoerd. Dit gebeurt voor allerlei verschillende leeftijdscategorieën en doelgroepen. Te denken valt aan het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen, Streetwise van de ANWB, De  Zwolse verkeersquiz voor basisscholen. Maar ook cursussen in verkeersregels en behandeling van diverse thema's in het verkeer zoals fietsverlichting, app- en telefoongebruik in het verkeer en de invloed van alcohol.

Als gevolg van de Corona-crisis, de sluiting van de scholen en de 1,5 meter-maatschappij is het aantal projecten in 2021 nog steeds lager geweest dan in voorgaande jaren.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We bevorderen verkeersveiligheid, zodanig dat:

  • De fietsveiligheid verder wordt verbeterd door de positie van de fiets(er) te versterken.
  • De veiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers (scholieren, ouderen) wordt vergroot.
  • De ernst van de afloop van ongevallen zo licht mogelijk is
  • Dit bijdraagt aan het verminderen van het aantal letselongevallen.
  • Het ervaren van verkeersonveiligheid of overlast van verkeer afneemt.
  • Inwoners en organisaties zich gehoord weten bij vragen en knelpunten inzake verkeer en vervoer.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

William Dogger

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

  • Inventariseren, bespreken en afhandelen klachten in wijkverkeersteams.
  • Monitoring subjectieve en objectieve verkeersveiligheid aan de hand van cijfers (ViaStat, provincie Overijssel, Politie) en beleving weggebruikers (Buurt voor Buurtonderzoek).
  • Voorbereiden aanpak verkeersongevallenconcentraties 2021 (locaties met zes ongevallen met letsel / dodelijke afloop in drie jaar of tien ongevallen in vijf jaar)
  • Voorbereiding aanvragen in het kader van de Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUVV) voor 2022 en realiseren en verantwoorden van reeds lopende DUVV-subsidieprojecten van 2019, 2020 en 2021.
  • Uitvoeren programma Verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding in samenwerking met Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROV) Oost Nederland door verstrekken van subsidie aan projecten zoals op  basisscholen, Voortgezet Onderwijs en doelgroepen zoals ouderen.
  • Coördineren van verkeerseducatie binnen de gemeente Zwolle.
  • Vernieuwen aanpak verkeerseducatie in samenwerking met het ROV-Oost Nederland en de provincie Overijssel.
  • Voorbereiden van uitvoering van projecten gericht op het bevorderen van de verkeersveiligheid en doorstroming op de Regionale Fietsroutes rondom Zwolle in het kader van de DUVV-aanvraag 2021 (binnen nu beschikbare middelen en onder voorbehoud van toezegging cofinanciering van de provincie Overijssel).

Toelichting realisatie activiteiten

Jaarlijks ontvangt de gemeente Zwolle veel verkeersgerelateerde vragen. Veel van deze vragen en klachten zijn behandeld in de wijkverkeersteams. Daarnaast zijn de subjectieve en objectieve verkeersveiligheidscijfers gemonitord in relatie tot de diverse kredieten en projecten. De aanvragen voor de subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V) zijn voorbereid. Voor het subsidiejaar 2022 zijn de volgende vijf projecten bij de provincie Overijssel ingediend voor subsidie:
1.   Verbeteren snelfietsroute Zwolle – Hasselt (1e deel herinrichting Klooienberglaan)
2.   Herinrichting parallelweg Bisschop Willebrandlaan
3.   Optimalisering doorstroming verkeer door ombouw VRI’s tot I-VRI’s
4.   Zero Emissie Stadslogistiek
5.   Herinrichting zuidelijk deel Haersterveerweg

Van deze 5 projecten zijn de eerste 4 door de provincie Overijssel gehonoreerd voor subsidie.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

779.185

357.750

50.000

31.431

+ mutaties projecten

246.041

118.034

0

128.007

+ begrotingswijzigingen

75.867

89.095

125.000

-9.178

Begroting t/m december

1.101.093

564.879

175.000

150.260

- Jaarrekening

850.964

338.718

281.938

150.259

Resultaat doel Verkeersveiligheid

250.129

-226.161

-106.938

-1

Saldo

-82.971

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 250.129. Omdat de baten een nadelig saldo hebben van € 226.161 en er € 106.938 meer wordt toegevoegd aan de reserves, wordt uiteindelijk een nadelig resultaat gerealiseerd van € 82.971.

Dit nadelige resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Vanwege de corona pandemie heeft de uitvoering van kleine fysieke verkeersmaatregelen vertraging opgelopen. Bij uitzondering staan de provincie en het Rijk toe dat de maatregelen-2021 mogen doorlopen naar 2022. De lasten zijn hierdoor in 2021 € 274.049 lager. Hier tegenover staat dat de baten uit provinciale en rijkssubsidies in 2021 ook € 197.592 lager zijn. De beschikking van provincie Overijssel en Rijk zijn eind 2021 verlengd tot aan eind 2022. Dit betekent dat de gemeentelijke eigen bijdrage aan deze maatregelen in 2022 beschikbaar moet blijven. Daarom is een budget van € 106.938 toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek, waardoor de toevoeging aan de reserve hoger is.
  • De jaarlijkse maatregelen gedragsbeïnvloeding op scholen kent in 2021 € 33.978 lagere lasten en € 28.569 lagere samenhangende subsidie baten.
  • Er zijn € 79.000 hogere personele kosten geweest vanwege met name de afhandeling van wijkverkeersvragen.
  • Daarnaast zijn er diverse kleine verschillen met per saldo € 21.102 lagere lasten.

Toelichting realisatie kredieten

In 2021 is, net als in 2020, een groot aantal projecten in het kader van de zogenaamde provinciale DUVV-subsidiegelden van 2019, 2020 en 2021 afgerond:

  • In het kader van het project Black spot Rotonde Roelenweg – Pannekoekendijk – Schuttevaerkade is de fietsroute vanuit Holtenbroek richting de Binnenstad en de Schutevaerkade aangepast
  • Bij de aanpak van de Black spot Van Karnebeelktunnel is de stoeprand tussen het trottoir en het fietspad vervangen door een schuine band, waardoor fietsers niet meer ten val komen in de tunnel
  • Tevens is de 2e fase Reconstructie Thomas a Kempisstraat en de 1e fase Rhijnvis Feithlaan (project: Diezerbrink 2e fase) opgeleverd
  • Verder is de Fietsverbinding Marslanden – Herfte gerealiseerd (zie doel 6.3.1) en is de Heinoseweg als onderdeel van de fietsroute Zwolle – Nijverdal - Enschede - Münster (F35) heringericht en aantrekkelijker gemaakt als fietsroute
  • Projecten in het kader van zogenaamde Kleine Infrastructurele Maatregelen, onder andere:
  • Drempel Tesjeslaan
  • Voetgangersoversteekplaats Van Wevelinkhovenstraat
  • Rotonde Erasmuslaan - Kranenburgweg

Tevens is in 2021 gestart met de voorbereiding van de projecten in het kader van de DUVV-aanvraag 2019, 2020 en 2021, te weten:

  • Onderzoek Fietstunnels Zwartewaterallee
  • Aanpak verkeersonveilige locaties Wipstrikkerallee
  • Verkeersonderzoek Eemlaan – Rijnlaan
  • Snelfietsroutes Zwolle – Staphorst en Zwolle Nieuwleusen
  • Verkeersveiligheid Wipstrikkerallee
  • Verkeersveiligheid Katerdijk – toerit A28.

Tot slot zijn in het kader van gedragsbeïnvloeding diverse projecten op scholen en voor specifieke doelgroepen uitgevoerd. Door sluiting van scholen, de lock-downs en 1,5-meter maatregelen als gevolg van COVID-19 is het aantal projecten aanzienlijk minder dan te doen gebruikelijk voor de Corona-pandemie.

In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die  de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.

De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .

Project

Omvang krediet tot en met 2021

Gerealiseerd tot en met 2020

Bestedingen 2021

Restantkrediet
31 december 2021

Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid

1.250.000

1.116.839

-

133.161

Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid

460.000

35.840

57.084

367.076

Fietstunnels Zwartewaterallee

50.000

2.080

49.217

-1.297

Rotonde Roelenweg

250.000

10.335

155.310

84.355

Snelfietsroute Zwolle-Dalfsen

200.000

48.456

-

afgesloten

Eemlaan-Rijnlaan

100.000

-

24.395

75.605

Wipstrikkerallee verkeersveiligheid

400.000

3.523

69.995

326.482

SFR Zwolle-Nijverdal

500.000

-

500.000

-

Totaal

3.210.000

1.217.073

856.001

985.382

Financiële toelichting kredieten

Rembrandtlaan-knelpunt verkeersveiligheid
Het project is in 2021 afgerond en begin 2022 is de subsidie door de provincie Overijssel vastgesteld. Het ging hier om een drietal verantwoordingen die we na overleg gecombineerd hebben kunnen aanbieden. De investeringskosten waren € 133.161 lager, waardoor de subsidie € 115.654 lager is vastgesteld en € 17.507 minder zal worden geactiveerd.  Het project zal in 2022 worden afgesloten waarna het restant van € 17.507 kan vrijvallen uit de dekkingsreserve kapitaallasten ten gunste van de algemene middelen op programma 10.

Fietstunnels Zwartewaterallee
In 2021 is het nadelige saldo voor 50/50 % ten laste van de reserve nutvw-fysiek cq. subsidie provincie gebracht. In het 1e halfjaar 2022 worden de laatste werkzaamheden afgerond. Daarna wordt bij de provincie Overijssel het vaststellingsverzoek voor de subsidie ingediend. Een eventueel nadelig saldo wordt in 2022 ten lasten van het structureel budget baten & lasten gebracht.

Rotonde Roelenweg
In 2021 zijn de werkzaamheden afgerond en is de aangepaste rotonde in gebruik genomen. In het 1e halfjaar 2022 worden de laatste werkzaamheden rondom groenbeplanting afgerond. Ook wordt in deze periode bij de provincie Overijssel het vaststellingsverzoek voor de subsidie ingediend.

Snelfietsroute Zwolle-Dalfsen
In 2021 is op de subsidiebeschikking met de provincie afgerekend. De niet benutte gemeentelijke middelen van zijn reeds vrij gevallen uit de dekkingsreserve kapitaallasten in 2020. Mogelijk zullen de nog niet uitgevoerde werkzaamheden op een later moment  leiden tot een nieuwe aanvraag van middelen en subsidie bij de provincie Overijssel.

SFR Zwolle-Nijverdal
In 2021 is de snelfietsroute Zwolle Nijverdal, zijnde de Heinoseweg tussen het spoorviaduct en de Zalnéweg, opnieuw ingericht. In 2022 zal de bijbehorende subsidiebeschikking met de provincie Overijssel worden afgerekend.

Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53