Domeinen

Fysiek domein

Beschrijving doel 7.2.3 We zorgen voor een veilig gebruik van de openbare ruimte en openbare orde (tekst uit Begroting 2021)

Zwolle beschikt over een groot areaal openbare ruimte: Vele strekkende kilometers wegen, fietspaden, busbanen en trottoirs. Vele vierkante kilometers groen, met bomen en struiken. En ook veel straat – en parkmeubilair, bruggen en viaducten. Van deze openbare ruimte wordt dagelijks gebruik gemaakt door bewoners en bezoekers van de stad. Voor deze gebruikers zorgen wij ervoor dat de basis op orde is en zij ervan kunnen uitgaan dat de openbare ruimte veilig begaanbaar is.

Door vergunningverlening, toezicht en handhaving bevorderen we dat mensen de openbare ruimte veilig gebruiken en de regels naleven. Bij alle keuzes die wij maken om onze capaciteit zo effectief mogelijk in te zetten richten we ons op die taken die voor veiligheid en leefbaarheid het meest van belang zijn.

Toelichting op realisatie doel

We hebben structureel inspecties en schouwen uitgevoerd aan de kapitaalgoederen in de buitenruimte. Het gaat hierbij o.a. om inspectie van bomen en speeltoestellen. De inspecties zijn gericht op het veilig gebruik van de kapitaalgoederen en leveren input voor het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP). In de winterperiode is er gladheidsbestrijding uitgevoerd. Daarnaast troffen wij bij het uitvoeren van de werkzaamheden verkeersmaatregelen om veilig werken langs de weg te borgen.

We werkten verder aan de visie toezicht openbare ruimte en we continueerden de doorontwikkeling van de toezichthouders. Er is gewerkt aan meer, beter zichtbaar en herkenbaar en beter toegeruste BOA’s. We kregen hiervoor extra capaciteit dat we ingezet hebben in meer wijkgericht werken. Voor elk stadsdeel is een wijkinventarisatie gemaakt van knelpunten en veel voorkomende overtredingen en meldingen. Die inventarisaties worden in 2022 verwerkt in wijkgerichte toezichtplannen. Daarnaast is er ook in 2021 veel corona gerelateerd toezicht gehouden. We hebben wederom samen met alle partners in de stad veel inzet gepleegd om activiteiten mogelijk  te maken en de veiligheid te borgen, onder andere door veel overleg met de partners en de inzet van fysieke maatregelen, crowdmanagement, gastvrouwen en -heren en extra toezicht.

Criteria (tekst uit begroting 2021)

We zorgen voor een veilig gebruik van de openbare ruimte en openbare orde, zodanig dat:

  • Bij het beheer van de openbare ruimte, de veiligheid voor de gebruikers de hoogste prioriteit heeft.
  • We met een risicogerichte inzet van vergunningen, toezicht en handhaven een veilige openbare ruimte realiseren.

Kaderstellende nota('s)

Portefeuillehouder(s)

Peter Snijders

Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)

Vergunningen, toezicht en handhaving

  • We verlenen vergunningen, houden toezicht en handhaven op risicogerichte wijze op basis van het jaarlijkse VTH-programma waarover we de raad jaarlijks informeren. Hierbij hebben we aandacht voor uiteenlopende aandachtsgebieden welke variëren van de APV openbare orde en openbare ruimte, tot aan de kinderopvang en de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Op deze manier dragen we o.a. bij aan doel 7.2.1.
  • We werken volgens de strategische uitgangspunten in de nieuwe visie op toezicht openbare ruimte en we continueren de doorontwikkeling van de toezichthouders. Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel L en 42 (visie toezicht openbare ruimte). Voor het realiseren van de visie wordt de formatie uitgebreid met 4 fte.
  • We versterken onze informatiepositie in de openbare ruimte en werken intensief samen met onze partners zoals wijkmanagers- en beheerders, de wijkagenten en jongerenwerk.

Beheer openbare ruimte

  • Structureel uitvoeren inspecties/schouw buitenruimte en uitkomsten opnemen in jaarplannen onderhoud (denk aan: wegen,  VTA (Visual Tree Assessment) inspectie bomen, inspectie speeltoestellen).
  • Uitvoeren gladheidbestrijding.
  • Toezicht openbare ruimte.
  • Als onderdeel van de Begroting 2021 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met bestedingsvoorstel 41 (toezicht en handhaving a.g.v. corona). Sinds maart zijn er diverse (fysieke) maatregelen genomen om verdere verspreiding van corona zoveel mogelijk te voorkomen. In met name de binnenstad maar ook op andere plekken waar veel mensen bij elkaar komen is met belijning, borden, tekstkarren, cityhosts en BOA's zoveel mogelijk burgervriendelijk opgetreden. Op basis van de kosten voor 2020 is een inschatting gemaakt voor de kosten voor het eerste half jaar van 2021 (€ 200.000); eventuele vervolgkosten worden ingebracht bij het Voorjaarsmoment 2021.

Toelichting realisatie activiteiten

De activiteiten van beheer openbare ruimte voerden we volgens planning uit, voor VTH (vergunningverlening, toezicht en handhaving) verwijzen we naar het VTH-jaarverslag Veiligheid en Openbare Ruimte.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.958.678

85.311

0

0

+ mutaties projecten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

320.000

0

0

0

Begroting t/m december

2.278.678

85.311

0

0

- Jaarrekening

2.272.336

445.392

0

0

Resultaat doel Veilig gebruik openbare ruimte en orde

6.342

360.081

0

0

Saldo

366.423

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 6.342 lager en de baten zijn € 360.081 hoger, waardoor er per saldo een voordelig resultaat van € 366.423 wordt gerealiseerd.

Dit voordelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Lagere lasten van € 117.009 bij het onderdeel kinderopvang. Door Corona heeft de GGD in 2021 minder controles kunnen uitvoeren dan begroot. Door te prioriteren o.b.v. het risicoprofiel is de kans op ongewenste situaties zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast is het aantal startende bedrijven, als gevolg van corona, ook in 2021 lager. Starters worden normaal twee keer bezocht in de eerste maanden na opening. Hierdoor was minder inzet nodig vanuit de GGD. Gevolg is ook dat de inkomsten hierdoor € 3.224 lager zijn.
  • Hogere lasten door Corona van € 92.423, voornamelijk door de CTB vergoeding aan horeca, cultuur en verenigingen. Hier staat tegenover dat we via twee  regelingen extra baten van het rijk van € 375.414 hebben ontvangen voor ondersteuning toezicht en handhaving corona en CTB . Definitieve vaststelling door het rijk dient nog wel plaats te vinden.
  • Hogere lasten van €18.244 voor handhaving. Er zijn extra externe kosten gemaakt o.a. voor onderzoek geluid Moskee en Noorderkolk.
  • Lagere inkomsten van € 12.109 op de legesinkomsten APV vergunningen. Deze zijn door corona  nog iets lager uitgekomen.
Deze pagina is gebouwd op 07/25/2022 17:45:09 met de export van 07/25/2022 17:24:53