Beschrijving doel 7.1.2 We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad (tekst uit Begroting 2021)
We stellen de mens en de menselijke maat centraal en beheren en onderhouden ons aanwezige areaal van o.a. wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels vanuit functie en gebruikswaarde. Onze aanwezige infrastructuur en fysieke voorzieningen versterken daarmee waar mogelijk het woon-, leef- en vestigingsklimaat. De focus ligt daarom naast de basistaak ‘in stand houden’ juist op het bijdragen aan de maatschappelijke en ruimtelijke uitdagingen, innovaties en ontwikkelingen; Wat zijn de opgaves vanuit de strategische thema’s, wat leeft er in de wijk en bij haar bewoners en zijn er stedelijk opgaven relevant? We kijken kritisch of bestaande elementen/objecten nog wel een functie hebben en anticiperen op toekomstig (ondergronds) ruimtegebruik. Daarop voeren we nadrukkelijk de regie en we zorgen voor verbinding en integraliteit door werk met werk te maken met andere doelen binnen programma’s 5, 6 en 7. We zorgen ervoor dat de basis veilig en op orde is en aansluit op de (veranderende) behoefte. Tegelijkertijd beheren we met een blik die verder dan een paar jaar vooruit kijkt. Onze beschikbare infrastructuur en fysieke voorzieningen richten we in vanuit het perspectief van de gebruikers en de omgevingsvisie. Daarmee dragen we bij aan het versterken van de verbindingen tussen gebieden en wijken in de stad. Maatwerk maken we mogelijk en we zorgen ook dat het beheer zoveel mogelijk adaptief meebeweegt met de stad en de behoefte van haar inwoners en gebruikers. De grotere opgaven vanuit o.a. de strategische agenda binnenstad en de Spoorzone hebben daarbij specifiek aandacht, net zoals we proberen om zoveel mogelijk de ambities op het gebied van klimaat, energie en circulariteit mee te nemen in ons uitvoeringsprogramma. Leidend principe is om een stedelijker en levendiger klimaat te realiseren, met ruimte en vrijheid voor onze inwoners en partners om mee te doen en actief initiatieven te ontplooien. In het kader van beveiliging systemen gemeentelijke kapitaalgoederen en vastgoed zijn in 2020 de processen en systemen van de procesautomatisering (ten behoeve van aansturing verkeersregelinstallaties, gemalen, bruggen) in beeld gebracht. Er is nog geen zicht op de weerbaarheid van de systemen. Hiervoor maken we een plan om in 2021 een ethische hacker onze systemen gecontroleerd te laten toetsen. Zie hiervoor ook bestedingsvoorstel 37. |
---|
Toelichting op realisatie doel
Door inspecties uit te voeren en de resultaten te toetsen aan de geldende normen en richtlijnen verkrijgen we inzicht in de prioritering van het benodigde onderhoud en de benodigde vervangingen van de kapitaalgoederen wegen, verkeerslichten, openbare verlichting en bruggen/tunnels. Hierbij gebruiken we ons beheersysteem Obsurv, de MJOP kaarten en het GIS systeem. Het proces van de integrale prioritering (MJOP) is in werksessies verder uitgewerkt. Alle opgaven (dus niet alleen onderhoud en vervanging, maar ook mobiliteits-, wateroverlast-, hittesstress-, energie- en woningbouwopgave) komen hier samen. In 2021 zijn de opgaven inzichtelijk gemaakt en zijn we op het punt aangekomen om de spelregels van het prioriteren toe te gaan passen. Ook het gebiedsgerichte werken en de resultaten van Buurt voor Buurt (resulterend in een wijkopgave) nemen we hierin mee. Bij het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden in de openbare ruimte stemmen we dit zoveel mogelijk af met de opgaven en wensen vanuit de wijk. Voor de onderhoudsprogrammering hebben we in 2021 we naast de inspecties ook onderzoeken uitgevoerd, zoals naar de Machinerichtlijn (veilig bedienen van beweegbare bruggen) en naar de draagkracht van de bruggen. De resultaten op basis van een risico-afweging (aspecten veiligheid, technische kwaliteit en het voorkómen van kapitaalvernietiging) leiden tot een planning en -begroting. De 'nieuwe' standaard in de totstandkoming van de programmering en het daadwerkelijk uitvoeren van de werkzaamheden is dat meer en meer de gemeentelijke ambities op het gebied van Biodiversiteit, Energietransitie, Circulariteit en Klimaatadaptatie (BECK), daar waar er raakvlakken zijn, een plek krijgen. Op projectniveau voeren we dat zoveel mogelijk door. De ombouw van asfaltwoonstraten naar klimaatadaptieve straten is grotendeels in 2021 uitgevoerd in Aa-landen Zuid en de voorbereiding voor Wipstrik fase 1 is gestart. In het ombouwprogramma is naast Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit ook burgerparticipatie een onderdeel in de realisatie van het project. Gebiedsgericht zijn in 2021 voor Holtenbroek een aantal straten opgevoerd voor ombouw, die de komende jaren in uitvoering gaan. Met betrekking tot cybersecurity zijn er een aantal kwetsbaarheden opgelost in de automatisering van de bediening van de verkeersregelinstallaties, gemalen en bruggen. |
---|
Criteria (tekst uit begroting 2021)
We zorgen voor passende en functionele bovengrondse- én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad, zodanig dat:
|
---|
Kaderstellende nota('s)
Visie op het Beheer van de Openbare Ruimte in Zwolle (BOR) 2015 |
---|
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) 2012 |
Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI) 2020/2021 |
Versnelling ombouw energiezuinige openbare verlichting 2020 – 2023 |
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Activiteiten (tekst uit Begroting 2021)
Activiteiten MJOP
Activiteiten m.b.t. een veilig gebruik van openbare ruimte (koppeling met doel 7.2.3)
Activiteiten m.b.t. het optreden als regisseur en het leveren van maatwerk
|
---|
Toelichting realisatie activiteiten
Activiteiten MJOP
Activiteiten m.b.t. een veilig gebruik van openbare ruimte (koppeling met doel 7.2.3)
Activiteiten m.b.t. het optreden als regisseur en het leveren van maatwerk
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2021, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2021 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 13.093.438 | 733.142 | 0 | 11.610 | |
+ mutaties projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+ begrotingswijzigingen | 867.799 | 0 | 17.000 | 395.838 | |
Begroting t/m december | 13.961.237 | 733.142 | 17.000 | 407.448 | |
- Jaarrekening | 13.714.343 | 869.046 | 330.842 | 349.104 | |
Resultaat doel Fysieke voorzieningen | 246.894 | 135.904 | -313.842 | -58.344 | |
Saldo | 10.612 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 246.893 en € 135.904. Omdat € 313.842 meer wordt toegevoegd aan de reserves, en € 58.343 minder wordt onttrokken, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 10.612. Het voordeel op de lasten van € 246.893 wordt gerealiseerd door:
Het voordeel op de baten van € 135.904 wordt gerealiseerd door:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
Wegen reconstructies
Ombouw naar LED Overige kredieten
|
---|
In onderstaand overzicht wordt voor dit doel inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2021 beschikbaar heeft gesteld.
De reeds verwerkte afzonderlijke kredietmutaties per doel worden gepresenteerd in het overzicht restantkredieten .
Project | Omvang krediet tot en met 2021 | Gerealiseerd tot en met 2020 | Bestedingen 2021 | Restantkrediet |
---|---|---|---|---|
Ombouw openbare verlichting naar LED | 7.563.300 | 4.300.503 | 1.165.622 | 2.097.175 |
Wegen reconstructies | 685.000 | 139.983 | 310.968 | 234.049 |
Wegen reconstructies 2019 | 550.000 | - | - | 550.000 |
2020-Verkeersregelinstallaties | 450.000 | 303.988 | 146.012 | afgesloten |
2020-AOW brug vervangen houten leuning | 42.640 | 500 | - | 42.140 |
2020-AOW brug conserveren | 20.800 | 3.975 | 1.005 | 15.820 |
2020-AOW brug MRL | 10.400 | - | - | 10.400 |
2020-Hanekampbrug renovatie | 41.600 | 21.475 | 9.847 | 10.278 |
2020-Diverse houten bruggen | 164.000 | 64.085 | 74.973 | 24.942 |
2020-Spoolderbergburg brugleuning | 20.800 | - | - | 20.800 |
2021-Verkeersregelinstallaties | 526.000 | - | 373.150 | 152.850 |
2021-Bestrating Kraalbolwerk, e.a. | 45.000 | - | - | 45.000 |
2021-Pelserbrug vervangen cilinder | 43.680 | - | - | 43.680 |
2021-Pelserbrug besturingskast | 20.800 | - | - | 20.800 |
2021-Holtenbroekerbrug camerasysteem brug | 70.096 | - | 43.684 | 26.412 |
2021-Holtenbroekerbrug intercom brugbediening | 10.400 | - | - | 10.400 |
2021-Holtenbroekerbrug slagbomen vervanging | 208.000 | - | 42.200 | 165.800 |
2021-Hofvlietbrug conservering | 112.320 | - | 112.320 | afgesloten |
2021-Mastenbroekerbrug camera | 73.840 | - | 64.939 | 8.901 |
2021-Mastenbroekerbrug intercom | 10.400 | - | - | 10.400 |
2021-Twistvlietbrug camerasysteem | 40.560 | - | 17.697 | 22.863 |
2021-Twistvlietbrug cameramast | 27.040 | - | 4.770 | 22.270 |
2021-Brugbediening marifoon | 18.720 | - | 7.617 | 11.103 |
2021-Houten bruggen vervanging | 120.000 | - | 15.000 | 105.000 |
2021-Voegovergangen vaste brug | 236.000 | - | 169.350 | 66.650 |
2021-Frankhuisbrug conservering | 197.600 | - | 197.600 | afgesloten |
2022-Vervanging asfalt | 235.000 | - | - | 235.000 |
2022-Vervanging asfalt element/beton | 1.060.000 | - | - | 1.060.000 |
2022-Vervanging verkeersregelinstallaties | 450.000 | - | - | 450.000 |
2022-Hanekampbrug landverkeerseinen | 8.320 | - | - | 8.320 |
2022-Handkampbrug conservering | 62.400 | - | - | 62.400 |
2022-Vispoortenbrug bekabeling | 7.280 | - | - | 7.280 |
2022-Holtenbroekerbrug hoofdverdeling en binneninstallatie | 7.280 | - | - | 7.280 |
2022-Katerveersluis vervangingen brug | 57.200 | - | - | 57.200 |
2022-Westenholtenbrug conservering | 156.000 | - | - | 156.000 |
2022-Vervanging houten bruggen | 172.000 | - | - | 172.000 |
2022-Bruggen voegovergangen | 108.000 | - | - | 108.000 |
Totaal | 13.632.476 | 4.834.509 | 2.756.754 | 6.041.213 |
Financiële toelichting kredieten
Hieronder wordt een financiële toelichting gegeven op de projecten, de inhoudelijke toelichting is opgenomen onder de toelichting "realisatie kredieten". Afgesloten projecten in 2021 |
---|